Spelrum
Giraffen38
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
29
Inloggade67
Mobilspel
Pågående19 364

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Sangria2008-12-13 21:44
Antal inlägg: 504

andra generationens invandrare
Jag har två barn med en chilenare som kom hit som ung vuxen -alltså invandrare. Jag är helt svensk( sedan urminnes tider) och våra två barn är ju förstås svenskar då dom är födda här. Så lång inget konstigt men i all statestik som gäller invandrare då är plötsligt mina barn andra generationens invandrare!! Varför då? Varför är dom i första hand barn till den invandrade föräldern och inte till den svenska föräldern? Spelar ju ingen direkt roll men det är konstigt ändå tycker jag.

amoma2008-12-13 22:00
Antal inlägg: 163

Tycker också det är konstigt och ännu konstigare vore att kalla dom andragenerationens svenskar.

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2008-12-13 22:00
Antal inlägg: 5809

Det var verkligen konstigt att dina barn kallas för andra generationens invandrare när du är svensk. Men enligt mig finns det ingen som kan kallas för andra generationens invandrare. Antingen är man invandrare - har alltså vandrat in i ett land - eller så har man inte gjort det och är född i landet och då är man svensk.

rispåse2008-12-13 22:00
Antal inlägg: 406

Nämes så är det väl inte. Andra generationen måste ju vara barn till invandrade föräldrar, men både mamma o pappa?

rispåse2008-12-13 22:01

Å sen borde de ju inte kallas invandrare alls eftersom dom inte invandrat utan är födda här

Linders - Ej medlem längre2008-12-13 22:09
Antal inlägg: 1943

Oj, min mamma är från Finland, är jag också andragenerationens invandrare då?

Vigdir2008-12-13 22:12
Antal inlägg: 3722

T.o.m mina eventuella framtida barnbarn kommer i statistiken att bli andra generationens invandrare, eftersom dottern är adopterad. Det räcker att en förälder är född med annat medborgarskap för att barnen ska räknas som just andra generationens invandrare - även om föräldern kom hit som nyfödd... Om jag tycker det är fånigt? Gissa!

trashone - Ej medlem längre2008-12-13 22:13
Antal inlägg: 18678

Tydligen är benämningen baserad även på hudfärg, jag har aldrig hört benämningen på någon blond med t.ex. nordiska föräldrar

neta_2008-12-13 22:22
Antal inlägg: 75

om du föder barn i kina är barnet kines då ?

micro1132008-12-13 22:27
Antal inlägg: 17542

Vigdir

Adopterade barn räknas som svenska i statistiken, och inte som invandrare.

run-marie2008-12-13 22:32
Antal inlägg: 1806

Har 3 barn med en österrikare, är dom andra generationens invandrare också då? Verkar ju helkonstigt!

Risotto - Ej medlem längre2008-12-13 22:35
Antal inlägg: 3069

Kan de inte få vara båda då? jag menar att det är en lyx att få komma från två kulturer. En kompis till mig är brasse, född där med en svensk pappa. Jag är sotis på honom för att han enkelt kan fly Sverige då det är som mörkast och mest trisst och åka till Sao Paolo för att fira sin födelsedag och på köpet hamna mitt i karnevalen.

rispåse2008-12-13 22:36

Jag har tre egna barn...

run-marie2008-12-13 22:41
Antal inlägg: 1806

Faktum är att det stämmer har jag kommit på, mina 2 yngsta fick söka medborgarskap när vi flyttade från Österrike till Sverige, min äldste son var svensk medborgare i 17 år till Österrike kom på att han nog borde göra militärtjänst hos dom och då hade han haft svenskt pass i 17 år och fick söka svenskt medborgarskap. Polisen hade aldrig sett nåt liknanande när vi kom dit med hans pass (svenska) och sökte svenskt medborgarskap till honom. Det berodde på nåt fel som gjorts på pastorsexpeditionen när han föddes och det gick inte att ändra på. Han fick iaf behålla sitt personnr (de 4 sista siffrorna) :-)

Vigdir2008-12-13 22:44
Antal inlägg: 3722

Micro - nej, de gör faktiskt inte det, eftersom de är födda med annat medborgarskap. Min dotter står som invandrare, och mina vuxna adopterade vänners barn likaså.

Mirr2008-12-13 22:49
Antal inlägg: 265

Jag tycker att hela diskussionen borde vara onödig. Håller med om att stämpeln inte ens borde finnas. Tänk om man tolkar det som man läser: andra generationen som vandrat in, sjukt.

odin - Administratör2008-12-13 22:52
Antal inlägg: 7442

Jag tycker också hela diskussionen är onödig. Förstår inte hur man kan bli upprörd över denna benämning. Det används enbart i statistik och jag ser inget problematiskt med det. Ska man skämmas för att vara märkt som "andra generationens invandrare" i statistik?

odin - Administratör2008-12-13 22:53

PS. min flickvän är invandrare och våra eventuella barn blir således andra generationens invandrare statistiskt, men vem i hela friden bryr sig!

odin - Administratör2008-12-13 22:55

Sorry för all svars-spam: det är ju ni som tolkar in något negativt i att vara benämnda [andra generationens] invandrare, det är i alla fall så jag tolkar alla era inlägg.

Sangria2008-12-13 23:09
Antal inlägg: 504

Odin-Jag tycker nog att det är du som vinklar det till något negativt nu. Och vem är du att avgöra vad jag tycker är en bra eller dålig diskussion? Jag tycker självklart inte att det är något negativt med invandrare-jag lever ju ihop med en sedan mer än 20 år men jag tycker det är underligt att man från myndigheters sida så att säga stoppar in människor i ett fack och ger dom en stämpel. Det är ju nästan samma som i USA där man faktiskt räknas som svart så länge man kan se att en person har någon svart anfader bakåt. Jag tycker bara det är märkligt men om du tycker att det är en onödig diskussion så behöver du ju inte göra inlägg heller eller hur? Eller ska man kanske maila någon admin på Beta innan man gör ett inlägg för att kolla så det är en tillräckligt intressant och rumsren tråd man skapar?

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?