Spelrum
Giraffen32
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
37
Inloggade69
Mobilspel
Pågående22 251

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Dicea - Ej medlem längre2006-03-16 08:44
Antal inlägg: 882

Också/Även
Här finns ju mängder av språkintresserade människor, så någon borde kunna förklara skillnaden mellan orden "också" och "även". För att förtydliga dilemmat vill jag ge två citat som exempel:

"Han fick en del efterföljare, några var noga med att tillochmed kolla vilka märken hans fyllpennor hade. Vinkeln hos motivet skulle vara exakt densamma. Och måsar och lyftkranar på plats. Också om han kunde vara ironisk när han stötte på någon av plagiatörerna brydde han sig aldrig om att reta sig på dem på allvar".

"Också om byggstenarna i det Henrik och jag skrev ibland var desamma var infallsvinklarna så vitt skilda att det många gånger var svårt att se den gemensamma utgångspunkten."

Båda citaten är ur Märta Tikkanens "Två", och hon ska tydligen ha en bakgrund som svensklärare, vilket gör att jag ödmjukar mig. MEN - jag skulle gärna vilja att någon förklarade detta, eller kanske snarare - reder ut det. För; vid båda tillfällena i ovanstående citat där "också" används, skulle jag lika gärna vilja använda "även". Blir glad och tacksam om någon kan hjälpa till!:)
 
Gullegrisen - Ej medlem längre2006-03-16 09:33
Antal inlägg: 24

Det är ju lite svårt att sia om Märtas motiv bakom att välja också, men meningarna är helt korrekta. Hon kanske gillar stilnivån, det blir en annan ton med också, lite mer gammeldags i mina öron. Eller så är det helt enkelt den betydelsen hon vill ha fram, jag antar att det är sin man hon pratar om, och rätt ska vara rätt. Det blir en lite annan nyans i betydelsen med också jämfört med även.

Det grammatiska finns det säkert nån torrbollsakademiker som kan skriva en utläggning om.

 
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?