Spelrum
| Giraffen | 22 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 38 |
Mobilspel
| Pågående | 19 366 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| barbi | 2008-12-15 01:05 | |
![]() | svennebananer? Är det nån som kan förklara vad det betyder? det finns en tråd som heter "När svennebananer tolkar musik" och jag fråga vad de menades men fick till svar att ja skulle öppna en egen tråd och fråga så nu gör ja de:P | |
| golden | 2008-12-15 01:07 | |
![]() | vanliga lite trista svenskar, som alla på betapet ungefär.. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2008-12-15 01:10 | |
![]() | Medelsvensson? | |
| barbi | 2008-12-15 01:20 | |
![]() | oki med andra ord så är det ett ord mot svenskar? | |
| Nasty Nimrod | 2008-12-15 01:27 | |
![]() | Tja, svenskar eller Svenssons, beroende på sammanhanget... | |
| barbi | 2008-12-15 01:34 | |
![]() | Men det är ok att säga svenne men inte svarting? | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2008-12-15 01:42 | |
![]() | Beror på vem som säger det och till vem. Om ett gäng invandrare skriker svenne till en ensam svensk kan det ju upplevas som hotfullt, på samma sätt som om ett gäng svenskar skulle kalla en ensam invandrare för svarting. Men jag förstår din poäng, Barbi. Det finns en slags omvänt rasistisk princip, som gör att vi är mer förlåtande när kränkningen riktas mot vad vi upplever som den priviligierade parten - i det här fallet infödda svennebananer... | |
| Nasty Nimrod | 2008-12-15 01:43 | |
![]() | Det beror väl på vad man är för person, det verkar mer generellt accepterat i media, iofs. | |
| Nasty Nimrod | 2008-12-15 01:44 | |
![]() | Ordet svenne används ju även av svenskar själva, fast då väl mest i Svensson-betydelsen, för att hävda att så är man iallafall inte själv... | |
| uisge beatha - Ej medlem längre | 2008-12-15 01:47 | |
![]() | Någonstans i mitt allra djupaste inre så hade jag en svag känsla av att det låg ytterligare en fråga bakom trådfrågan :) Svennebanan känns ju lite mildare än svarting kan jag tycka... En svennebanan syftar på en svensk som är tråkig- en svarting syftar inte på något annat än rastillhörigheten. Så, jag tycker det känns rimligt att fortsätta undvika att kalla folk för "svartingar" trots att jag får fortsätta leva med att kallas Svennebanan. Jag kan nästan tänka mig att mången trist turk också skulle rycka på axlarna åt epitetet "Turkbanan". Kanske. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2008-12-15 01:48 | |
![]() | Jag svarade på barbi, som använde "svenne"... | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2008-12-15 01:49 | |
![]() | Och jag håller med om att "svarting" är värre än både "svenne" och "svennebanan", men kan likväl störa mig på principen jag pratar om ovan... | |
| Nasty Nimrod | 2008-12-15 01:50 | |
![]() | Haha, "turkbanan" eller "blattebanan", fan vad skönt... Det ska jag anamma... | |
| barbi | 2008-12-15 01:59 | |
![]() | Men jag måste säga att jag stör mig att det är helt ok för vem som helst att säga svenne men man får inte säga svarting då är man rasist. Tex så sa några svenne till min son han sa svarting tillbax (han e 8år) Men det va han som fick ta skiten för man får inte säga svarting för det är sårande och rasistiskt. Jag tycker iaf att det är samma sak | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-12-15 02:38 | |
![]() | Om "Svarting" vore ett vanligt tilltalsnamn för män från säg Eritrea ser jag inte att det skulle vara något problem. Svarting är nedsättande, medans Svenne faktiskt är ett förnamn! Det verkar vara mest svenskar som, kanske på grund av jantelagen eller något inavlat lutherskt syndrom, ser Svenne som nedlåtande. Var stolt barbi, att vara en svenne är inget att känna sig kränkt över. Det är ju en svensson, d.v.s. något positivt (även om vi själva gjort det till symbol för vår kanske något gråa och trista självbild, i.e. "medelsvensson") | |
| Caligatia | 2008-12-15 02:56 | |
![]() | Jag upprepar det jag skrev i en annan tråd: Om det är accepterat att invandrare kallar andra invandrare för blatte - alltså helt utan att det är nedlåtande, varför är det då inte lika accepterat att svenskar kan kalla andra svenskar för svenne? För övrigt anser jag att det är skitsamma om man säger svenne, blatte, neger, eller vad som helst. Det är när det sägs i syfte att kränka någon som det blir fel. Att orden i sig nu fått såpass stark laddning att själva yttrandet blir kränkande, är för att det är VI som har bestämt laddningen på dem. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-12-15 03:13 | |
![]() | Vill hålla med dig caligatia, men en del ord har faktiskt en betydelse och ett värde som i sig självt måste kunna sägas ha en laddning som är negativ: Om jag till exempel säger "blatte" så är det för de flesta inget som har en positiv betydelse. "Svenne" är lite som man väljer att tolka situationen. Svenne kan ju dels vara någons namn, sedan är det faktiskt ett "nick" för svensson som inte alltid används nedsättande. Jag har svårt att i modernt språkbruk och i den tid vi lever i komma på ett enda exempel på sammanhang där "blatte" skulle få en positiv innebörd. Mottagaren kan iofs välja att som du säger bestämma laddningen på det, precis som jag kan välja att ignorera om någon kallar mig något nedsättande. Det är dock inte riktigt samma sak. | |
| Caligatia | 2008-12-15 03:19 | |
![]() | Jo, det kanske inte framgick av min formulering men det var precis det jag menade. :) Ordet "Blatte" som exempel, det har ju egentligen ingen egen värdering. Däremot har vi med tiden gett den en negativ laddning. Det jag menar är att skulle vi börja använda "golvmopp" som förolämpning, så skulle det efter en tid också ha en negativ laddning. Andra ord blir med tiden neutraliserade; har för mig att "Tjej" från början betyder Hora på romani, och att det således varit en förolämpning från början. (Kan ha fel) Om vi svenskar däremot anammar ordet svenne som det lilla oskyldiga ord det faktiskt är, så behöver det heller aldrig få nån negativ laddning. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2008-12-15 03:23 | |
![]() | Dudeniro, invandrarkillar kallar varandra ofta för blatte. Där har du ett exempel på ett sammanhang där ordet är om inte positivt så iallafall icke-negativt. Menar du att motivet (att kränka) är ointressant just vad gäller ordet svenne? Barbis son lär inte hålla med. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-12-15 03:23 | |
![]() | ah, ok! sorry, det var verkligen mitt missförstånd. Du har faktiskt helt rätt, enligt min åsikt alltså ! ;) | |