Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 10 |
| Inloggade | 36 |
Mobilspel
| Pågående | 19 469 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Bergarn1 | 2008-12-24 11:42 | |
![]() | Matte/musik problem Jag och lillbrorsan satt och diskuterade hur en synt gör för att skapa olika ljud och kom fram till att de modifierar ljudet enligt fyra principer: Attack, decay, sustain, release. Nu är vi inte helt säkra på definitionen av dessa men attack borde vara anslag, decay och/eller sustain borde vara uthållighet i ton (kanske är decay hur snabbt en ton faller i styrka medan sustain är hur lång tid en ton håller i sig när man t ex håller ner en tangent). Release borde vara klang när man släpper tangenten. Nu är det så att ljud illustreras i sinuskurvor. Vi tänkte att om man vill illustrera en ton mattematiskt så borde det vara enklare att logaritmera sinuskurvan för illustrera tonen. Hur ser en logaritmerad sinuskurva ut och borde det gå att se dessa element av synt-tonen i denhär kurvan? God Jul på er :-) | |
| Snoosy | 2008-12-24 11:54 | |
![]() | bergarn,, du kan ha rätt.. funderar inte så mycket kring begreppena. men intressant är det helt klart :) Gör bara musik. Använder delay en hel del. Attack förlänger eller stoppar väl upp ljudet ? Vad gör du för musik ? | |
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-12-24 12:00 | |
![]() | Det där måste ju gå att hitta om du bara googlar lite. Finns säkert många sidor som förklarar grunderna. Gick en kurs i datormusik på Sthlms universitet men skolkade tyvärr den föreläsning då vi antagligen berörde såna här saker :P | |
| Bergarn1 | 2008-12-24 12:32 | |
![]() | Snoosy: Det är mest min bror som gör musik. Han gör mest filmmusik. Använder mest reason finns ju rätt många tilläg man kan använda (symfoniorkester samplingar och allt va det är). Vad gör du för musik? Apan Bollo: Hur kunde du skolka från den lektionen? Hur intressant som helst ju :-) Vart är alla mattesnillen när man behöver dom? :-) | |
| mrperfect | 2008-12-24 12:50 | |
![]() | Kan egentligeninte svara på frågan men om attack är själva anslaget så ligger mycket av karaktären i tonen är, jag hörde engång på radio ( P2 förstås :) ) då man lyssnade på en ton kunde man inte höra vilket instrument ( fiol eller piano ) om man inte fick höra själva anslaget. Efter en stund har tydligen alla de övertoner som genereras blivit så tysta att man inte hör skillnaden. Om man logaritmerar sinuskurvan..tjaa..man brukar ju snarare se på frekvenserna( spektrum) det är i en annan domän alltså frekvensdomänen och då brukar man logaritmera nivån snarare i spektrumanalysatorn. Sådär , nu har jag säkert ökat förvirringen! ( vilket var målet :D ) | |
| Stormvind_66 - Ej medlem längre | 2008-12-24 13:49 | |
![]() | ARSD har bara med amplituden att göra. Sinusvågorna har bara med oscillationen att göra. Alla ljud kan skapas med en oändlig mängd sinusoscillatorer med olika frekvenser. Oftast räcker det med 2-8 oscillatorer för att få ett någorlunda verkligt syntetiserat ljud á la Yamaha DX9 eller vad den heter. | |
| Stormvind_66 - Ej medlem längre | 2008-12-24 13:52 | |
![]() | "Hur ser en logaritmerad sinuskurva ut och borde det gå att se dessa element av synt-tonen i denhär kurvan?" Den ser ful ut och svaret är nej. | |
| Stormvind_66 - Ej medlem längre | 2008-12-24 13:58 | |
![]() | Men en juste kurva behöver inte vara en sinus. En fyrkant eller sågtand går lika bra, det är lätt att skapa med digital hjälp. Svårare organiskt, men då har man också fler sinusoscillatorer att ta hjälp av naturligt. | |
| Stormvind_66 - Ej medlem längre | 2008-12-24 14:07 | |
![]() | ADSR menar jag. Det har förresten inte alls bara med amplituden att göra. Det är bara oftast där den används, men den kan också användas för att modulera filterfrekvens m.m. | |