Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 226

Forumkategorier

Användare Inlägg  
formulaW - Ej medlem längre2008-12-07 11:40
Antal inlägg: 931

Religion?
Seriöst. ... flera 1000 år gamla förklaringar om att det finns en större förklaring till allting som hänvisar till en gud. Jag får inte det att gå ihop med att det svälter ihjäl en människa var 3:e sekund.

Jag säger inte att det inte är filosofi kombinerad med mytologi, men om vi skall få en positivare utveckling av världsbilden så är det nog dags och sluta Be till nån som inte svarar och ta vårat eget ansvar på den här jorden.

SylviaPlath - Ej medlem längre2008-12-07 11:43
Antal inlägg: 31064

1) Teodicéproblemet. Jo, det är religionens akilleshäl men de religiösas egen förklaring på det lyder ju att Gud gav människan den fria viljan (som hon missbrukar).

2) Det ena utesluter väl inte det andra?

ANDERStG2008-12-07 11:45
Antal inlägg: 7560

Har inte zoroastrierna sagt att gud inte är allsmäktig och därför finns ingen motsättning.

formulaW - Ej medlem längre2008-12-07 11:46

1) Låter som självrättfärdigande

2) Jo, för att om vi droppade religion och gick helt på eget ansvar för det rundra klotet och vad som händer på det; så skulle världen se annorlunda ut.

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2008-12-07 11:48
Antal inlägg: 5809

*tar ett djupt andetag* det här kan ju bli hur stort som helst

Men människan har väl alltid haft en tro på någon eller något för att få en mening med allt. Det är inget nytt.

formulaW - Ej medlem längre2008-12-07 11:52

Men att se det annat än som en egoistisk lösning för att försöka tolka meningen med livet är väll lite väl VAGT.

znizze2008-12-07 11:52
Antal inlägg: 156

vad anser du själv om islam och muslimer?

soluppgång2008-12-07 11:52
Antal inlägg: 143

Upplevelsen av gud är också personlig. Man kan gärna skilja på det och på dogm inom religion. Livet på jorden ÄR lidelsefullt, det finns nog ingen person och ingen trosinriktning som förnekar det -tvärtom (kolla på buddhismen t ex) . Men varför det är så vet man inte, men det betyder ju inte att gud inte finns, vad nu gud är. Tänker du specifikt på den gud som man tilber inom de abrahamitiska religionerna eller vad?

soluppgång2008-12-07 11:53

"Jo, för att om vi droppade religion och gick helt på eget ansvar för det rundra klotet och vad som händer på det; så skulle världen se annorlunda ut."

Vilken religion förnekar vikten av eget ansvar?

formulaW - Ej medlem längre2008-12-07 12:00

Jag säger bara att det är trams, mytologi.. dags och vakna upp och ut och gör anått vettigt av våra liv istället för att tramsa in nån irrationell lösning som bara får oss och se saker som inte finns..

soluppgång2008-12-07 12:06

Jag hoppas du är medveten om att de flesta som har en "självvald" gudsuppfattning inte håller med om att det handlar om irrationalitet och trams. Jag tycker det är tramsigt att döma ut andra bara för att man själv inte förstår.

formulaW - Ej medlem längre2008-12-07 12:08

Att vara spirituell är en annan sak. Vi har alla en själ. En livskraft. Men att stirra blint i en religion anser jag vara småsynt... att se samtliga religioner som filosofi och mytologi och läsa alla isåfall är väll det bästa alternativet... men att BE om att folk ska sluta svälta hjälper ju inte ett dugg.

soluppgång2008-12-07 12:16

Att kräva eller vilja att alla andra ska se på saker som man själv gör är väl att stirra sig blint om något. Om du vill leva i en frisinnad och fritänkande värld så förslår jag att du börjar med dig själv. Och vad skadar bön? Alla som ber är väl inte per automatik dumma i huvet.

sally93 - Ej medlem längre2008-12-07 12:18
Antal inlägg: 1032

Men Formula..det är väl ändå inte religioner, utan människor som styr.Sen att dom påstår sig göra det i Guds namn är ju en annan sak.
Hur många lagar behövs det inte för att upprätthålla *de tio budorden*

Rigoletto2008-12-07 12:19
Antal inlägg: 204

formulaW, den Gud du inte tror på skulle jag heller inte vilja tro på....

formulaW - Ej medlem längre2008-12-07 12:29

Personligen anser jag att Religion och Modern Mytlogi som t ex Hollywood och Massmedia apparaten förblindar oss och distanserierar oss från den reella verkligheten och agendorna.

