Spelrum
| Giraffen | 28 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 12 |
| Inloggade | 42 |
Mobilspel
| Pågående | 19 469 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Porslin - Ej medlem längre | 2008-12-23 14:44 | |
![]() | Bostadsrätt - vad är ok? Jag har just köpt en bostadsrätt i en ganska nybildad förening. I min trappa finns 9 lägenheter, fem våningar. Min lägenhet ska totalrenoveras och hantverkaren drog igång dagen efter jag fått nycklarna vilket var för en vecka sedan. Han jobbar endast dagtid och inga helger. Nu till min fundering. I morse när han kom till lägenheten var det en dam i trappan som sa att hon tyckte det skulle vara lugn och ro nu när det är jul. Vi hade planerat att han skulle hålla från och med i morgon till och med söndag. Men idag? Lillejulafton? Är inte det en vanlig arbetsdag? En annan fundering. Igår när han var där hade en annan dam i trappan bara klampat in i lägenheten och gått husesyn. Dörren stod i och för sig öppen för hantverkaren bar ut skräp. Damen råkar vara ordförande i föreningen men innebär det att hon har rätt att gå in i min lägenhet hur som helst? Synpunkter på hur man beter sig i en bostadsrätt önskas. | |
| mark69 - Ej medlem längre | 2008-12-23 14:50 | |
![]() | Vet inte vad som står i stadgarna men sunt förnuft säger; idag är en arbetsdag=ok för hantverkare att sköta sitt jobb. Inte alls ok för damen att gå husesyn, borde tas upp på nästa möte, det måste ju vara nästintill olagligt. God jul på dej! | |
| Mimikryp | 2008-12-23 14:53 | |
![]() | De flesta jobbar väl halvdag idag, och det borde väl hantverkare också göra. Jag VET inte, men jag TYCKER att de borde visa lite hänsyn till folks julfrid och förberedelser inför dopparedagen. Samma sak när det gäller ordföranden. Jag vet inte, men jag tycker inte att hon har rätt att klampa in och inspektera hur som helst... | |
| Minta | 2008-12-23 14:55 | |
![]() | Hon kanske var rädd att det skulle hålla på under julhelgen, men idag är ju en vanlig arbetsdag. Ordföranden är ju medlem i styrelsen och jag vet inte varför hon gick husesyn, hon kanske ville se vad som gjordes. Badrumsrenoveringar kan ju föreningen t ex ha synpunkter på hur de ska göras dvs. fackmannamässigt. Men det är ju bättre att fråga först. | |
| Porslin - Ej medlem längre | 2008-12-23 15:05 | |
![]() | Jag tycker att eftersom julen infaller så det blir fem arbetsfria dagar i följd borde man få lov att arbeta idag. Det blir ju liksom aldrig klart annars. Och hur gör man då nästa vecka? Vi hade tänkt att hantverkaren kan jobba alla dagar utom nyårsafton och nyårsdagen. Borde väl vara ok? Inte nog med att hon gick husesyn och kollade överallt, hon passade på att höra med hantverkaren om det var ok att hon tog en kökslucka. Han skulle ändå köra med det till tippen så självklart fick hon ta den. Men jag känner ändå att jag vill tala om för henne att om hon vill hälsa på är det trevligare om hon gör det när jag är hemma. | |
| MonkeyPonkey | 2008-12-23 15:12 | |
![]() | Jag skulle bli grymt förbannad om någon gick in hemma hos mig när jag inte var hemma. Och vaddå fråga hantverkaren? Det är väl inte hans lägenhet. Nej ta ett snack med ordföranden, sådär gör man inte! | |
| Majsal | 2008-12-23 15:26 | |
![]() | Du vet ju redan svaret på frågan. Varför måste du bli bekräftad av betapetare? Dam = en gnällig gammal kärring | |
| poänglös - Ej medlem längre | 2008-12-23 15:27 | |
![]() | Långt ifrån ok! Inte ens om föreningen skrivit in det i sina stadgar eller "trivselregler" kan man kräva att folk slutar renovera under en arbetsdag, och det är ett klart övertramp att gå in i någons lägenhet utan att fråga ägaren om lov. Styrelsen har rätt att få tillträde till en lägenhet men bara i fall då något fastighetsgemensamt måste åtgärdas (ventilation, vvs-stammar, fönsterrenovering osv) och självklart måste det informeras i god tid och skötas i samråd med medlemmarna. Ett visst mått av social kontroll ingår väl alltid i ordförandeskapet (tex att veta vem som bor var och hålla koll på om det förekommer stora störningar nånstans) men har man inte tydliga gränser så kan det gå helt åt skogen. Tror kanske att det spelar in att det är en nybildad förening utan riktig historia och vana vid att driva en brf - desto viktigare alltså att reagera så att inte en felaktig kultur får sätta sig i föreningen. Säg gärna till henne att du tycker att det hon gjorde var fel, men gör det på ett konstruktivt sätt så du inte hamnar i ett jobbigt läge gentemot en ovan styrelse! P.S. Jag är själv ordförande i brf och är helt ointresserad av att hålla koll på mina undersåta... förlåt jag menar förstås grannar :) | |
| Mimikryp | 2008-12-23 15:34 | |
![]() | *flinar åt poänglös* | |
| Porslin - Ej medlem längre | 2008-12-23 15:39 | |
