Spelrum
Giraffen33
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade55
Mobilspel
Pågående19 396

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Eiras - Ej medlem längre2008-12-20 23:25
Antal inlägg: 58

Marsvin & goda råd
Har just införskaffat mig två marsvin och tänkte därför höra om det finns nån här med lite goda råd hur man får dem handtama.

Jag hade en bur som visade sig då jag sökte på nätet, var PRECIS laglig för 2 marsvin :S
Tänkte bygga en egen men fick tag i en som var snäppet mindre än den jag tänkt bygga o den bortskänktes på Blocket, ska hämta upp den imorgon.
Men nog om det.

Jag har dem ute ett par timmar varje dag och pojkarna har helt olika personligheter.
Bertil är modig o pratig o framåt, han tigger mat om han hör nån i köket och sjunger om han vill gå ut.
Väl ute så gör han glädjeskutt o hoppar över mina fötter o rusar som en galning, vilt kvittrandes med bara avbrott för att äta.
Det är en ren omöjlighet att få tag i han, vilket sätt jag än försökt med.
Han glider som en hal ål ur händerna/knät.

Ronny däremot är lugn o sävlig och går bra att lyfta upp o ha en stund i knäet för o klappa o gosa med.
Han piper bara tyst ibland för att kommunicera med Bertil då de är lösa och är livrädd för hastiga rörelser.

Först tänkte jag att äsch, det får gå med tiden att de blir handtama, om de blir det.
Men sen efter o ha läst runt (men inte ansett mig få all info jag önskat) så känner jag panik!
Det är klor som ska klippas regelbundet och marsvin som ska schamponeras och torkas o kammas och jag ser inte att det ska kunna gå på närmaste veckorna, kanske månader?

yogimama - Ej medlem längre2008-12-21 00:25
Antal inlägg: 1934

hallå. har haft marsvin i många år nu,
mitt råd blir att köpa/låna en bra bok om marsvinsskötsel.
jo, klor ska klippas, tycker du det är knepigt kan alltid zoo hjälpa till (om det finns i närheten) annars är det inte så svårt att lära sig. schamponera? behövs inte, dom tvättar sig själva så bra.. kamma däremot är ett trevligt sätt att mysa. vad gäller tamheten så är det nåt som kommer efter ett tag, muta med persilja så blir ni snabbt kompisar ;)

kissed - Ej medlem längre2008-12-21 00:29
Antal inlägg: 3037

Jag hade ett långhårigt marsvin och honom var man absolut tvungen att schamponera eftersom det fastnade smuts i pälsen.
Svårt iofs om han är vild. Men om ni är två och en mutar honom med lite mat så kanske det går bättre.

Det är trevliga husdjur tycker jag, lycka till:-)

Basta - Ej medlem längre2008-12-21 00:32
Antal inlägg: 3528

kissed du har en Rosa kanin (kanske ett mansvin). :-)

kissed - Ej medlem längre2008-12-21 00:33
Antal inlägg: 3037

hehe,,det har jag nu ja:-))

yogimama - Ej medlem längre2008-12-21 00:37

kissed,tänkte inte på långhåriga saker, såna har jag aldrig haft,,
självklart ska dom hållas rena : )

vita_syrener - Ej medlem längre2008-12-21 00:47
Antal inlägg: 22144

går det bra med en hamster?

www.youtube.com/watc...1_ kgNp9oQg

Angel85 - Ej medlem längre2008-12-21 00:50
Antal inlägg: 16

har 2 hanar den båda är långhåriga har ni nå tips hur man kan bada dom

Eiras - Ej medlem längre2008-12-21 02:56

Yogie, Ååh persilja..! Ja men då ska det inhandlas imorgon ihop med resten av julmaten :))

Haha Vita_Syrener, jag har en hamster oxå :) En långhårig gammal skrutt som ser ut som en dammtuss när han rusar runt i sin springboll.

Eiras - Ej medlem längre2008-12-22 02:44

Tss...persilja var inget speciellt tydligen ;)

Jesper M2008-12-22 08:57
Antal inlägg: 1332

kan man reklamera ett marsvin som är dåligt?
jag jobbar inom hemelektronik, där finns termen DOA -dead on arrival. finns samma begrepp inom husdjurshandeln?

Äppelkatten - Ej medlem längre2008-12-22 09:53
Antal inlägg: 1290

ikeaeu.ecweb.is/09/flwse/ s 39 :P

yogimama - Ej medlem längre2008-12-22 19:57

trist att inte persilja gick hem : ( vår "gamling" (snart 6 år) kan t.o.m stå på bakbenen för en kvist..
men det är bara att prova sig fram, du hittar snart favvomutan : )
här är en sida med lite bra tips:
www.djurklinikenrosl...ag e112.htm

Baffin_Bay2008-12-22 20:15
Antal inlägg: 93

Jag har haft marsvin i många år och det bästa sättet att få dem tama är genom mat. Mina skrek i falsett när jag närmade mig kylskåpet. Den enda jag har kvar nu (ensam pga att kompisen dog) är gammal som gatan och bor i stallet men hon "oitar" glatt när vi kommer ut. Summa summarum, de kommer gradvis att börja älska dig bara du kommer med grönsaker och andra godsaker.

Päronmüsli2009-09-20 11:40
Antal inlägg: 391

Jag rekommenterar mat också. :) maskrosblad älskar dom (iallafall Uno) och sallad.. :D

Päronmüsli2009-09-20 11:41
Antal inlägg: 391

film på uno: www.youtube.com/watc...Ye Sn6d-ba4

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?