Spelrum
Giraffen39
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
30
Inloggade71
Mobilspel
Pågående19 363

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tommy 19792008-12-12 13:11
Antal inlägg: 1192

+ 6000?
När man ser på topplistan över högsta poängsumma blir man litet fundersam, speciellt med tanke på att de två översta platserna innehas av samma person och att denna person på båda de kontona fått över 6000 poäng.

Jag anklagar ingen för fusk, tror säkert att det finns folk som är extremt skickliga. Men nu handlar ju det här spelet inte enbart om skicklighet, utan även om tur i så motto att det gäller att få rätt brickor, lägen och så vidare. Dessutom blir det svårare och svårare att gå med plus i ratingen ju högre poäng man får, eftersom man måste vinna med större och större marginal.

Min undran är alltså: hur 17 bär man sig åt för att få så extremt höga poäng, bortsett ifrån att man är skicklig? Hur kan man spel efter spel få "rätt" brickor och lägen?

Jag vill återigen poängtera att jag inte anklagar någon för fusk. Det skulle jag aldrig göra utan bevis. Inte heller är jag missunnsam, utan jag tror säkert de är värda sina poäng. Jag undrar bara, helt enkelt, hur man bär sig åt, eftersom skickligheten t ex inte styr vilka brickor man får. Någon som har en teori?

HumbleBug2008-12-12 13:16
Antal inlägg: 1836

Har lagt märke till att på ett år ungefär har poängen i poängligan blivit betydligt betydligt högre än vad de var förut. När jag började spela låg den nedre gränsen vid typ 3000. Och bara ett par stycken hade över 4000.

Men jag tror att de högsta innehavarna främst är slumpare och har gynnats av bl.a hårdare regler vid poängöverdrag och brutet spel.
... delvis ...

ANDERStG2008-12-12 13:17
Antal inlägg: 7560

Bli så skicklig att brickorna nästan saknar betydelse mot spelare som inte är på samma nivå som dig. Tror det är ett hemligt trick som flera i toppen använt.

Silverin - Ej medlem längre2008-12-12 13:20
Antal inlägg: 1760

Knevert e ju en av Sveriges bästa spelare...

Sen har vi det där m panik, som han lärde sig rätt snabbt hur man maxar poäng.

Kombinationen e lika med resultat.

Måns_E2008-12-12 13:22
Antal inlägg: 12059

Just den spelaren möter jag emellanåt IRL, och han hatar så mycket att förlora så det beror mest på löjlig envishet.

Sen så gynnas nog duktiga panikspelare extra mycket i ratinglistorna, det finns fler exempel än nuvarande ettan på det och det är ju efter panik infördes som det började gå inflation i rating.

oeronbarn - Ej medlem längre2008-12-12 13:22
Antal inlägg: 2288

delvis beror de högre ratingtalen på inflation i systemet, men framför allt är de ett resultat av slump i kombination med snabbt speltempo, som gör det lättare att utnyttja en lite sämre motspelares svagheter och vinna med stora marginaler.

oeronbarn - Ej medlem längre2008-12-12 13:23
Antal inlägg: 2288

sen är ju Miklos en jävel på att anagramma också

Måns_E2008-12-12 13:24

Jo, och förmodligen sveriges duktigaste spelare på att hitta nior

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-12-12 13:31
Antal inlägg: 993

Förutom inflation som oeronbarn säger så tror jag bara det handlar om skicklighet. Det här är ju en hobby för oss men en sport för andra.

Jag är bra på att spela gitarr men det finns gott om gitarrister vars nivå jag inte kan drömma om och det finns folk som inte kan förstå hur de ska komma upp till min nivå. Allt är relativt och beror på hur mycket tid och övning man lägger ner.

Det jag försöker säga är att dom bästa spelarna helt enkelt bara är på en helt annan nivå.

Tommy 19792008-12-12 13:31

Har tänkt lite på det Måns_E säger, om att det gått inflation i rating sedan panikvarianten infördes. Tror det kan ligga en hel del i det. Jag minns t ex att jag, innan panik infördes, vid ett tillfälle hade en rating på runt 3500 och då hamnade bland de 50 bästa spelarna i rankinglistan. När jag uppnår samma poäng idag kommer jag inte med på listan överhuvudtaget.

Jag vill inte låta gnällig och missunnsam, men skulle det inte kunna vara en idé att separera rankinglistorna så att det blir en separat "paniklista"? Som det är nu är det extremt svårt att kvala in på listan, och det känns lite småtrist om det enbart, eller i alla fall till största delen, beror på en specifik spalvariant.

Måns_E2008-12-12 13:34

Om man fick önska helt fritt så skulle det bästa vara om det var en ratinglista för varje brädtyp och för varje tidsintervall. Egentligen så skiljer det sig en del att spela snabb/stress-normal och panik-slumpad eller för all del även hets-slumpad.

