Spelrum
Giraffen25
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
28
Inloggade53
Mobilspel
Pågående19 373

Forumkategorier

Användare Inlägg  
johnlin2008-12-13 12:15
Antal inlägg: 11

Hur är minnet för ord?
Kristianstad högskola har en test där man kan kolla sitt minne för ord. Det är kanske inte så bra som man tror ... Dessutom kan man vinna biobiljetter.
Gå in på hkr-psykologi.se/ och kolla ditt minne!

mrperfect2008-12-13 12:20
Antal inlägg: 11437

"programmet an inte startas"

uppdaterar Java ( jävla onödigt att använda java)

uisge beatha - Ej medlem längre2008-12-13 12:34
Antal inlägg: 1289

Hm..är det månne du som står bakom undersökningen? :)

annienilsson2008-12-13 12:51
Antal inlägg: 291

jag förstod ingenting av det!

uisge beatha - Ej medlem längre2008-12-13 12:53

Jag kan inte heller komma in på det.

johnlin2008-12-13 12:57

Uisge - det är klart att det är jag!

Jag vet att det kan vara svårt att förstå - det går fort, men det är det som är meningen. Hoppas att någon i alla fall ska tycka det är intressant att delta i ett psykologiskt forskningsexperiment!

TopBanana2008-12-13 12:58
Antal inlägg: 752

Unable to launch application

uisge beatha - Ej medlem längre2008-12-13 13:00

Ah, bra sätt att komma i kontakt med frivilliga deltagare :) Jag vet själv hur svårt det är. Men länken verkar inte fungera som den ska, eller kräver den att man har något specifikt program för att öppna den?

johnlin2008-12-13 13:01

De som har svårt att starta - det kan bero på Java, som någon innan kommenterade. Längst ner står det: "Having trouble starting?" Där kan man välja att köra det med ActiveX kontroll istället.
Anledningen till att just detta används är för att det är pålitligt och seriöst, så att resultaten går att använda i forskningen.

johnlin2008-12-13 13:03

Det här är ett bra sätt att få frivilliga deltagare, men det är just nu ganska högt tryck på programmet varför inte alla kan köra just nu. Så försök igen om en stund! Och så - tack för att ni deltar!

Mårten2008-12-13 13:29
Antal inlägg: 2529

>> "Anledningen till att just detta används är för att det är pålitligt och seriöst,

Finns det oseriösa programmeringsspråk? Om du vill få folk att faktiskt göra undersökningen så borde du ju 1. inte be dem köra .exe-filer från en främmande server och 2. inte chansa på att de har java installerat.

>> "så att resultaten går att använda i forskningen."

Resultaten kan väl vilket språk som helst hantera? Jag utgår från att det inte mer exotiskt än text?

BiNo8 - Ej medlem längre2008-12-13 13:50
Antal inlägg: 3473

Den funkade för mig, synd bara att man inte fick svar på hur många rätt och fel man hade

Cosette2008-12-13 14:15
Antal inlägg: 104

Bi
Instruktion gör testet - skicka ip-adress till angiven e-post...

Fast det var ju bara ett minnestest... jag minns ju nästan aldrig nåt :p

johnlin2008-12-13 14:44

Mårten - tror du verkligen jag suttit och knåpat ihop programmet själv? Det är ett program från ett företag som heter Millisecond som används och jag vet inte riktigt om jag kan ifrågasätta deras val av komponenter. Programmet används av ganska många universitet och högskolor i världen, så antagligen har det något positivt. Vill man nu inte köra filen så behöver man inte. Det är helt frivilligt deltagande, men eftersom ganska många valt att delta så antar jag att det är en del som har java.

RikaM2008-12-14 09:16
Antal inlägg: 649

Hur som haver har jag gjort testet, och ser med spänning fram mot resultatet. Skulle ifs gärna vilja ha en förklaring till vad det går ut på!

Nunnelunan2008-12-14 09:26
Antal inlägg: 1172

För dålig info om vad det gick ut på Ctrl-Alt-Delete...
Stoppade programmet innan det var färdigt!

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2008-12-14 09:49
Antal inlägg: 5809

Nä, det var väl inte så svårt att förstå. Man ska komma ihåg så många ord som möjligt och pricka in om man tror eller vet att ordet var med.

Jag tror så här. Ord som vi har en koppling till, en bild av kommer vi ihåg lättare. T.ex. ordet "missfall". Känner man någon, har själv haft ett missfall osv. så kommer man ihåg ordet. Men ett ord som "vishet" kanske är svårare att komma ihåg om man inte precis har pratat om ordet eller hittar någon koppling till det. Förstår ni?

Jag kunde exemplevis komma ihåg alla flygplansord för att jag precis har tänkt på besök från England som kommer nästa vecka med flyg. :-)

johnlin2008-12-15 16:42

Som ni förstår så kan jag ju inte avslöja exakt vad det är vi är ute efter eftersom det kan påverka hur man gör testet, men Kafountine har inte helt fel. Jag får väl återkomma om ett par dagar när testet stänger och berätta exakt vad vi ville veta.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?