Spelrum
Giraffen16
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade19
Mobilspel
Pågående19 391

Forumkategorier

Användare Inlägg  
-Lala-la2008-12-17 22:49
Antal inlägg: 1825

Gå i sömnen?
anledningen till att jag startar den här tråden är för att jag just precis (c:a 1 minut sedan) var med om något underligt.

Jag sitter på bottenvåningen i vårt hus och jag hör buller och brak från ovanvåningen. Ner kommer min 9-åring med öppna ögon, liksom letar sig fram till mig.

Jag frågar vad han gör uppe men jag får inget svar.. bara "mmm".

Jag tar honom i handen och leder honom uppför trappan och ner i sängen.

För mig som aldrig går i sömnen är det här skitläskigt... vad händer där uppe (i huvudet)... lite kusligt tycker jag.

Är det någon som har liknande erfarenheter, eller som själva är notoriska sömngångare?

/Jäv.

lump - Ej medlem längre2008-12-17 22:51
Antal inlägg: 114

min bror har gått i sömnen en del när han var mindre, kånkat på leksakslådor, rotat i skåp och varit allmänt konstig.

trashone - Ej medlem längre2008-12-17 22:52
Antal inlägg: 18678

Vuxna som går i sömnen är väldigt ovanligt. Och beror troligen på dåligt leverne. Vissa ungar verkar ha en period då de gör det utan att man höjer på ögonbrynen.

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2008-12-17 22:53
Antal inlägg: 5809

Jo, min dotter gör samma sak. Pratar och mumlar och går runt i huset. Det är helt omöjligt att få henne att vakna, även om hon gråter. Men nästa dag vet hon ingenting om det. Lustigt. Jag har aldrig gått i sömnen själv. Sover jag, så sover jag. :-)

malekhamoves2008-12-17 22:54
Antal inlägg: 903

Vad säger du trashone :O ... Jag går i sömnen då och då. Som oftast går jag på toaletten i sömnen :P

trashone - Ej medlem längre2008-12-17 22:55
Antal inlägg: 18678

Då brister det något i ditt vakna liv, allt från för mkt kaffe till tobak kanske :)

Risotto - Ej medlem längre2008-12-17 22:55
Antal inlägg: 3069

Jag är sömngångare och har varit det sedan barnsben. De mest basala saker som man kan göra i vakentillstånd kan man också göra i sömnen t.ex. klä på sig, föra konversationer o.dyl. Jag kan berätta hur mycket som helst om hur jaghar skrämt folk genom åren. Min tjej försöker klura bankomatkoden ifrån mig, men att bli lurad har jag lyckats undvika att bli trots mitt tillstånd.

remvanrijn2008-12-17 22:56
Antal inlägg: 16505

hoppas du letar efter den verkliga toa Malek, jag kunde öppna kylskåpsdörren eller ta fram papperskorgen tills mamma eller pappa ingrep =)

malekhamoves2008-12-17 23:01
Antal inlägg: 903

trash: Kaffe och tobak... Det har jag inte ens hört talas om ;P

.. och rem, i drömmarna är jag inte på toaletten, så jag är jätteglad när jag vaknar av att jag spolar toaletten hemma :D

-Lala-la2008-12-18 00:02
Antal inlägg: 1825

jag brukar sätta mig upp i sängen, plötsligt, och säga konstigheter.

Härom veckan försökte jag tydligen strypa min sambo i sängen... låter läskigt. Det har jag inget minne av. =sant.

kissed - Ej medlem längre2008-12-18 00:08
Antal inlägg: 3037

När min bror va liten gick han ofta i sömnen. Vi bodde i hyreshus och en gång gick han ut på gården och kom inte in för porten va låst. Det kom hem en tant som hade nattarbetat och släppte in honom. Mamma fick chocken när han ringde på dörren mitt i natten och ropa in i brevlådan "släpp in mej!".

Jag själv går inte i sömnen men snackar tydligen en massa, skriker och har även slagit till min kille rakt i bröstet så han studsa mitt i natten:-))

bäcker - Ej medlem längre2008-12-18 00:19
Antal inlägg: 316

Jag vill inte skrämma slag på dig lalala, men jag är umgås mycket med en familj vars 13-åriga dotter går mycket i sömnen. Det har hon gjort i flera år och varit ut ett par gånger. Då bodde de lyckligtvis på markplan. Nu bor de på övervåningen i en gammal skola och pappan kom in precis när hon var på väg att öppna fönstret från sitt rum ~10m upp. En gång när jag var där höll hon på och möblerade om. Försökte få ut sängen genom dörren. Det gick inte så bra..
Det skadar nog inte att hålla ett öga på din lille sömngångare.

Själv har jag bara, på den tiden jag hade kanin på mitt rum, lagt mig på golvet på matten, tagit kaninmatburken som kudde och morgonrocken som täcke. Vaknade och hade lite ont i nacken. 15cm tupperware är inte det mest ergonomiska.

mrperfect2008-12-18 00:28
Antal inlägg: 11437

Det här var en fantastiskt intressant tråd, tänk så vanligt det var med somnambuler

Dempsey - Ej medlem längre2008-12-18 09:32
Antal inlägg: 71

Har en kvinnlig granne på övervåningen som har 2 gånger kommit rumlande i trappan och skall ut mitt i natten..Helt naken!
Pinsamt för henne om hon inte skulle vakna. Då huset ligger mitt i centrala staden. Märklig sömngångare.

JuicyM2008-12-18 09:53
Antal inlägg: 326

När jag va mindre delade jag och min storasyster rum och hon kunde då och då gå i sömnen. En natt hoppade hon hastigt ur sängen och sprang hon ut i hallen. Mamma kom och frågade vad som hände och min syster svarade: "Jag såg något gå förbi, någon svart skugga..", eller nåt liknande. Gissa om jag va rädd då!! Sen sa hon: "Jag såg marita.." (vår gamla dagmamma) och både mamma och jag fattade att det va i sömnen, så mamma la henne i sängen igen. Men usch, det va lite läskigt..

Jag tror det är ärftligt??
Min pappa gick i sömnen när han va liten. Han duschade och ramlade ner från balkongen. Som tur va bodde de på första våning och det va snö ute, så inget hände ju. Men det va nog lite kallt att vakna barfota i en tunn pyjamas i snön kan jag tänka mig :P

BiNo8 - Ej medlem längre2008-12-18 12:36
Antal inlägg: 3473

Ja sånt kan vara lite läskigt en väninna till mig har en bror som gick ALLDELES för mycket i sömnen. När han var 18 klädde han på sig, gick till busshållplatsen och satt och väntade på en buss (sovande) Idag har han fått medicin för det

hungerstrejk2008-12-18 13:20
Antal inlägg: 524

Jag gick i sömnen på besök i Valdemarsvik en gång. Jag var på väg ut i skogen när pappa upptäckte mig. Puh..

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?