Spelrum
Giraffen36
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
9
Inloggade45
Mobilspel
Pågående19 357

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Ekliptikan - Ej medlem längre2008-12-14 11:51
Antal inlägg: 319

Rattfylla Vs Piratkopiering
Om man av en händelse råkar köra rattfull och skadar en annan människa, kanske rentav för livet så orsakar man dels en personlig tragedi och dels en tragedi för den drabbades familj, antagligen också med stora ekonomiska konsekvenser, både för samhället men naturligtvis även för alla inblandade parter.

Skulle man istället ladda ner musik och åka fast vill ett gigantiskt produktionsbolag ha betalt av dig för praktiskt taget all musik som någonsin stulits och helst av allt ruinera dig genom att dra igång ett civilmål, råkar du vara omyndig går bördan omedelbart över till din familj. Resultatet blir dels en personlig tragedi men även en tragedin för den drabbades familj, som får ekonomiska konsekvenser för både samhället (som till slut måste betala det som familjen inte kommer ha råd med) och naturligtvis alla drabbade, även produktionsbolaget har ju vissa utgifter under den tid de ödelägger människors liv, de får visserligen tillbaka sina pengar av skattebetalarna när de processat klart. Att slå sönder en familj ekonomiskt gör naturligtvis även stor åverkan på de drabbades hälsa, både psykiskt och fysiskt.

Så vilket är egentligen värst? Rattfylla eller piratkopiering?

Mincie2008-12-14 11:52
Antal inlägg: 157

en retorisk fråga...

Trukkadero - Ej medlem längre2008-12-14 11:53
Antal inlägg: 110

Piratkopiering garvar jag ärligt talat bara åt. Rattfylla är däremot för djävligt.

skogge2008-12-14 11:58
Antal inlägg: 18

Det är två brott och båda brotten bestraffas enligt vad lagen anser lämpligt. Du kan köra rattfull utan att skada någon medan tillräckligt många fildelare kan göra så att en artist inte kan betala hyran, blir hemlös och dör av en heroinöverdos på en allmän toalett i city. Vilket är mest tragiskt då?

micro1132008-12-14 12:00
Antal inlägg: 17542

Lagen om piratkopiering är värst.

Där är det staten som ger multiföretagen tillåtelse att spionera på vår datatrafik, samt ruinera familjer vars tonåringar laddar från nätet.
Istället för att kräva av företagen att de förbättrar sitt skydd för produkterna på nätet.

När det gäller personbrottet, så är givetvis Rattfylla värst. Det finns ingen ursäkt för att sätta sig bakom ratten när man har druckit. Undantaget är nödsituationer förstås -- nöd i lagens mening.

micro1132008-12-14 12:02
Antal inlägg: 17542

skogge

Hade det gällt en svensson som såg ekonomin dyka, så hade rekommendationen varit att byta jobb -- det kanske är något för artisten att göra innan han tar heroin.

Ekliptikan - Ej medlem längre2008-12-14 12:02

skogge, kan du ge ett exempel på en sån artist? Jag har aldrig hört talas om någon som drabbats på det sättet. Jag tror det är buffel & båg tills nån kan nämna en vid namn.

Jag tycker nog piratkopiering är värre eftersom konsekvensen är densamma men när det gäller rattfylla förstör man vanligtvis inte människors liv avsiktligt, det gör man ju när det gäller piratkopiering. Dessutom får den som utnyttjar systemet och gör människor olyckliga hela tiden göra om det eftersom den av någon märklig anledning upplevs stå i nåt slags rättvisas tjänst.

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2008-12-14 12:02
Antal inlägg: 5809

Att döda en människa är väl det värsta. Sedan om det är för att jag har druckit för mycket och kör bil eller för att den stackars artisten hamnar i misär och tar en överdos på plattan spelar ju ingen roll.

Men visst, jag kan tycka att fildelningsgrejen är något som lätt går att ändra på. Tillåt det och lägg ut musiken på internet, finansiera med annonser. :-)

skogge2008-12-14 12:05

Men vänta nu Ekliptikan... Du jämför alltså brottet rattfylla med straffet för piratkopiering? Var ligger logiken där?

Trukkadero - Ej medlem längre2008-12-14 12:06
Antal inlägg: 110

Jag tror inte att Per Gessle hamnar på gatan för att jag laddar hem "The best of Gyllene Tider" på DC.

belugavis - Ej medlem längre2008-12-14 12:07
Antal inlägg: 1600

Jämförelsen med skador som orsakas av pedofiler är bättre i sammanhanget. Speciellt nu när man gör program som ska förvilla bort IP adresser. Ont och gott tänkandet, att få fast nån så han kan "betala" är ett bra exempel på mönstret i Sverige och att man bara fokuserar på det man tycker är "lätt" att göra nåt åt.

Ekliptikan - Ej medlem längre2008-12-14 12:07

skogge, att konsekvensen av de två brotten är densamma, om det är fel på lagstiftning eller brottsling spelar ingen som helst roll för de som drabbas i slutändan. Piratkopierarens familj är lika oskyldig som rattfylle-offrets.

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2008-12-14 12:07
Antal inlägg: 5809

Nä, Robba, han har det varmt och gött i sin supervilla i Tylösand. :-)

belugavis - Ej medlem längre2008-12-14 12:10
Antal inlägg: 1600

Dessutom kan jag inte jämföra att bli invalid med ekonomisk kollaps

skogge2008-12-14 12:14

Ekliptikan:
Men varför laddar man då ner upphovsrättsskyddat material och utsätter sin familj för de konsekvenser det brottet får, när man vid det här laget VET att det är ett brott man begår?

Ekliptikan - Ej medlem längre2008-12-14 12:15

skogge, för att man är 12 år och alla andra gör det

skogge2008-12-14 12:16

Trukkadero
Nej Gessle kanske inte gör det, men kanske jag när jag släpper en platta som ingen köper?
Det finns fler aktörer på marknaden än Gessle.

gnill2008-12-14 12:16
Antal inlägg: 1942

"vill ett gigantiskt produktionsbolag ha betalt av dig"
Jag är inte ett gigantiskt produktionsbolag, men jag är författare och jag vill ha betalt när folk skaffar mina böcker. Vi har både upphovsmän/kvinnor som för film, litteratur, musik vill ha betalt (med rätta) och sen har vi produktionsbolag/förlag/p roducenter som har investerat pengar och tid för att verket skulle koma till, och eftersom dessa inte drivs av egen konstnärlig energi så att säga så drivs de av ekonomiska intressen, samma sorts ekonomiska intressen som du har när du jobbar. Eller skulle du jobba om du inte fick lön? Och om du skapade något, en uppfinning t ex, som du lade ner massor av (obetald) tid på att tänka ut/få fram, sen hittade en investerare som kunde hjälpa dig få ut uppfinningen på marknaden. Tycker du då att det är ok att någon smyger på dig fotar din uppfinning och gör en likadan och säljer (eller ger bort)? Tycker du inte att du och investeraren skulle ha betalt?

skogge2008-12-14 12:16

Ekliptikan:
12 år? Ja det märks på ditt sätt att tänka.

trashone - Ej medlem längre2008-12-14 12:17
Antal inlägg: 18678

Bolagen är verkligen tjurskalliga. Och vårt styre lättköpt.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?