Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade12
Mobilspel
Pågående22 370

Forumkategorier

Användare Inlägg  
JERO2006-03-18 00:18
Antal inlägg: 1

Rating...Viktigt eller oviktigt?
Rating är något som verkligen fått mig att fundera lite extra.
Visst är det roligt att stiga i rating men hur mycket ska man "offra" för den sakens skull?
Jag har uppmärksammat att vissa (några FÅ alltså) spelare, skyhögt rankade, "använder sig av" lägre rankade som något slags "mjölkko".
Det segas, passas (för rull bl.a), byts i all oändlighet, ofta med resultat att den lägre rankade antingen ger upp spelet eller börjar panik-lägga bokstäver....givetvis till fördel för den högre rankade.
Var är samvetet i sådana fall?
Bryr man sig inte om att personen man möter kanske rentav blir ledsen?
Tror någon verkligen att rating är något man kan stoltsera med som någon slags OS-pokal?
Vem/vilka utanför dessa rum bryr sig?
Det går inte att komma ifrån att högt rankade har en större erfarenhet av spelet och för att få bästa möjliga utbyte av spel så torde man väl helst spela mot/med de som i rimlighetens namn har en chans att vinna.
Detta är alltså min syn på saken.
Vad tycker ni andra?
Hälsningar Veronica
 
Pastor Green - Ej medlem längre2006-03-18 04:25
Antal inlägg: 192

Med den speltaktik du beskriver stiger nog inte en själ i ranking, DrVero. Dessutom har jag svårt att förlika mig med tanken att förlora, medvetet som du tycks insinuera, mot en lägre rankad spelare för att vara snäll. Nog för att jag predikar kärleksbudskapet, men där går väl ändå gränsen.
 
keyzer zöze - Ej medlem längre2006-03-18 09:29
Antal inlägg: 8

Drvero, menar du allvar med det här inlägget? Det är ingen som tvingar någon att spela, blir man dessutom "ledsen" som du påstår så ska man nog ägna sig åt något annat.
 
Glory Spurs - Ej medlem längre2006-03-18 09:30
Antal inlägg: 25

hon startade bara topicen för att briljera med sin egen rating
 
MonCeur - Ej medlem längre2006-03-18 10:01
Antal inlägg: 2

Det bästa med såna här inlägg är att man ganska snart kan se vilka som kan använda huvudet och vilka som definitivt inte kan det.
Saken gäller riktigheten i att mjölka poäng för att komma sig "upp" och inget annat.
Är det rätt att göra så? Sportsmannamässigt?
Som att Mike Tyson möter en 12-åring i boxning och fightas för fullt ungefär.

Glory Spurs s.k inlägg är rent av fjantigt. Känner han/hon DrVero eftersom han/hon så tvärsäkert uttalar sig om varför topicen startades?

Som sagt, man ser väldigt snabbt vilka som har nåt att tänka med i såna här fall.
 
Svarta Fåret - Ej medlem längre2006-03-18 10:20
Antal inlägg: 145

Jag skulle gärna vilja se hur en riktigt högrankad lyckad med taktiken som beskrivs, passa, massa byten osv för att stiga i ranking mot en lågrankad. För att gå plus mot någon som är ordentligt mycket sämre än sig själv så krävs genuint höga poängdrag -vilket knappast kan uppnås genom massa "pass" och byten. Sen liknelsen som MocCeur kommer med angående Tyson är skrattretande, om man nu känner för att möta en riktigt lågrankad så går man självklart för fullt, empati rimmar illa under matchförhållanden.

Personligen förstår jag dock inte vitsen med att lira mot lågrankade, ingen som helst utmaning + överlag jävligt trista matcher.
 
Polar Bear2006-03-18 10:30
Antal inlägg: 16

Mitt problem är att jag rasar från 1 500 ratingpoäng ner till 1 300 - varannan dag. Jag börjar ett spel - och ett av barnen behöver hjälp. Jag börjar ett annat - och arbetsgivaren ringer och undrar hur det går med jobbet (jobbar hemifrån). Kort sagt: jag borde låta bli detta men kan inte. Kanin kanin kaninte sluta börja!
 
HappyU2006-03-19 08:38
Antal inlägg: 6836

Vill man va snäll och inte såra någon så kan man ju spela utan rating, så är det problemet löst..
 
Bror Mu - Ej medlem längre2006-03-19 14:16
Antal inlägg: 921

Obegriplig tråd.
 
GM Flash - Ej medlem längre2006-03-19 16:36
Antal inlägg: 255

Jag spelar inte för rating, men att spela ett orankat spel är som att spela poker utan pengar. Inte lika kul.
 
Atlas12006-03-25 11:14
Antal inlägg: 38

Snart måste jag ha upp min rating för jag förlorade 40 för en stund sen.
 
Scandal - Ej medlem längre2006-03-25 14:42
Antal inlägg: 620

Några sätt att undvika "missförstånd" och lednsa miner:

- Man BEHÖVER aldrig acceptera en spelare. Är man rädd för att bli utnyttjad av spelaren kan man alltid "sparka" spelaren eller själv gå ut ur spelet - innan spelet startat.

- Väl inne i spelet, om man märker att spelaren bluffar och passar/byter bokstäver alltför ofta så kan man själv börja passa. Efter tre respektive passningar avslutas spelet på ett rättvisst sätt.

- Blir man dock blåst av en högrejtad lirare så har man iaf lärt sig en läxa och bör stanna kvar i spelrummet och studera brädan noga för att se vad lirarn gjort för nåt för att vinna. Så gör jag, och jag lär mig.

:)
 
Moby Dick2006-03-25 16:59
Antal inlägg: 14

Jag spelar helst med jämnratade spelare - för det blir för mig ett roligare spel, bättre flyt, lagom utmaning (jag blir varken krossad eller uttråkad av att vara helt överlägsen). Att spela med någon med mycket lägre rating innebär att jag måste vinna desto mer för att inte förlora rating. Rating är väl inte viktig i sig, men lite stolt är jag allt över den, och vill gärna att den ska spegla min ungefärliga nivå. Det är inte så noga på poängen när, men ungefär. Jag spelar aldrig "snällt" mot en lägre ratad spelare, och vill inte att högre ratade ska spela "snällt" mot mig. Vid start av ett spel har man ju redan accepterat varandras respektive rate. Jag ser ratingen som ett sätt just att hitta jämnstarka spelare, som för mig blir ett roligare spel, oavsett vilken nivån man ligger på.

:-)
 
nina73 - Ej medlem längre2006-03-25 17:07
Antal inlägg: 2694

oviktigt.. visst är de surt när man har 200 p mindre, än för ett tag sen, men jag spelar för att de e kul.. Men tyvärr får man inte spela med dom bättre, när man har lägre rating =(
 
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?