Spelrum
Giraffen38
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
29
Inloggade67
Mobilspel
Pågående19 364

Forumkategorier

Användare Inlägg  
formulaW - Ej medlem längre2008-12-13 20:55
Antal inlägg: 931

Tanke Experiment
OK.

Låt oss säga att vi grundande våran civilisation i den dualistiska filosofin om Idealism och Materialism.

USAs Imperium projicerar Materialistisk välfärd. Bigger is better, expansion, dominans genom "One nation under god" osv.

Sverige har utvecklat Lagom är bäst.

Den österlänska filosofin menar att Balans är nyckeln till harmoni.

Så, ur ett hälsoperspektiv för planeten. Hur lär man Imperiet att balansera sig och de-kapitalisera sig till förmån för t ex mindre svälddöd, statskupper, bombsläppande mm mm.

Mitt staltips är Diplomati. Och jag tror det är en tidsfråga, och under den här mandat perioden USA blir tvugna att ta steget tillbaka. Frågan är förståss hur långt. Men vad tycker ni? Likaså om ni har samma tankar om andra supermakter som China och Ryssland t ex... uttryck er... kör...

SylviaPlath - Ej medlem längre2008-12-13 20:58
Antal inlägg: 31064

Men du måste fan skoja.

SylviaPlath - Ej medlem längre2008-12-13 20:59

Illi?

belugavis - Ej medlem längre2008-12-13 21:04
Antal inlägg: 1600

konstruktivt
Men USA blir ju inte "tvungna". Utan de har en president med en mänsklig värdegrund inuti sig nu (tror jag)
Medling och respekt och diplomati kommer alltid längst i längden med allt.

belugavis - Ej medlem längre2008-12-13 21:05

(Busch "slå ihjäl terrorism" utan att selektera med respekt har ju mångfaldigat folk som vill bli terrorister. Hat föder hat mm..) Så tror jag ialla fall

belugavis - Ej medlem längre2008-12-13 21:06

vara selektiv kanske det heter. Jag är ju inte så bra på fina ord, bara slänger in dem lite spontant för att verka smart

formulaW - Ej medlem längre2008-12-13 21:09
Antal inlägg: 931

Att notera dock är att Obama är en medspelare till nuvarande strategi av Imperiet. Han har inte för avsikt att plocka ut all personal från Irak innan 2012. Det han har sagt är att till 2011 hoppas han att ha fått ut all arme ur landet, ca 120 000, dock inte de privata kontraktörerna, ca 140 000, som till större delen består av legoknektarna och "säkerhetsfirman" Blackwater. (se Jeremy Scahills senaste bok om dom i er närmaste bokhandel).

le-lou2008-12-13 23:09
Antal inlägg: 17500

jag förstår inte hur du orkar.

y not2008-12-13 23:32
Antal inlägg: 9014

men tydligen var det viktigt att påpeka det.
Var det för att visa att du trots allt läst igenom allt så att du verkligen förstår. eller är det för att visa att du inte förstår genom att inte läsa, eller är det bara för att påminna om att du finns?

nyfiken blev jag i vart fall på varför du skrev den onelinern lelou

le-lou2008-12-13 23:38
Antal inlägg: 17500

jag förstår inte hur du orkar.

y not2008-12-13 23:43

inte?

JaapConrad - Ej medlem längre2008-12-13 23:43
Antal inlägg: 1788

Haha...

SylviaPlath - Ej medlem längre2008-12-13 23:44

Ägd av dam i tomtemössa, blir svårt att repa sig från den y not.

belugavis - Ej medlem längre2008-12-13 23:55

Jag har skrivit Bush, Busch..är ganska nöjd med den stavningen
Okej, jag vet inte om han sagt det före eller efter valet. Jag gillar inte filmerna av hur soldaterna beter sig i landet för de verkar inte ha respekt för människor. Samtidigt så kanske det bara blir hierarki av att inte nån är där och stävjer upp grejer. Dock verkar inte soldaterna från Usa se folket som likar direkt. Inte efter de filmer jag hittat.
I Afghanistan har det blivit mer hårt att vara kvinna har jag läst därför att vissa grupper styr och man har bestämt att de inte får plugga och jobba längre(?)
I Irak tror jag det blivit en liknande utveckling. Om man gör en massa skada i ett land är det minsta man kan begära att man försöker göra nåt positivt i landet. Usa skulle ju nu kunna minska hatet gentemot dem genom att tex röja bort en massa minor, skapa en fin trädgård för alla barn med ett ben. Göra en skola. Jag tycker inte det är löjliga saker för i ett land som Vietnam finns fortfarande en massa skit kvar som ligger kvar och skapar skadade människor.

Yonderboy - Ej medlem längre2008-12-14 00:02
Antal inlägg: 1661

Fattar inte vad tråden riktigt handlar om!
Håller trådskaparen polemik imot USA imperialismen eller deras förmåga att dela med sig till deras alierade, eller vill han ha fler rovdjur på arenan?

Jag skulle vara lika kritisk imot bombningarna imot Irak även om det röstades igenom med bred majoritet i FN som USA skulle go SOLO.
Tycker inte problemet ligger i hurvida USA agerar själv eller inte.

Det är inte så att Reinfeld eller Mona är kristiska till världuppdelningen, de böjer sig tungt iför de stora, inte heller är de särskilt kritiska till arbetsvillkåren eller tredjevärlden diktaturerna, ty deras föregångare satte dem där och de gör allt för att bevara.

Den Engelska Fabianismen, den pseduradikala MacDonald som höll Imperiet intakt visar prov på hur rättvis den reformistiska Socialdemokratin än gång var. Herr Reinfeld föregångare hade inga moraliska ambitioner att kritisera kolonialismen, till och med Palme stödde invationen av Vietnamn till 1969, sedan får man säga vad man vill om Vietkong.

MatsJoel2008-12-14 00:16
Antal inlägg: 686

Kan TS tänka sig att precisera sin frågeställning?

y not2008-12-14 11:17

räcker inte rudbriken och dess sär skrivna byggställning till att problematisera runt?

vulcan2008-12-14 18:55
Antal inlägg: 7666

Forumadmin: Håller med ex.vis MatsJoel om att denna tråd saknar en tydlig frågeställning/uppslag för diskussion. TS har inte återkommit med någon sådan heller. Tråden flyttas till Snack.

8507102008-12-14 19:04
Antal inlägg: 5222

hmm vilken tanke FormulaW, dock om vi ska vara så tänkande så undrar jag när du skrev CHina, ska jag tänka ur ett brittiskt/amerikanskt sätt att se på det eller ska jag min vana trogen tänka mig att du mena Kina och få det ur mitt vanliga personliga svenska sätt att se på det?

jag lägger ner allt detta tänkande nu, undrar vad det blir till kvällsmat?

y not2008-12-14 20:57

kålsuppe

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?