Spelrum
Giraffen | 21 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 5 |
Inloggade | 27 |
Mobilspel
Pågående | 20 228 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
sommar1 | 2009-01-03 10:47 | |
![]() | Ensam vårdnad! Finns det nån som vet hur det är när en person har ensam vårdnad om barn. Och får underhåll, att den personen kan anmäla barn till en massa aktiviteter som kostar massor utöver underhållet. Att kunna kräva att den som betalar underhåll ska betala hälften av alla aktiviteter utan att prata och informera om sånt?...För det kan väl aldrig vara så att om man har underhåll så kan väl inte peronen som har ensam vårdnad kräva en massa pengar på dyra aktiviteter lite hur som helst? Och hotar med att det ska räknas ut av FK...jag kan inget om sånt här....tacksam om lite hjälp. | |
Nunnelunan | 2009-01-03 10:53 | |
![]() | Du avser ensam vårdnadhavare, inte bara boendeförälder? Inte för att det gör någon skilland, men det är stor skillnad i praktiken! | |
Jankster - Ej medlem längre | 2009-01-03 10:54 | |
![]() | har inte samma instans som bestämt vem som får vårdnaden satt ett underhållsbelopp? | |
sommar1 | 2009-01-03 10:55 | |
![]() | Kompisen har barnen några dagar varannan vecka och betalar underhåll. | |
sommar1 | 2009-01-03 10:56 | |
![]() | Underhåll betalas natuligtvis, men det jag undrar är...om det sen ska krävas en massa pengar på aktiviteter utanför underhållet. Och då kräva hälften av den kostnaden. | |
watson2 | 2009-01-03 10:57 | |
![]() | jag har ensam vårdnad om min 15åring hans pappa tröttnade när han träffade en ny tjeje som inte tycker om barn | |
sommar1 | 2009-01-03 10:58 | |
![]() | I underhåll så ingår ju inte vissa saker som fritidsaktiviteter...det har jag fattat. Men att anmäla barn till en massa och sen kräva att det ska betalas hälften av det också?...Då kan ju den personen anmäla till vad sjutton som helst som kostar massor o lite till. | |
sommar1 | 2009-01-03 10:59 | |
![]() | watson2: det vart jag inte klokare av direkt.Tråkigt för er, men jag behöver lite hjälp här. | |
bizzzy - Ej medlem längre | 2009-01-03 11:00 | |
![]() | Tror inte att man kan kräva det. Bägge föräldrarna borde däremot vilja hjälpa sitt barn, med eller utan krav.. | |
bizzzy - Ej medlem längre | 2009-01-03 11:01 | |
![]() | www.forsakringskassa...ll sbidrag/ | |
watson2 | 2009-01-03 11:01 | |
![]() | jag har anmält min son till teater och det finns sajter där man kan söka birdag om man ine har råd att betala själv | |
kaparen - Ej medlem längre | 2009-01-03 11:02 | |
![]() | Det bästa är väl att snacket med den andra föräldern innan man anmäler till en dyr aktivitet..? | |
sommar1 | 2009-01-03 11:02 | |
![]() | Klart att kompisen vill vara med...men att den andra föräldern ska kunna göra vad som helst och sen sitta o bara kräva pengar. När kompisen inte får träffa sina barn för det stoppas av den andra, bara för att jävlas...då blir verkligen barnen drabbad. | |
Sotfinger | 2009-01-03 11:02 | |
![]() | Självklart kan man inte kräva att den andra föräldern ska betala för en massa aktiviteter som denne inte fått vara med och besluta om att barnet ska delta i. | |
evilein | 2009-01-03 11:02 | |
![]() | Det uträknat att underhållet ska täcka alla utgifterna för barnen tillsammans med barnbidraget. Utöver det finns inga andra skyldigheter. Vid en separation/skilsmässa är det att rekommendera att föräldrarna själva har dialog om barnen, aktiviteter, utgifter, m.m. När den dialogen uteblir, hjälper socialtjänst till. Då finns det en schablonmässig uträkning hur stort underhållet ska vara. Det ska som sagt, täcka alla utgifter. Så rent juridiskt behöver man inte alls ställa upp på kringaktiviteter. Av egen erfarenhet räcker underhåll och barnbidrag ganska långt. | |
sommar1 | 2009-01-03 11:05 | |
![]() | kaparen: kompisen önskar att det var så, men tyvärr. Kör sitt eget race o sen bara jävlas. | |
bizzzy - Ej medlem längre | 2009-01-03 11:09 | |
![]() | Ja men då så. Är underhållet redan satt och personen som har hand om barnet väljer att inte föra en diskussion med den andra föräldern så får väl denne stå för extrautgifterna själv. | |
sommar1 | 2009-01-03 11:10 | |
![]() | evilein: ok, men kompisen blir ju hotad med att det ska dra in FK och att det ska räknas ut nytt underhåll?...betalas ju redan 1273:-/barn eller vad det är. Så jag fattar inte hur FK ska kunna höja det för att den andra föräldern hotar med det? För om man har fått ensam vårdnad, vad den föräldern lovar barnen med aktiviteter ska väl inte drabba den underhållsbetalande föräldern då? För då kan ju den förälderna anmäla till vad sjutton som helst som kostar massor...lr? | |
sommar1 | 2009-01-03 11:11 | |
![]() | bizzy:..kolla vad jag skrev i inlägget strax före dej här så kanske du vet lite mer...så svårt att få till allt så ingen ska missförstå mej..=) | |
bizzzy - Ej medlem längre | 2009-01-03 11:15 | |
![]() | sommar, läs länken jag postade. Där står bla. När kan underhållsbidraget ändras? Domar och avtal om underhållsbidrag är bindande för båda parter. Om ni föräldrar är överens kan ni ändra underhållsbidraget genom ett nytt avtal. Detta gäller även om bidraget tidigare bestämts genom en dom. Underhållsbidraget kan både höjas och sänkas. Kan ni inte komma överens, måste den av er som vill få en ändring vända sig till domstol för att få ett nytt underhållsbidrag fastställt. | |