Spelrum
| Giraffen | 12 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 13 |
Mobilspel
| Pågående | 19 250 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| _abc_ | 2008-12-09 01:00 | |
![]() | Metabolism hos spinkisar Hade en diskussion med min vän so vi kan kalla "spinkis", han är rätt jäkla smal och har aldrig kunnat gå upp särskilt i fett eller muskler på kroppen. Visst, när han gymmade ett par år blev han något starkare, men man förstod att han aldrig kunde bli lika stark som en med en långsammare (?) metabolism. Jag påstod att han med den metabolismen han hade inte kunde bli enormt fet om han ändå käkade 1kg gräddtårta varje dag, han skulle bara skita ut det påstod jag. Han kom med några befängda försök till att påstå att han minsann gjorde av med mer kalorier än andra, att han var rätt hurtig av sig så att säga. Jag pekade på att både hans farsa, hans bror och sin kusin allihopa hade denna kroppsbyggnad och typ av metabolism. Att de genetiskt "aldrig" kunde bli feta hur mycket de än käkade. Vi hade ju inte så bra fakta någon av oss så vi avslutade debatten. Jag frågar nu er, vad händer med en "spinkis" med enormt hög metabolism om denne skulle försöka bli enormt fet och käka 1kg gräddtårta per dag och dricka 5 liter läsk med socker, plus sina vanliga måltider? Kan det vara så simpelt att allt rinner igenom kroppen på sådana människor (avfallsvägen), eller blir faktiskt även de med tiden enormt feta av detta? Vi kom även in på evolutionsmässiga faktorer, att deras gener inte kunde vara bra på stenåldern för de skulle dö när det inte gick att få mat regelbundet osv. Och visst är det väl så att denna typ av människor är rätt ovanliga nuförtiden? | |
| Nephelia - Ej medlem längre | 2008-12-09 01:17 | |
![]() | tjaa, om man utsätter kroppen för svält så förändras ju metabolismen, förbränningen går då långsammare. Men hm intressant ämne, hög kolestrolhalt kan ju drabba även spinkisar, nånstans sätter sig ju överskottet av fett, kan inte tillräckligt i ämnet, hoppas någon kunnig kan svara.. | |
| mrperfect | 2008-12-09 01:21 | |
![]() | Kan inte spinkigheten dessutom bero på annan muskeluppbyggnad , med fler röda muskelfibrer som är mer uthålliga och mer långsmala fast jäkligt bra för konditionsidrotter? | |
| _abc_ | 2008-12-09 01:29 | |
![]() | Nephelia: Det du säger bör stämma. Då borde de för att gå upp i vikt först svälta sig? Konstigt... Men undrar som sagt vad somhänder om man övergöder dem. Mrperfect: Ja, tror det, men det går ju hand i hand att de även inte kan bli feta vill jag se det som. För polarn käkar inte lite, han käkar minst lika mycket som andra och ta t ex en festresa, en chartervecka med överflöd av snabbmat och mycket alkoholm känner väl de flesta efteråt att de gått upp en del och förslöat sin kropp, när han inte ändras nånting på den tiden. Rent kroppsligt, tappa muskelmassa, lägga på fett på magen typ, dessa symptom är han helt fri ifrån när han kört lika många kaloristinna öl som alla andra under resan. | |
| _abc_ | 2008-12-09 01:30 | |
![]() | Nepehlia: "nånstans sätter sig ju överskottet av fett" Det är ju det här jag ifrågasätter, jag tror ju i nuläget att såna blir av med det genom avfallsvägarna, men det kan ju vara käpprätt fel. | |
| frvib | 2008-12-09 01:34 | |
![]() | Oftast när personer pratar om hög eller låg ämnesomsättning så handlar det i själva verket om dålig uppskattning av hur mycket man äter eller hur mycket man rör på sig, ofta i kombination med varandra. I slutändan handlar allt om hur mycket man äter i förhållande till hur mycket man gör av sig med. Om man äter mer än man gör av sig med så går man upp i vikt och om man äter mindre än vad man förbrukar så går man ner i vikt. Underätning leder också till kraftigt lägre ämnesomsättning. En spinkig person skulle därför gå upp mycket i vikt om den skulle äta så som du föreslår. För att bygga muskler krävs det i princip att man ligger på ett kaloriöverskott och alltså går upp i vikt. Förmågan att lägga på sig muskelmassa är också kraftigt genetiskt betingad. | |
| Nephelia - Ej medlem längre | 2008-12-09 01:36 | |
![]() | som jag tänker så sätter sig fettet i blodådrorna, jag menar, fett är inte vattenlösligt och borde inte kunna ta sig ur kroppen så lätt, men som sagt, om förbränningen är hög.. knepig fråga | |
| _abc_ | 2008-12-09 01:39 | |