![]() | Poänglös: Ja jag vill ju helst inte börja med att göra mig ovän med grannar och ordförande så jag får väl förklara på ett försiktigt sätt vad jag tycker. Redan innan jag fick tillträde ringde jag ordföranden och presenterade mig och berättade att jag hade för avsikt att renovera vilket var helt ok. Samma dag jag fick tillträde skrev jag ett litet brev där jag berättade att jag var den nya grannen och att jag skulle renovera under några veckor. Jag bad om överseende och så önskade jag God Jul. Detta la jag i samtliga brevlådor. Majsal: Jag behöver inte bli bekräftad av betapetare men det kunde vara intressant att få lite olika synpunkter för att se om jag är helt ute och cyklar eller om jag tänker ganska rätt innan jag konfronterar ordföranden. Har du inga synpunkter i ämnet tycker jag du ska försöka hitta en annan tråd att skriva i. | |
| Kolbxbo - Ej medlem längre | 2008-12-23 15:41 | |
![]() | Nej, jag tror inte hon hade rätt att klampa in så där objuden. Men jag kan hålla med om att det inte är så lämpligt att hålla på renovera under just under julhelgerna. Men du sa också att din hantverkare inte jobbade helger. Det är ju julafton i morgon. Mellandagarna bör ju va ok att låta hantverkaren jobba. En i styrelsen utsedd person har rätt att avläsa t.ex vattenmätare som sagt beror det på brf stadgar. Men de får inte gå in utan din tillåtelse. Julefrid ska respekteras. | |
| Kolbxbo - Ej medlem längre | 2008-12-23 15:46 | |
![]() | Vänd på steken o tänk dig själv. Skulle du vilja ha en granne som renoverar lägenheten när du firar jul med släkt och familj? Bankanden, såganden och andra oljud. Folk som springer ut o in med en massa bråten o skräpar när i trapphuset. Jag skulle i ditt fall vänta tills julfirandet är över o köra igång i mellandagarna. | |
| The_Viking | 2008-12-23 15:51 | |
![]() | Idag=vanlig arbetsdag. Ang damen som gick husesyn så är det ju olaga intrång som hon gjort sig skyldig till. Men det kan ju vara så att hon inte visste att du fick det renoverat (fet chans) utan ville bara kolla så att det inte försigick något konstigt typ inbrott eller att det hänt dig något. | |
| Porslin - Ej medlem längre | 2008-12-23 15:53 | |
![]() | Kolbxbo: Nej det skulle jag inte vilja. Men det blir ju faktiskt fem hela lediga dagar och idag är det ingen röd dag. Hur många dagar INNAN jul kan man förvänta sig att det är stilla? Man får också tänka på hantverkaren och hans inkomstbortfall. Han är egen företagare och får inte in en krona när det står stilla. | |
| Majsal | 2008-12-23 15:56 | |
![]() | Typiskt svenskt svar: Du blir upprörd när jag tillrättavisar dig. Detta är ett solklart fall. De har gjort fel, du har all rätt på din sida. Du vet detta. Va en man/(kvinna) knacka på hos ordförande å berätta vad som har hänt och vad du känner. På det sättet får du respekt som nyinflyttad. Kan inte ordförande ta det så är det HENNES problem. | |
| Porslin - Ej medlem längre | 2008-12-23 16:00 | |
![]() | Jag blir inte alls upprörd men för mig var det inte ett solklart fall. Jag har ringt på två gånger idag och ringt henne utan framgång. Jag kommer att prata med henne om det här men ville se om det finns andra sätt att se saken på. Nu verkar det som jag tänkt ganska rätt så jag känner mig än mer stärkt inför samtalet med ordföranden. Tack för alla svar och God Jul på er! | |
| Kolbxbo - Ej medlem längre | 2008-12-23 16:01 | |
![]() | Du skrev - "Vi hade planerat att han skulle hålla från och med i morgon till och med söndag. Men idag? Lillejulafton? Är inte det en vanlig arbetsdag?" Du menar 22 Dec - 28 Dec? I så fall är det bara måndag och tisdag (idag) din hantverkare kan jobba. Hans inkomstbortfall är inte ditt problem. | |
| Majsal | 2008-12-23 16:12 | |
![]() | Kom ihåg att det är bättre att ringa på dörren.... God Jul Porslin!! | |
| Porslin - Ej medlem längre | 2008-12-23 16:55 | |
![]() | Kolbxbo: Jag menar att vi tänkt hålla alla röda dagar vilket innebär 24 dec - 28 dec. På två arbetsdagar hinner man rätt mycket och det ska komma målare och köksbyggare som är beroende av att denna hantverkare hunnit med sin del. Ska man då behöva hålla även klämdagarna nästa vecka blir det rätt många arbetsfria dagar. Självklart är inte hans inkomstbortfall mitt problem men jag kan faktiskt ändå sätta mig in i hans situation om han inte har möjlighet att jobba vanliga arbetsdagar bara för att det är klämdagar. Jag är inte mycket för "tänk på dig själv och skit i andra". Majsal: Japp det är det....så därför hade jag som jag skrev ringt på två gånger (och nu har jag hunnit ringa på en tredje gång samt lagt en lapp i hennes brevinkast att hon ska kontakta mig). Så jag ska nog prata med henne :) | |
| Kolbxbo - Ej medlem längre | 2008-12-23 17:12 | |
![]() | Men hantverkare firar väl också jul? Tar de inte extra bra betalt för att jobba storhelger? Det skulle jag göra om jag vore hantverkaren. :-) Sen har väl hantverkare fackliga avtal på hur de får jobba? Jag gillar inte heller attityden "sköt dig själv skit i andra". God Jul Porslin. | |