Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 31 |
| Inloggade | 56 |
Mobilspel
| Pågående | 19 373 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| alfamarie - Ej medlem längre | 2008-12-06 18:52 | |
![]() | Fotografera på begravning? Jag var på min svärmors begravning förra helgen. Det var svårare än jag hade trott att det skulle vara och jag snyftade en hel del. Begravningar är också en läkeprocess och jag anser att det skall vara en så ljus stund som det är möjligt, gärna med en del skratt och gråt blandat. Mitt i denna högst privata stund, tog flera stycken fram sina kameror och telefoner och filmade och fotade! Jag häpnade verkligen! Är detta vanligt förekommande nu för tiden? Det kanske inte spelar så stor roll egentligen men jag vill minnas själva jordfästningen och minnesstunden i huvudet och inte i ett fotoalbum. Om jag hade vetat i förväg att det skulle fotas, så hade jag bett om att bli utesluten ur fotograferandet men nu blev jag helt ställd och chockad! Vad tycker ni? Skall man fotografera sörjande på en begravning eller ej? | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-12-06 18:54 | |
![]() | Jag fotograferade på min pappas begravning men bara kistan och blommorna inte dom sörjande. Ska man fotografera dom sörjande tycker jag man kan visa respekt och fråga om det går för sig. | |
| kaparen - Ej medlem längre | 2008-12-06 18:58 | |
![]() | Deltagarna på en begravning bör man absolut inte fotografera eller filma. Däremot kan det ju finnas anledning att ta bilder på kistan och blomsterdekorationer, dels som minne, dels för att delge eventuella nära o kära som hade förhinder att närvara vid begravningen | |
| tilduskan - Ej medlem längre | 2008-12-06 18:58 | |
![]() | min mormor såg till att det var en fotograf närvarande för fotografier när morfar dog, även begravningar är en del av livet och många vill därför ha det bevarat. förstår att det kan vara svårt att greppa men se det som att man vill minnas hur den döde blev sörjd. eftersom man ofta är så uppe i sitt just då så kanske just ett foto kan hjälpa en nära anhörig att inse att man inte var ensam typ och att det är det sista man kan minnas den döde med eller nåt sånt... | |
| cattalinka - Ej medlem längre | 2008-12-06 19:39 | |
![]() | Jag anser också att det kan finnas vinster i att fotografera. I vårt samhället lever vi så långt ifrån döden. Åtminstone de flesta av oss. Vi behöver närma oss det, genom att prata om det, minnas och titta och vara en del av det. Jag har en flicka i min närhet vars mamma dog när hon var 3år. Vi tog många kort. Vi besöker ofta graven och flickan smyckar den med diverse saker från slöjden och annat hon tycker att mamma ska få. Hon pratar och berättar saker för sin mamma. Hon visar när hon lärt sig nya danssteg eller att hjula. Graven skiljer sig betydligt från de övriga på gården. Vi har aldrig heller sagt att hon behöver vara tyst eller uppföra sig på ett speciellt sätt när vi är där. Det var hennes mamma och både glädjen och sorgen får finnas. Vi kan inte låtsas om som att begravningen och sorgen inte existerade. Det gjorde den.... Jag önskade att våra kyrkogårdar var platser dit vi kunde gå för att vara med de nära som gått bort. Man borde kunna ha med sig picknickkorg. Det skulle vara vackrare och en plats där man vill vara. Inte stelt och hemskt som det är nu. Mer som en vacker trädgård. Inbjudande. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2008-12-06 19:41 | |
![]() | Jag fotograferar mycket men jag skulle aldrig fotografera en begravning. | |
| alfamarie - Ej medlem längre | 2008-12-06 19:50 | |
![]() | Klart att begravningar är en del av livet, det är därför det är så viktigt att ha med barnen och att berätta roliga och tråkiga berättelser från den avlidnes liv! Ja, absolut kan man fotografera kistan, gravplatsen och blommor. Vad jag menar är att jag tycker att det är okänsligt att fotografera dem som sörjer. Vi var på visning av kroppen också, min elvaåriga dotter var med. Vi tyckte att det var en bra idé och hon har bara pratat positivt om den upplevelsen. Det är fint att ha sett lugnet och friden som har sänkt sig över en gammal dam som har fått kämpa hårt hela livet och har varit trött av att leva de sista åren. | |
| cattalinka - Ej medlem längre | 2008-12-06 19:54 | |
