Spelrum
| Giraffen | 12 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 13 |
Mobilspel
| Pågående | 19 250 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| bizzzy - Ej medlem längre | 2008-12-09 18:29 | |
![]() | Är Robin Hood god? Jag har tänkt på det här med Robin Hood och om han är god eller ond egentligen. Barn ser honom som god, han är en hjälte. Men det blir samtidigt fel att erkänna honom som god eftersom han är en tjuv. Kan det vara rätt att vara en tjuv om man tar av rika och onda?Samma dilemma kommer när någon superhjälte räddar en god människa men dödar den onde. Är han då egentligen god? Dessa frågor dyker upp när man har barn och ska ge dem ett svar på vad som är rätt och fel. När barnet säger: haha, det var rätt åt honom den elakingen. Jo det kan jag hålla med om men ändå inte.. | |
| _abc_ | 2008-12-09 18:33 | |
![]() | I vuxnas ögon är väl Robin Hood god om man är röd, ond om man är blå? | |
| malekhamoves | 2008-12-09 18:34 | |
![]() | Enligt mig är Robin Hood "god", och jag skall lära mina barn desamma. Det finns tillfällen då det inte är "fel" att stjäla, en av dem är om man ger pengarna till mer behövande, en annan är ju om man som helt utlämnad tar mat från någon som har massor för att överleva... För övrigt så tror jag inte på att lära sina barn att de som stjäl är sämre, alltså onda/goda människor, mycket pga det sistnämnda exemplet. | |
| malekhamoves | 2008-12-09 18:34 | |
![]() | ojoj.. blev fel där... men ni fattar ^^ | |
| _abc_ | 2008-12-09 18:35 | |
![]() | Illustrera upp att Robin Hood är nutidens Usama Bin Laden eller något så de små liven förstår hur dagens samhälle är jämfört med 1100-talets Robin Hood. Bush kan möjligen vara sheriffen av Nottingham. | |
| Bergarn1 | 2008-12-09 18:37 | |
![]() | _abc_: Det abc försöker säga är att vänstervridna männsikor främjar kriminalitet och är emot demokrati? :-P | |
| Miss_jk | 2008-12-09 18:38 | |
![]() | Förstår hur du ränker, malekhamoves, men varför ska "jag" studera stenhårt och sen jobba stenhårt för att till slut bli rik, och då bara titta på när han som sket i skolan och inte orkade jobba snor av mig? Många har val att göra här i livet och väljer man fel väg så kan jag inte förstå varför andra ska bli straffade för det. | |
| Femme_Fatale | 2008-12-09 18:38 | |
![]() | Tacka vet jag Karl Bertil Jonsson =) | |
| soluppgång | 2008-12-09 18:41 | |
![]() | miss_jk: Nej, för det är ju det det handlar om. Lathet. Vilken enkel svartvit värld. | |
| _abc_ | 2008-12-09 18:42 | |
![]() | Robin Hood och hans gäng är ju en organiserad klunga som tillsammans tar lagen i sina händer osv, dagens reclaim the cityuppbåd, Organiserade MC-gäng etc. Eller? | |
| Miss_jk | 2008-12-09 18:43 | |
![]() | Nej, men i just detta fall jag tog upp handlar det om det. Var drar man gränsen sen då? Vem får stjäla och inte? Vem är det mest synd om? | |
| malekhamoves | 2008-12-09 18:54 | |
![]() | Förstår vad du menar också Miss_jk ;)... och det är klart det är surt om man verkligen har jobbat för pengarna, men just Robin Hood tar ju från de som fötts rika, det var ju så på den tiden, och än idag för den delen också. Det andra är ju att det iaf går till väl behövande, det kanske inte är "rätt" men det är iaf "bättre"... Sedan finns det ju "lite finare" sätt att stjäla på som inte är olagligt. Det är ju så många blir rika. | |
| malekhamoves | 2008-12-09 18:55 | |
![]() | Vidare så kan man ju också fråga sig hur många som egentligt verkligen valt fel väg, som du säger miss_jk.. | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2008-12-09 18:56 | |
![]() | Hur kan det vara att alla barn ser Robin Hood som god även om deras föräldrar är "blå"? Är det för att de är oförstörda varelser som inte hunnit utvecklats till egoistiska människor som bara vill ha mer och mer? | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2008-12-09 18:56 | |
![]() | abc, de organiserade mc gängen ger knappast något till någon fattig... | |
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-12-09 19:02 | |
![]() | Känns som ett otroligt förenklat sätt att se på det hela och en väldigt naiv frågeställning. Skojar du eller? | |
| _abc_ | 2008-12-09 19:04 | |
![]() | bizzy., är det inte fattiga själva från början? Lille John såg jag alltid som ett utomordentligt svin som iom alla räder mot värdetransporter blev rik han med på kuppen. Så visst köpte Robin och hans muntra MC-gäng mjöd, hudar och stål av pengarna de stal? Inte BARA till fattiga bönder som behandlats illa av sheriffen? | |
| _abc_ | 2008-12-09 19:05 | |
![]() | Med andra ord, vad gör dagens MC-gäng eller andra kriminella organisationer idag till en majoritet av adel? De är inte rika från början skulel jag vilja säga och kan mycket väl liknas vid Robin Hood & Co. | |
| _abc_ | 2008-12-09 19:06 | |
![]() | Och hur kan man uttala sig om att MC-gängsmedlemmar inte ger till välgörenhet? Är det fakta eller vad är det du vill pracka på mig? Att aldrig nånsin har en kriminell gett pengar till Röda korset? Ren fakta det eller vad... | |
| uffe6y | 2008-12-09 19:08 | |
![]() | med rätt kryddor så...... | |