Spelrum
| Giraffen | 30 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 27 |
| Inloggade | 58 |
Mobilspel
| Pågående | 19 531 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| emmylicious | 2008-12-25 21:26 | |
![]() | Varför tindrar stjärnor? Sitter och kollar ut genom mitt fönster här nu och ser en stjärna, och den blinkar för fullt. Varför gör dom det? Nej, det är inget flygplan. Det är en helt vanlig stjärna. Dessutom är det ju inte alla stjärnor som tindrar tycker jag, utan bara vissa. Varför? | |
| Ydh | 2008-12-25 21:30 | |
![]() | Hum, det är väl nåt med att de reflekterar ljuset från solen. Det tar dock ett tag innan det "når" oss, själva tindrandet. Typ 1 månad har jag för mig! | |
| ANDERStG | 2008-12-25 21:30 | |
![]() | The atmosphere contains many things from dust, ash from long dead volcanos and vater vapor. The water vapor causes the stars light to be prismatic, or go through a few color changes as it reaches your eyes. The blinking sensation is from the light passing through this vapor and your eyes trying to focus on this light as it changes color frequencies. The term is twinkling, as in twinkle, twinkle, little star. See the related link for more information. Och samma på svenska. | |
| ANDERStG | 2008-12-25 21:31 | |
![]() | Ydh: nej | |
| Ydh | 2008-12-25 22:01 | |
![]() | Men jag är inte helt ute och cyklar. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-12-25 22:02 | |
![]() | mjo | |
| Fånmåne - Ej medlem längre | 2008-12-26 01:03 | |
![]() | Ledsen att göra er besvikna, men i själva verket flirtar stjärnorna med varandra. För precis som oss människor har stjärnorna behov av uppmärksamhet och ömhet och kärlek, således blinkar de till varandra genom att reglera sin värme, vilket i sin tur påverkar ljusstyrkan hos dem. (Fan, det här var nog det sämsta klockan-ett-på-natten-skä mt jag dragit på ett bra tag.) | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-12-26 01:04 | |
![]() | awww | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2008-12-26 01:05 | |
![]() | Det är en siluett av matrix, det är en illussion, en ridå som förhistoriska teknologiska konstruktiörer monterade upp så att vi inte får se sanningen i vitögat. | |
| Tedacious | 2008-12-26 02:30 | |
![]() | säger som trashone, mjo Ydh, du är ute och cyklar. en ljuskälla reflekterar en annan ljuskälla och förstärker då den förstnämnda ljuskällan? Anders svar var det rätta, det finns mycket "skräp" i rymden. | |
| ANDERStG | 2008-12-26 10:04 | |
![]() | Tedacious: I atmosfären. Partiklar, vattendis, skillnader i lufttryck etc. | |
| mijand | 2008-12-26 13:15 | |
![]() | Det är korrekt att det bara är stjärnorna som tindrar, planeterna gör det ej. Det är så man ser om det är en planet. Stjärnorna är så långt bort att det är en massa störningar i vägen, men planeterna ligger "nära" och störs inte av grejset som kan tänkas finnas i jyymden. | |
| Ydh | 2008-12-26 13:46 | |
![]() | Jag har fortfarande rätt i att det tar ett bra tag innan "ljuset" från stjärnorna når oss, eftersom de ligger så långt bort. Det var det jag menade. Vackra att se på är de också. | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2008-12-26 13:51 | |
![]() | Det flörtar med dig, såklart emmy! ;-) | |
| ANDERStG | 2008-12-26 14:57 | |
![]() | mijand: Nej det är inte avståndet som avgör. Det mesta av "störningarna" är vår atmosfär så i den bemärkelsen ligger stjärnor och planeter lika illa till. Planeterna ser dock större ut för att de är så nära och bilden vi ser påverkas därför inte lika mycket av att enskilda ljusstrålar böjs. | |
| mijand | 2008-12-26 14:58 | |
![]() | ok, då sa läraren fel på högskolan i min astronomikurs. | |
| ANDERStG | 2008-12-26 15:06 | |
![]() | Mycket möjligt. | |
| Ydh | 2008-12-26 15:36 | |
![]() | ANDERStG, var har du fått "dina" fakta ifrån? Den där engelska förklaringen, t.ex. Wikipedia? | |
| deathinvegas - Ej medlem längre | 2008-12-26 15:38 | |
![]() | det är den egenskapen dom har varför lyser solen? samma sak | |
| ANDERStG | 2008-12-26 15:44 | |
![]() | Ydh: Ja, inte har jag formulerat dem själv, då hade jag gjort det på svenska. Det som jag klippte in var kanske inte heller den bästa formuleringen. Här är ett svar som ligger under fysikern John Baez sida. (Torde ge det lite tyngd.) math.ucr.edu/home/ba...in kle.html | |