Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade6
Mobilspel
Pågående19 227

Forumkategorier

Användare Inlägg  
klätterrmus2008-12-08 17:43
Antal inlägg: 53

Unga = Dumma?
Något jag märkt av väldigt mycket då man pratar med äldre om t.ex. sina framtidplaner eller annat är att de skakar på huvudet som om de tänkte "ung och dum". Är det så, trors sig äldre bara bättre på allt och smartare bara för att de råkar ha levt några år längre?

Femme_Fatale2008-12-08 17:48
Antal inlägg: 709

Ja vad ska man säga...äldre har oftast varit med om en hel del och kan i många fall ha mer erfarenhet. Men det förstår du nog inte förrän du blir lite äldre...*klappar på huvudet* ;-)

trashone - Ej medlem längre2008-12-08 17:48
Antal inlägg: 18678

Japp. Gärna människor som fått barn, de ser sig som genier och kan inte hejda sig från att sprida sin visdom till allt och alla.
Några vill nog väl, de flesta vill bara glänsa.

klätterrmus2008-12-08 17:49

Oavsett om du var ironisk eller inte så är det många som tänker så.. Det är ganska jobbigt att bli dumförklarad för att man är ung.

klätterrmus2008-12-08 17:50

trashone: haha, jag har (om gud vill) många många många många år kvar innan jag skaffar barn så jag lär väl inte bli sån iaf :P

Entragian - Ej medlem längre2008-12-08 17:50
Antal inlägg: 426

Age and wisdom doesn´t always go together, sometimes age comes alone.

Robert_K - Ej medlem längre2008-12-08 17:51
Antal inlägg: 273

>>Entragian

Klockrent sagt :)

klätterrmus2008-12-08 17:52

Entragian: hahaha :D

Myspruppen - Ej medlem längre2008-12-08 17:52
Antal inlägg: 5000

kollar man sej runtom i världen,så märker man att bara för man är äldre,betyder inte det man är smart,,tänker på hur vuxna människor beter sej mot andra,och vad dom kan ställa till med,vuxna beter sej sämst av alla i många fall

remvanrijn2008-12-08 17:57
Antal inlägg: 16505

Mus. jag tror de skakar på huvudet för att de själva en gång i tiden hade samma friska pigga ideer som dagens ungdom.Sen gick det väl sällan precis som de tänkt p.g.a. omständigheter de inte kunde ana.
Det är nog i lika hög grad deras egen undom de skakar huvudet åt som dina planer.
Ta del av de äldras erfarenheter, lär av deras misstag, lyssna på deras råd, se vad du kan ha för nytta av det för egen del i din tid..men fortsätt att drömmar och visioner för DIN framtid =)

Caligatia2008-12-08 17:57
Antal inlägg: 2187

Det jag har märkt av när det gäller just detta är:
Jag kan diskutera med människor som håller med mig om mina argument, och kallar mig skarpsinnig. När de får veta min ålder är plötsligt SAMMA argument helt befängda, och man får ett "Lilla gumman, det vet väl inte du något om?"

Förvisso var det värst mellan 17-22, även om jag fortfarande får en hel del liknande kommentarer mellan varven. Jag har för länge sedan insett att det inte handlar om eventuell dumhet eller intelligens, utan oavsett vad du har att säga kommer ingen lyssna på det förrän samlat ihop tillräckligt många vuxenpoäng... (Villa, vovve, volvo, 2.5 barn, storhandling minst 1 gång i veckan)

Entragian - Ej medlem längre2008-12-08 18:05

Det tragiska är att det man aldrig kommer ikapp :), det finns alltid någon som är äldre !!

helejnaa2008-12-08 18:05
Antal inlägg: 89

Jag är tjugotvå och pluggar till lärare, dessutom ser jag rätt ung ut (iaf enligt andra). Vad jag hade svårt att vänja mig vid var den helt orimliga attityden bland mina s.k. kollegor när jag gör praktik, t.ex. att de aldrig slutade fråga mig hur gammal jag var och hur längesen det var jag gick ut gymnasiet. De var helt oförmögna att se mig som en vuxen person som bestämt sig för ett yrke förhållandevis tidigt i livet. Detta oändliga förminskande gör mig rätt trött. Klart att jag förstår att de har en större förståelse för yrket än vad jag har (p.g.a. erfarenhet), men vad är det för fel med att börja tidigt? Jag vet inte hur det är inom andra yrkesgrupper, men speciellt inom läraryrket verkar många ha inställningen att det krävs någon enorm mognad för att klara av det. Man ska dessutom gärna ha tryckt ut en unge eller två också för då har man ju en helt annan förståelse för barn och ungdomar. Jag är trött på att försvara mig och min ålder och önskar att "vuxna" kunde sluta ha sådana fördomar om hur "unga" är och vad de är kapabla till.

dahlgren_2008-12-08 18:09
Antal inlägg: 733

Entragian
Inte om man är världens äldsta människa :)

grönöga - Ej medlem längre2008-12-08 18:09
Antal inlägg: 5570

Entragian: " Det tragiska är att det man aldrig kommer ikapp :), det finns alltid någon som är äldre !!"

Mmm, men dem kan man beskylla för demens... ;)

Entragian - Ej medlem längre2008-12-08 18:10

Dahlgren =), neh ... Men inte så troligt att man blir det :)

sirik2008-12-08 18:11
Antal inlägg: 320

"Varför ska människor strida".....vi är väl lika bra ....Ungdomar gör sina missar och äldre gör sina dumheter än i dag, annars vore vi väl inte människor...Tycker att vi ska lyssna och ta lärdom av varandra.
Hör ni vad förståndig jag är :)

hannaroman - Ej medlem längre2008-12-08 18:14
Antal inlägg: 3306

Svar till TS: Ja. Det är synd. Jag är ung men mer mogen än dem flesta i min ålder. Men det spelar ingen roll, jag är 16 och då är jag automatikt dum i huvudet och trångsynt och allt sånt :P Äh, jag kan ta det. Blir bara synd om dem sen när dem blir gamla och inte kan ta hand om sig själva :)

klätterrmus2008-12-08 18:16

hannaroman: ja så känner jag med ^^

boffertomte2008-12-08 18:17
Antal inlägg: 1128

Jag vet att unga inte är dummare än äldre, de är bara unga och det går över *s*

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?