Spelrum
| Giraffen | 31 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 3 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 24 |
| Inloggade | 60 |
Mobilspel
| Pågående | 19 322 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Yonderboy - Ej medlem längre | 2008-12-10 22:47 | |
![]() | Är snäll ett själv ändamål? vad betyder ordet snäll igentligen? Innebär, snäll, självuppoffring? innebär, snäll, anspråklöshet? innebär,snäll, godhet? Kan man vara en snäll Al-Quaida terroist? Kan man vara en snäll nazistisk pedofil Kan man vara snäll om man är Stalinst? | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2008-12-10 22:50 | |
![]() | Snällhet är en underskattad egenskap. | |
| kaparen - Ej medlem längre | 2008-12-10 22:50 | |
![]() | Om alla dom där går på rad efter varandra kanske det blir ett snälltåg....? | |
| Yonderboy - Ej medlem längre | 2008-12-10 22:51 | |
![]() | hur menar du då? Vad betyder ordet snäll då? Har du inga snälla vänner? | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2008-12-10 22:53 | |
![]() | Håller med Sally. Man uppskattar den mer och mer hos andra ju äldre man blir, medan intelligens blir allt mindre viktigt. | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2008-12-10 22:56 | |
![]() | Är man nazistisk pedofil (!?) och ändå tycker att man är snäll..så är man ju egentligen inte snäll...det krockar ju liksom..*hm* | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2008-12-10 23:02 | |
![]() | Man kan väl visst vara snäll som nazi-peddo? det beror väl vem man är det mot, eller? Därmed inte sagt att jag skulle vilja ha en sådan till vän. Att vara snäll betyder nog för mig att sätta en annans väl i främsta rummet vid just det tillfället. | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2008-12-10 23:11 | |
![]() | Är man nazist pedolfil (som exempel) och är snäll ibland...när det passar? Då är man väl snarare ögontjänare? | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2008-12-10 23:18 | |
![]() | Pedofili handlar väl inte precis om godhet? Det är en sexuell läggning. Vissa pedofiler lider så mkt av att vara det, att de själva vill bli kemiskt kastrerade. Att utplåna sina behov för att följa sin och samhällets uppfattning om moral - det är en form av godhet. | |
| micro113 | 2008-12-10 23:18 | |
![]() | sally Ögontjänare är vi i så fall alla -- det finns ingen som är snäll jämt, och alltid tänker snälla tankar. | |
| belugavis - Ej medlem längre | 2008-12-10 23:22 | |
![]() | Snäll kan betyda att bli utnyttjad. Nåt jag tänker på ganska mycket nu är hur ofta människor med attitydproblem ofta till slut visar att de mår dåligt och visar upp en orsak. En människa tar ut saker mot en "snäll" därför att den snälla är "ofarlig". Hierarkier är ofta en del av orsaken, tillsammans med personlighet, resultatet av hur människor blivit behandlade i sin barndom(t.ex nedlåtande föräldrar) och sen tar ut det som vuxen. Det är intressant. Och skitjobbigt. Alla har mött den där människan på sin arbetsplats..den som jämt gnäller och sprider negativ energi och komenderar folk runtomkring. Den snälla är heller inte alltid snäll och ärlig utan det kan ligga mycket skitsnack bakom en snäll och trevlig fasad. Snäll kan vara en skyddsmekanism. Jag tror det är bättre för människor att lära sig säga "nej", vara ärlig än att vara "god-snäll" Däremot ska man sträva efter positivitet kanske? | |
| micro113 | 2008-12-10 23:24 | |
![]() | För mig innebär snäll både självuppoffring, man sätter andra i första rummet -- inte alltid och inte alla, utan med de jordiska brister vi har. Det innebär omtanke om andra. Att vilja göra någon glad, eller tillfreds. Men att vara snäll har också ett självändamål i många situationer -- det ingår i det sociala spelet att man är snäll mot varandra, och man är snäll för att inte bli bortstött eller illa omtyckt. I andra situationer är man snäll för att man vill vara omtyckt och nära, och det i sig är också ett självändamål. Jag tror dock att reglerna för när vi är snälla och hur vi gör är sociala konstruktioner som vi lärt in i interaktion med vår omgivning under uppväxten. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2008-12-10 23:27 | |
![]() | Håller med. För mig är "god" finare än "snäll". Snäll indikerar ett mjäkigt inslag medan god indikerar äkthet. | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2008-12-10 23:27 | |
![]() | Jag vet inte...kanske finns någon som alltid tänker 'snälla tankar' och verkligen är genomsnäll....Moder Teresa när hon fanns? Annars är det nog så ja, att dom flesta av oss är mer eller mindre ögontjänare...finns väl grader av snällhet oxå. | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2008-12-10 23:32 | |
![]() | sant Belugavis. | |
| Caligatia | 2008-12-10 23:32 | |
![]() | Intressant det här. Hur man definierar snäll, det är ju olika. Har mellan varven fått höra att jag inte är snäll, då jag är ärlig. Jag tycker tvärtom att det är snällare att säga sin uppriktiga åsikt än vad personen vill höra. Jag kan hålla med dig Sylvia, om att "god" är finare än "snäll". Däremot har jag svårt att föreställa mig genuint goda människor på samma sätt som jag har svårt att föreställa mig genuint onda människor. Alla har vi ett unikt hopkok av egenskaper. | |
| dahlgren_ | 2008-12-10 23:34 | |
![]() | Diggar kaparens snäll-tåg i alla fall :P | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2008-12-10 23:36 | |
![]() | Caligatia, du håller med mig och jag håller med dig och vi tycks båda hålla med Micro om människans och godhetens sammansatta natur. :) | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2008-12-10 23:39 | |
![]() | det är alltid fel att sätta etiketter på människor. att "vara" något är omöjligt eftersom vi oavbrutet ändrar oss likt allt annat i universum. det enda som är konstant är att det är något som är. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2008-12-11 00:04 | |
![]() | så fick man satt p för den diskussionen. | |