![]() | Nej det är klart att det är varje persons rätt att sörja på sitt sätt och inte bli exponerad om det inte känns rätt. Jag håller med om det. | |
| uffe6y | 2008-12-06 19:57 | |
![]() | Klart man ska fota...du är ju inte ensam om att vilja komma ihåg begravningen,,,att man själv inte vill vara med på bild får ju fotografen respektera,,man själva begravningen är ju upp till fotografen att fota | |
| skrabban | 2008-12-06 20:01 | |
![]() | När min man gick bort så fotograferade man kistan och blommorna. Jag tycker man kan fotografera på en begravning, men jag tycker också som någon skrev att man ska fråga om man ska fotografera de sörjande. Det är inte alla som tycker om att vara med på kort. | |
| Malla13 | 2008-12-06 20:05 | |
![]() | Jag håller med Bono8 och kaparen... Ska man fotografera så är det endas kista och dekorationer... OM man ska fota dem närvarande bör man först fråga om det är ok... | |
| vulcan | 2008-12-06 20:07 | |
![]() | Inget jag ens reflekterat över att det var möjligt. Förstår inte varför den här typen av minnen skulle tjäna på att dokumenteras på kort. Ska man ta fram begravningsbilderna med jämna mellanrum, kanske på släktmiddagar och liknande? Är det inte trevligare att minnas personen från hans eller hennes liv istället? För min del räcker de inre minnena mer än väl när det gäller de begravningar jag varit på. | |
| zenlinpen | 2008-12-06 20:09 | |
![]() | inför farfars begravning för 3 år sedan bad min pappa mig ta med kameran till begravningen. Jag fotograferade inne i kyrkan (innan själva begravningen började) och sedan efteråt på begravningskaffet. Bilderna sitter inte i något album, men jag vet att pappa gillar att titta på dem för att minnas alla som kom och minnas deras historier om farfar då jag fotograferade många som höll små tal. Jag tycker att det är fint. Det var även många barn med som på bilderna nästan bara är suddiga sträck eftersom att de sprang runt, höga på socker och jagade varandra. Ett litet kusinbarn på 5 år tog med sig bilderna till dagis och visade alla "var gammelfarfar är nu". Givet kanske bör vara att man ber om lov innan man börjar ta bilder, alla vill kanske inte vara med. | |
| Ellebellebii - Ej medlem längre | 2008-12-06 20:10 | |
![]() | Min morfars begravning filmades, sen fick alla barnen varsitt exemplar. Jag har aldrig velat se filmen och nu har det gått bra många år.. | |
| marmotte | 2008-12-06 20:15 | |
![]() | Förr lät man fotografera sina döda barn, finklädda i och liggande i sin kista. Min pappa (f. 1932) växte upp med ett sådant foto av sin döda lillasyster på central plats i vardagsrummet. | |
| kermis | 2008-12-06 22:58 | |
![]() | Jag minns när jag i väldigt liten ålder bläddrade i mammas alla fotoalbum och där fanns bilder på morfars begravning, även på de sörjande. För mig var det ett bra sätt att både förstå och att få någon slags delaktighetskänsla i det hela, trots att morfar dog tre år innan jag föddes. Jag tror inte att jag fått samma känsla om jag bara sett en bild på en kista. I både mammas och min fasters fotoalbum finns flera begravningar fotade, alla med sörjande. Jag har förmodligen därför aldrig ens reflekterat att det kunde vara något fel i det hela... intressant med läsa en helt annan synvinkel på något jag i princip uppfostrats till att tro inte var en fråga ens! | |
| Nunnelunan | 2008-12-06 23:00 | |
![]() | Jag har foton från min mors jordfästning som var för över 40 år sedan... | |
| alfamarie - Ej medlem längre | 2008-12-06 23:10 | |
![]() | kermis: jag har inget behov av att känna något inför döda som jag inte har någon personlig relation till, därför behöver inte jag foton från begravningar. De begravningar som jag har varit på minns jag i hjärtat och de jag inte har varit på hanterar jag efter det. Jag ser till att vara på de begravningar för folk som är viktiga för mig. Att mina framtida barnbarn skall se att jag har varit ledsen på min mors begravning som var för tio år sedan, har noll värde för mig. De skall ändå kunna förstå att jag måste ha sörjt en människa som var så viktig för mig. | |
| alfamarie - Ej medlem längre | 2008-12-06 23:11 | |
![]() | men som sagt, vi hanterar sådant olika... | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-12-06 23:11 | |
![]() | Helt ok i mitt tycke, har fotat själv flera ggr. | |