Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 31 |
| Inloggade | 56 |
Mobilspel
| Pågående | 19 373 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| LaFinDuTemps | 2008-12-15 01:54 | |
![]() | Stora flygeltråden Vilken är den bästa flygeln du har spelat på? Vilket är det ultimata pianoljudet på skiva? Har du nån fantastisk flygelupplevelse du vill dela med dig av? Själv blev jag helt frälst av en flygel i steinway-butiken i berlin. I och för sig väldigt dovt intonerad (intonering på en flygel är inte det samma som på exempelvis en gitarr), men ändå helt gudomlig! På skiva tycker jag exempelvis att de har fått Brad Mehldaus flygel på "Day is done"-skivan att låta riktigt bra. Om vi rör oss inom jazzgenren. Det finns iochförsig många bra exempelpå bra ljud. Jag är även svag för äldre inspelningar. Men jag gillar briljansen i nutida inspelningar bättre tror jag. På den klassiska sidan har jag sämre koll. Det är det kanske nån annan som har? | |
| alexon | 2008-12-15 02:09 | |
![]() | bösendorfen vi hade på skolan när jag gick på gymnasiet var åtminstone fantastisk mycket bättre än alla pianon jag spelat på. flyglar har jag inte känt på allt för många annars. | |
| LaFinDuTemps | 2008-12-15 02:13 | |
![]() | Bösendorfer är ett fint märke! Jag hade faktiskt också en på gymnasiet som var riktigt fin. Men jag är ändå en Steinway & sons-fan in i märgen. | |
| alexon | 2008-12-15 02:34 | |
![]() | vi hade en steinway också, men den var placerad i ett rum med akustik för elförstärkt musik. kanske det som gjorde att den lät lite sämre. | |
| bitley - Ej medlem längre | 2008-12-15 02:38 | |
![]() | Jag har hållt på med syntar sedan jag var 13-14 år ungefär, när Casio CZ-101 kom. Pratar syntar varje dag sedan 2002 på 99musik (.se). Har släppt ett gäng plattor på iTMS. Idag använder jag lika gärna (eller ofta hellre) mjukvarusyntar. T ex Reason. MS-2000 är en mycket trevlig sak, har haft en själv. Har väl för övrigt haft i princip alla sorters syntar som gjorts, med några få undantag - typ Fairlight, Synclavier, EIII, Matrix 12, Elka Synthex. Under många år köpte & sålde & bytte jag prylar som tusan. Några blev favoriter, t ex Roland D-50 och Prophet VS. En Minimoog vill man egentligen alltid ha att skruva på, men idag är de så dyra att det är löjligt. Mina senaste ljudeskapader finns på albumet Aurora Borealis. Den första låten har just remixats av ett gäng kreativa 99musik-medlemmar. Den finns på min myspace; www.myspace.com/yellowran ge. Väl mött! :) (Fin Du Temps finns som låttitel bland Art Of Noise's diskografi förresten!) | |
| alexon | 2008-12-15 02:45 | |
![]() | finns det inte redan stora synttråden, bitley? | |
| bitley - Ej medlem längre | 2008-12-15 02:57 | |
![]() | AH. OJ. Fel tråd... det där skulle ju till synttråden... pardon me! | |
| patboone | 2008-12-15 04:02 | |
![]() | Min ultimata flygelupplevelse var att spela in Esbjörn Svensson spelande på en Steinway. Jag avskyr ordet "magiskt" men kan inte komma på något bättre. | |
| mrperfect | 2008-12-15 04:11 | |
![]() | Det finns bra pianomärken. Steinway är ju välkänt. Grotrian-Steinweg är ofta gamla instrument som inte låter något vidare liksom Rönisch, min Pleijel från 1897, är väl "så där", den behöver renoveras. Jag har någonstans en skiva där man spelar på Liszts Pleijel, man hör att instrumentet är gammalt. I nyskick är jag väldigt förtjust i Blütner ( fast de kan vara mycket olika ) vilken är min favorit för de har mycket vacker klang och är inte så förbannat dyra som Steinway, de största Steinway går på över 2 mille...suck. Schimmel har en "egen" klang man hör direkt att det är en Schimmel oavsett om det är piano eller flygel, jag har inte lyckats beskriva skillnaden i ord. En del Steinway kan vara tungspelade, vilket jag tycker är märkligt. Yamaha kan även dessa vara rätt tungspelade. Det var väl mina erfarenheter, sen har jag nog spelat på nån Malmsjöflygel också samt ett otal pianon av diverse fabrikat, det ena uslare än det andra :) | |
| LaFinDuTemps | 2008-12-15 12:38 | |
![]() | Ja, det kan nästan finnas mer variation inom ett märke än mellan dem. Jag har spelat på yamahaflyglar som varit lika bra som vissa Steinway. Men jag tror att en ny steinway slår det mesta. Ett annat bra märke är fazioli. Jag har sett många stora spela på det. | |
| mrperfect | 2008-12-15 17:23 | |
![]() | Ja Fazioli har jag sett spelas på, Cziffra använde väl Bösendorfer förresten. Knight-> uselt piano :) Yag har speat en gång på en Yamaha som var riktigt bra, men minns inte var. | |
| polly_P | 2008-12-15 17:33 | |
![]() | just nu behöver jag flytthjälp med mitt piano!! | |
| mrperfect | 2008-12-15 17:36 | |
![]() | det finns företag som är specialicerade på pianoflytt. | |