-Lala-la2008-12-12 13:37
Antal inlägg: 1825

Haha.. Tommy är svartis.

Själv har jag märkt en tydlig tendens hos mig själv, att när jag slutade bry mig så mycket om resultatet så har jag spelat mycket bättre och fått lättare för att komma på bättre ordkombinationer.

Jag tror aldrig jag kommer komma upp ens i Tommys rating, men jag är skitglad bara jag ligger på topp-1000.

Paniksurr - Ej medlem längre2008-12-12 13:42
Antal inlägg: 242

Angående att ha olika listor så har vulcan skrivit lite om det i en annan tråd:

www.betapet.se/forum...ad id=15376

ElectricEye - Ej medlem längre2008-12-12 13:46
Antal inlägg: 3604

Det vore trevligt med olika ratinglistor och om alla nöjde sig med ett konto att spela med osv. Men plats 49 eller plats 149 på listan spelar kanske inte så stor roll.

För en riktigt skicklig spelare med uppsving (flyt med brickor osv.) är ju 6000 inte någon omöjlighet (vilket ju har visats). Om samma person skulle kunna hålla i ratingtalet vid spel mot hårt normalrankat motstånd är väl mer tveksamt.

Tommy 19792008-12-12 13:53

Nej, -Lala-la, jag är inte "svartis". :-) Däremot tycker jag det är orimligt att topplistan över poäng blivit så extremt mycket svårare att kvala in på, enbart p g a att man infört panik. Som någon skrev i den tråd som Paniksurr länkar till, så leder det till att poängen blir missvisande. Jag betvivlar inte att personerna i toppen är skickliga, men de hade knappast fått så extremt höga poäng om det inte varit för panik. Sedan det infördes, har deras rating stigit med 1500-2000 poäng. Givetvis har dessa två saker ett samband, det säger ju sig självt.

Q-tile - Ej medlem längre2008-12-12 13:55
Antal inlägg: 1319

"Normalrankat" motstånd är ju lite godtyckligt. Jag tror dock, utan att mena att vara syrlig, att många "normala motståndare" mig själv inkluderad däri) spelar ganska mycket sämre än Knevert.
Just Knevert har jag kikat väldigt mycket på när han spelat här, och han spelar ju inte uteslutande vad mot "normala motståndare" skulle kalla "dåligt" motstånd, tvärtom. Det lönar sig trots allt ändå inte på riktigt samma sätt, när man själv ligger omkring 6000.

Paniksurr - Ej medlem längre2008-12-12 13:57
Antal inlägg: 242

Nu är de nya reglerna införs, hur tror ni då det blir på listan? Antagligen kommer det ju att sålla bort en del "lätta panikmotståndare" och de som nu ligger högt på listan lär alltså få mäta sina krafter mot bättre panikspelare.

Blir det då så tror ni att kanske de 15 bästa på listan drar ifrån ytterligare, men att många andra kommer sjunka?

ElectricEye - Ej medlem längre2008-12-12 13:59
Antal inlägg: 3604

Med "normalrankat" menar jag spelare som har ganska precis den rating de är värda och inget annat.

Jag vill inte på något vis klanka ner på spelstyrkan hos dem som ligger där högst upp på ratinglistan. I de allra flesta fallen är åtminstone placeringen inte oförtjänt.

wascator2008-12-12 14:25
Antal inlägg: 4

Paniksurr...... vad för nya regler???

Knevertism - Ej medlem längre2008-12-12 14:37
Antal inlägg: 1032

Jag är också för att ratingen separeras och det har jag lobbat för hela tiden, för mig ger det inte speciellt mycket att spela slumpad/panik utan jag spelar hellre snabb/klassisk då det är en större utmaning för mig och att motståndet är mycket hårdare (spelar det på schäferhattkontot). Hur jag lyckats få så hög rating är nog att jag hanterar att spela snabbare än de flesta utan att min skicklighetsnivå går ner på samma sätt som för vissa andra och att jag hittar rullningar extremt snabbt. Jag spelar generellt rätt snabbt irl också och som Måns säger så är jag en dålig förlorare och väldigt envis av mig. Det är inte många som hanterar panik överhuvudtaget och om jag hade spelet det regelbundet så hade jag nog varit över 7000 i rating vid det här laget låter kanske som skryt det där men nivån på slump/panikspelarna är väldigt låg i förhållande till deras rating, en rating på 3500-4000 på slump/panik motsvara förmodligen inte ens 2500 på snabb/klassisk. Jag kan avslöja ett tricks som funkar så gott som i varje match på slumpat bräde - har du bra brickbalans så brukar jag blotta ett läge för säg: 2x3x2xord för att själv ta ett läge som ger 3x3x3x2, många motståndare förstår inte alls att man inte ska stirra sig blind på snabba poäng utan att tänka defensivt överhuvudtaget.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?