belugavis - Ej medlem längre2008-12-07 12:51
Antal inlägg: 1600

Jag tycker inte att religion är så stort i Sverige. Det är inte den som förblindar oss att hjälpa. De som försöker hjälpa förutom statligt bistånd är ju tex Röda korset mfl. Däremot förstår jag precis vad som menas och kan hålla med om att vissa kan bli insnöade på sig själva och att leva rätt. Till exempel har jag ingen större tilltro till att en person som sitter försjunken i yoga och meditation och kommer till det "sjunde inseglet" i insikten eller ngt, är godare eller gör mer nytta för att han "koncentrerar sin energi" och positivitet i världsaltet. Likadant, de som stänger in sig i en bunker i sin godhet och utövar sin religion. De som spår och säljer sina kristaller är inte heller mer goda eller medmänskliga eller andliga..än den som åker iväg till ett land och bygger ett barnhem eller annat. Den typen av andlighet kan kännas ganska trångsynt och enkel..för enkel. Regeringen i USA har förklarat många av sina handlingar med motsatsen att de ber mycket och verkar i Guds namn. I det är religionen läskig. Däremot vad är sant eller inte, om man får svar när man ber eller inte, det är nog en helt personlig upplevelse. Rent generellt tycker jag inte man ska döma ngn i förväg för detsäger mycket om ens egen syn också

formulaW - Ej medlem längre2008-12-07 13:02

Visst... men vi har religionsfrihet... men frågan är om den tjänar oss i slutänden, likaså åsiktsfrihet mm... men USA skiter lika mycket i internationella lagar och rättigheter, likaså vårt eget land.

Det är komplex, det är inte religion i sig självt, men 60 procent av väljarna i USA är religiösa vilket KRÄVER en religiös president på ytan iaf.

Faktumen kvarstår dock. Vi står inför värre problem än någonsin, vi har ett industriellt komplex som gör mer skada än någonsin... visst, det viss viss etik och moral inom religion som jag menar på ett filosofiskt plan är relevant. För det är historisk kunskap.

Men frågan är ju vidare då, om man ber för dessa lidande människor verkligen hjälper. Eller som när någon länkade mig häromdagen till en kristen missionär verksamhet som stödde med mat förutsatt att dom skolades i kristendom... vilket igentligen är en kolonial rörelse.

be för mat . com

Igentligen handlar det om att det måste komma till ett politiskt koncensus att verkligen bli av med världssvält t ex .. men girighet och ignorans står ivägen, den tekniska utvecklingen och resurserna finns, men itnressed för en stuga skärgården eller en clubsandwich på golfgreenen står helt enkelt i vägen. Även enkla saker som att faktiskt bara lägga sig framför tv:n och vila upp sig en kväll efter att man jobbat en hel vecka.

soluppgång2008-12-07 13:57

Men vad spelar det för roll om folk ber, menar du att det tar bort fokus från saker som du tycker är viktigare? Måste det ena utesluta det andra?

Religionsförtryck och ofrihet i att själv bestämma trosinriktning tycker jag är minst lika obehagligt och trångsynt som religiös fundamentalism. Lika lite vill jag se de båda extremerna verksamma i ett samhälles lagar. Tvi vale för det, för att spetsa till det med ett fint gammalt uttryck.

formulaW - Ej medlem längre2008-12-07 14:39

Det finns ju inga universala svar; men ja. Jag menar att man ber för de svältande iställelt för att agerar för det svältande för att må gott på egen hand och fortsätta sitt ordinarie trams och tro att allt blir bättre är ju naivt.

Jag menar inte att dom inte får göra det. Men jag menar att en bön är lika verkningslöst som att köpa en ny parfym.

Det finns en minoritet som väljer direkt aktion. Det låter vettigare och betydligt mer obehagligare men ändock som en mer realistisk aktion för att uppnå förändring.

Vi kan ju klappa oss på axeln och säga att vi har verkligen lyckats på lokalt plan pg a dom lokala förutsättningarna för att få bukt på en hel del saker. Men som sagt, världen är rund, den består av 6,5 miljardern människor. 800 miljoner led av undernäring mellan 2001 och 2003, 9 miljoner dör av svält per år. 5 miljoner dör pg a otjänligt vatten.

Det är ju bra att vi i Europa tror på Jämställdhet. Men att diskutera semantik som lika lön för lika arbete medans vi samtliga oavsett samhällsstatus har möjlighet att göra något praktiskt för att få bukt på det men istället tramsar omkring i vår egen lilla ikea / h&m idealism som föder sig på de stackarna som har det sämre än oss är ju ett fenomen som ter sig ytterst intressant.

Bondförnuft är en annan aspekt på det hela. Med tanke på din TVI VALE kommentar. Något jag föredrar framför ett knäppa händerna och hoppas på en förbättring utan att faktiskt dra iväg och ställa sig is kottlinjen för det som man tror på.

Något jag antagligen kommer att göra så fort jag får möjlighet. Hellre det än att lägga upp ett schema för hur jag skall tvätta mina kostymer.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?