Spelrum
Giraffen38
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade64
Mobilspel
Pågående19 364

Forumkategorier

Användare Inlägg  
pralin2008-12-14 10:56
Antal inlägg: 15

sanningen?
Nu kommer den,boken sanningen om Mia i böckerna Asyl och Gömda.Vad ska man anse om journalistik och etik när man får veta att människor,läs Liza Marklund bara tjänat pengar på vad som nu kommer fram är uppdiktade brott ? Ja, kanske hälften är sant,jag vet inte vad man ska tro, men jag tänker på dom människor vars liv har blivit förstörda på grund av dessa böcker och på oss som har trott och tyckt synd om `offren´i dessa böcker.vad tycker ni här på beta? Kan man överhuvudtaget tro på någonting som journalister skriver?

swempa2008-12-14 10:58
Antal inlägg: 535

bra sätt att tjäna pengar spela på folks känslor
i detta fall medlidande

Trukkadero - Ej medlem längre2008-12-14 10:59
Antal inlägg: 110

Rätta mig om jag har fel, men jag trodde att böckerna du nämner var skönlitterära verk. Menar du verkligen att de är faktaböcker?

Tess_802008-12-14 10:59
Antal inlägg: 181

'Klart att man kan. sen får man aldrig glömma bort att det finns rötägg i alla yrkesklasser men generellt så tror jag på journalister. Kan inte dra alla över en kant...

//Tess

Trukkadero - Ej medlem längre2008-12-14 11:05
Antal inlägg: 110

Tydligen utger sig författaren för att skriva någon slags biografi i dessa böcker. I så fall bör man hålla sig till sanningen, ja.

pralin2008-12-14 11:09

Ja, delvis är det fakta-böcker som handlar om denna sk. Mia och hur hon har fått leva sitt liv som en människa på ständig flykt från sin före detta man och hans vänner. Genom dessa böcker förstördes en bra fungerande hjälporganisation för misshandlade kvinnor.

gnill2008-12-14 11:11
Antal inlägg: 1942

Jag brukar alltid tycka att det är vansinnigt med sanningskrav på litteratur, och när James Frey (sv.wikipedia.org/wik...J ames_Frey ) och JT Leroy (en.wikipedia.org/wik...i /JT_LeRoy ) var på tapeten så försvarade jag både böckerna (som är bra skrivna, fängslande etc oavsett om det är sant eller inte) och författarna (som jag tycker kan få säga att något är sant om de vill, är det skönlitteratur så är det! Och vad är sanning egentligen? Hur mycket objektiv sanning kan finnas i ett verk... allt speglas av hur man upplever något, en persons sanning är sällan samma som en annans även om man varit med om samma händelse).
Men med detta sagt blev jag förvånad att jag blev störd över att höra att det finns flera osanningar i Gömda... försöker analysera varför och kommer fram till att det nog är för att det är en journalist som skrivit boken, och att jag då förväntar mig mer objektivitet. Säkert spelar det också någon roll att jag blev berörd av boken (fats det blev jag av de ovan nämnda också, utan att reagera likadant). Kanske är en del av min reaktion, ja förrsten DET är det ju, att boken _utan_ sanning inte har några litterära kvaliteter (vilket de ovan nämnda har).

Men nu får jag ju fundera över hur jag kunde vara så dum att jag trodde att det hade betydelse för sanningshalten att en kvällstidningsjournalist som jag tycker har en usel svenska har skrivit boken. Känner mig lite korkad!

JaapConrad - Ej medlem längre2008-12-14 11:12
Antal inlägg: 1788

Fast man kan fråga sig varför den offentliga diskussionen angående sexualiserat våld mot kvinnor och sexism gillar vaga, diffusa skildringar (så kallade 'narrativ') snarare än hårda, statistiska fakta. Myggor och tigrar, Gömda, Flickan och skulden... Alla dessa inlägg är en orgie i overfierbara påståenden och generaliseringar som inte baseras på ett slumpmässigt urval av observationer. Debatten blir därefter.

Dalkullan2008-12-14 11:13
Antal inlägg: 1256

Det här har redan debatterats...

www.betapet.se/forum...am p;page=0

gnill2008-12-14 11:17

Åja, JaapC, det finns massa skönlitterära skildringar av män som utsätts för våldtäkt och misshandel (JT Leroy, Guillou, Arenas, Pojken som kalldes det, och många många fler, t ex om mäns upplevelser av våld på fängelser, i drogvärlden etc). för att använda dina ord:
Alla dessa inlägg är en orgie i overfierbara påståenden och generaliseringar som inte baseras på ett slumpmässigt urval av observationer.

JaapConrad - Ej medlem längre2008-12-14 11:22

Gnill: Absolut. Som jag sade: debatten blir därefter.

gnill2008-12-14 11:25

Ja, jag håller med på att vi bör skilja på konst och vad man baserar debatter på. Ingen bygger ju en debatt om våldet i samhället på alla deckare och kriminaltekniska serier som översköljer oss. Sen kan man ändå (eller jag i varje fall) som ren underhållning eller konstnärlig upplevelse ha glädje av dessa verk.

JaapConrad - Ej medlem längre2008-12-14 11:25

Min poäng var att BÅDE Marklund och Antonson baserar sina utsagor på icke-verifierbara observationer och någon slags "medkännande" reportage (även om Antonson tycks vara noggrannare med källhänvisningar och stödjande dokument). Och var står vi? Det hela blir en diskussion om vem som är trovärdigast - dvs. auktoritetsargument.

Att jag använde exempel från feministsidan var för att dessa fått mest uppmärksamhet och tycks vara väldigt inflytelserika i debatten.

pralin2008-12-14 12:06

Det jag tänker på är hur Stiftelsen paradiset gick i graven tack vare Marklund och Mia. Det var en väl fungerande hjälporganisation för misshandlade kvinnor. Så vad låg bakom om inte penningkåthet?Dom kvinnorna som jobbade i stiftelsen fick oxå sina liv förstörda. Ska dom få upprättelse, det tror jag inte kommer att ske.

belugavis - Ej medlem längre2008-12-14 12:18
Antal inlägg: 1600

Pojken som kallades det...vilket konstigt exempel

Mirr2008-12-14 12:19
Antal inlägg: 265

Det finns nog både sanning och lögn i båda författarnas böcker. Det är ju inget som säger att den nya "sanningen" är den enda sanna, eller?

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?