Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 226 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| megasen | 2008-12-07 09:57 | |
![]() | Svenskt kött bäst?? När ska vi lära oss vad vi inte ska köpa....hmm www.dn.se/DNet/jsp/p...p; a=860714 | |
| Maradona1986 | 2008-12-07 10:05 | |
![]() | Klart att det svenska köttet inte är bäst. Argentinskt och Brasilianskt nötkött är givetvis långt bättre än vårt. Sedan finns givetvis Kobe-biffen som är i en helt annan liga. Hur vi har fått för oss att vårt kött är bra övergår mitt förstånd | |
| megasen | 2008-12-07 10:13 | |
![]() | en bra fråga i kontrollsverige.......... ... | |
| megasen | 2008-12-07 10:17 | |
![]() | www.aftonbladet.se/m...e2 91670.ab | |
| Nunnelunan | 2008-12-07 10:31 | |
![]() | Maradona: det finns väl olika kvaliteter på köttet i Sverige, precis som i de länder du räknar upp? Vilket kött man väljer att exportera till andra länder är väl en helt annan sak, men då gäller det kvaliteten på kött. Artikeln handlade väl om kontroll av innehållet? Jag tror att vi har bra kontroll i Sverige och jag tänker fortsätta att äta svenskt kött i största möjliga mån! Har jag sedan råd att köpa Kobe-biff någon gång, så gör jag det av andra anledningar! | |
| Nunnelunan | 2008-12-07 10:33 | |
![]() | AB:s artikel publicerad: 2005-06-07 | |
| Maradona1986 | 2008-12-07 10:46 | |
![]() | Nunnelunan, förvisso rätt att vi har bra kontroll, vilket vi ska vara tacksamma för. Däremot känns det ibland lite löjligt när vi tror att svenska produkter (kött, mejeri eller framförallt det område vi p g a vårt hopplösa klimat är urusla på: frukt och grönt) är bäst. Detta är ett uttalande som ofta kommer utan någon som helst underbyggnad och ofta utan att personen i fråga har provat alternativen. Jag väljer gärna sydamerikanskt kött, som jag anser vara väldigt bra, och har heller inget emot importerat europeiskt kött. Svenskt kött köper jag också, dock är det tyvärr dyrt i förhållande till den kvalitet man får. | |
| krutmarie | 2008-12-07 10:56 | |
![]() | Maradona1986, har inte sett att det finns sydamerikanskt längre, iaf inte norr om Sthlm. Det var väl för stor konkurrens till det svenska? Kobe-biff är det väl inte många som har råd med, över 1 000,- kr/kg? Läste förresten idag att Irland har sålt fläskkött med hög gifthalt i och dragit tillbaka detta, bara om det är nån här i Beta som köpt sånt så ät det inte! Själv köper jag inget kött alls från Irland sen galna kosjukan började där. | |
| Nunnelunan | 2008-12-07 11:00 | |
![]() | Håller med dig Maradona. Men jag vet att det finns även svenskt kött med mycket god kvalitet, men det kan kosta upp emot 1 000:-/kg och är således inte något man köper på Konsum/ICA. | |
| Nunnelunan | 2008-12-07 11:01 | |
![]() | Krutmarie: läs trådens början och kontrollera länken! | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-12-07 11:06 | |
![]() | Det är bra kött vi producerar. Och vi i Sverige bör köpa inhemskt kött i den mån vi kan. | |
| Maradona1986 | 2008-12-07 11:16 | |
![]() | Krutmarie; tyvärr är det EU som har förbjudit import av brasilianskt kött p g a att deras regler för djurhållningen inte passar EUs krav. Förvisso låter detta positivt, men när man vet att detta kommer på irlänskt initiativ och inte alls handlar om deras syn på djurens rätt utan snarare om att det irländska köttet fått tuffare konkurrens i Europa, så känns det lite surt. Men det går fortfarande att få tag på kött från Uruguay - billigare och bättre än det svenska. Trashone, du skriver att vi bör köpa inhemskt kött. Varför? Varför ska vi artificiellt hålla en industri vid liv genom att acceptera att betala överpriser för undermålig kvalitet, med något märkligt resonemang som patriotism som argument? | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-12-07 11:19 | |
![]() | Nej, men transportera mat så är ohållbart ur miljösynpunkt. Vi har råd att köpa svenskt kött och jag håller inte med om att det är undermåligt i kvalitet. | |
| megasen | 2008-12-07 11:21 | |
![]() | MMmm...är för svenskt inhemskt kött.....vill att vi ska öka köpkraften, då sjunker ´priserna och vi känner alla att vi har råd att köpa svenskt kött.....kontroller i sverige är bra......att transportera kött över hela världen är sjukt...det var de som jag ville få igång.......därför gamal artikel från AB...ok | |
| klibaza | 2008-12-07 20:55 | |
![]() | alla länder har inte samma djurhållningslag som sverige, ex med medecinbehandlade djur så finns en karens, den finns inte i alla länder samt att en del länder medicinerar uti fall att de blir sjuka-därför köper jag svensk kött och fläsk från bönder eller charkbutik utan så få mellanhänder som möjligt | |
| bujum | 2008-12-07 21:13 | |
![]() | Jag äter mest älgkött och det är bra på alla sätt och vis. Eftersom jag jagar själv vet jag precis hur det hanteras då vi själva är aktörer. Ingen stress-det säger bara pang och de lever inte i några koncentrationsläger. Magert är det också, och väldigt smakrikt. Det går att använda till vad som helst. Mums! Men jag såg att det var förbaskat dyrt nere i affären. Ca 500kronor kilot för file. | |
| klibaza | 2008-12-07 21:15 | |
![]() | ja man baxnar när man ser priser på vilt! knappt man har råd att äta det =D | |