![]() | frvib: Så min polares teori stämmer bäst, att hans hurtighet av att han springer i trappor (hahaha) och dylika exempel från hans vardag var skillnaden mellan att bli fet eller inte i hans fall? Jag har ju faktiskt en anan polare med likadan situation som åt mycket, mycket onyttigt under 2 års tid. Det var pizza och hamburgare som måltider och han fick i sig ett par påsar godis per dag samt drack minst en 1,5l flaska läsk. Han menade att han sket ut överflödet. Sedan visade det sig att han blev allergisk i 24-årsåldern mot allt möjligt, laktos, gluten, soja, fisk, många frukter och att han verkligen trodde att det berodde på sin dåliga kost under en längre tid, är det här långsökt? | |
| romdrink | 2008-12-09 01:55 | |
![]() | om jag åt överdrivet mycket varje dag under en längre tid, otroligt mycket mer energi än vad jag förbrukade, (som i ditt exempel med gräddtårtan och läsken), och INTE gick upp i vikt till följd av detta ... så skulle jag genast uppsöka en läkare. | |
| frvib | 2008-12-09 01:58 | |
![]() | abc: ja, men motionens betydelse är oftast underordnad kostens. Att man äter onyttigt behöver inte per automatik innebära att man äter för mycket och hamnar på ett kaloriöverskott. Om jag bara fick äta pizza och hamburgare skulle jag nog tröttna ganska snabbt och inte alls äta så mycket. Det låter långsökt att din vän skulle ha blivit allergisk mot en himla massa saker av att äta onyttig mat. Vidare har jag har aldrig hört talas om någon som är allergisk mot laktos eller gluten. | |
| Nephelia - Ej medlem längre | 2008-12-09 02:01 | |
![]() | fast det här med laktos är ju också intressant, om vi människor inte skulle dricka "andra djurs" mjölk, så skulle vi allihopa mer eller mindre utveckla en laktosintolerans helt naturligt, eftersom enzymet som krävs för att bryta med mjölkproteinet slutar att produceras någon gång efter 4 år ålder eller så. | |
| _abc_ | 2008-12-09 02:04 | |
![]() | Frvib: Har du aldrig hört talas om laktosintolerans och glutenallergiker? Driver du med mig?... Ja just det, det sjukt intressanta kring min ANDRA polares situation är att när han väl får i sig dessa saker får han diarré och får ut det ur systemet inom några timmar, alltså inte den rimliga tid det annars tar för kroppen att bearbeta mat. Han skiter alltså ut kolhydrater i form av bröd etc, så, visst skiter väl folk ut kolhydrater (kalorier)? | |
| Nephelia - Ej medlem längre | 2008-12-09 02:08 | |
![]() | låter inte sunt, att skita diarré hela tiden, det tär på mag-/tarmsystemet, dessutom hinner ju inte systemet att ta upp näringsämnena i maten.. om man skiter ut det direkt | |
| Nephelia - Ej medlem längre | 2008-12-09 02:10 | |
![]() | diarré är ju en form av skyddsmekanism, för att få ut det "dåliga" så snabbt som möjligt | |
| frvib | 2008-12-09 02:11 | |
![]() | Jo, självklart. Men det är inga allergier. Det låter som att din vän skulle kunna ha känslig tarm (IBS). Jag tycker att han eller hon kan börja med att ringa till Sjukvårdsrådgivningen. | |
| Nephelia - Ej medlem längre | 2008-12-09 02:11 | |
![]() | ...eller ett tecken på sjukdom | |
| _abc_ | 2008-12-09 02:24 | |
![]() | Men där nämner ni ju något viktigt. Själv har jag en "standard"-metabolism, äter jag onyttigt går jag stadigt upp i fettvikt. Äter jag bra och motionerar får jag bort julskinkan så att säga. När jag äter mycket chips, gräddtårta vid någons födelsedag eller vad som helst, efter en praktfylla etc. Då skiter jag ju diarréliknande. Om jag äter FÖR mycket. Säg, 400g chips på egen hand en kväll. Då känns det verkligen som att det kommer ut redan morgonen efter. För att inte göra tråden alltför äcklig, finns det inte en poäng i detta jag nämnde, att vanliga människor med vanlig metabolism också skiter ut överflöd? Är det inte så? Och att då de med hög metabolism även skiter ut vanliga kolhydrater, pasta, potatis etc när det gäller överflöd? Frvib: Ok, jag trodde folk slutade med ironiska ordmärkningar 2006, därför missförstod jag dig. | |
| _abc_ | 2008-12-09 02:26 | |
![]() | Och självklart har polarn kontaktat både det ena och det andra, hur tror du han fick det uppspaltat vad han inte tålde tror du frvib? Men skönt att folk bryr sig om min diarréväns hälsa, nästan mer än mig själv verkar det som, kan vi gå on topic nu? | |
| _abc_ | 2008-12-09 02:28 | |
![]() | nephelia: "dessutom hinner ju inte systemet att ta upp näringsämnena i maten.. om man skiter ut det direkt" DIng ding ding! My point exactly. Är det inte detta högmetabolisterna gör om de får i sig för mycket kalorier? | |
| Nephelia - Ej medlem längre | 2008-12-09 02:32 | |
![]() | Jag tycker att vi närmar oss något nu, det är kanske så att din vän kan förbli spinkig tack vare, eller på grund av, att han vräker i sig vad som helst, men i det långa loppet tar kroppen stryk, han får inte i sig näringsämnen, och antagligen så är hans kolestrolvärde inte så bra? | |