Spelrum
Giraffen24
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade43
Mobilspel
Pågående19 773

Forumkategorier

Användare Inlägg  
belugavis - Ej medlem längre2009-01-03 15:51
Antal inlägg: 1600

Ronnie Sandahl om Alex Schulman, apor, gymnasiehumor
En länk jag gärna vill ni ska läsa. Hur vi påverkas av en viss typ av humor som legitimeras i media som har med systematisk kränkning av människor att göra. Själv tycker jag det är en hårfin gräns oftast, men Alex Schulman har inte behövt säga mycket för att jag snabbt konstaterade att han tog billiga grepp bara och spred en dynga(omedvetet) för ungdomar och andra att bli onödigt kalla av.

Ronnie Sandahl En skön (söt) viktig motpol och sanningssägare(?);

www.aftonbladet.se/k...41 06732.ab

Utdrag;
"Bröderna Schulman vill gärna dra paralleller till nittiotalets tidvis rätt elaka humorjättar Killinggänget och Hassan. Men humorsajten 1000apor bygger, till skillnad från både Hassan-gängets busringningar och Killinggängets pionjärsajt Spermaharen, på en flockmentalitet.

Humorsajten utlyste nyligen en tävling där den läsare som häller en öl över artisten Niklas Strömstedt, och lyckas dokumentera detta med en mobilkamera, belönas med 17 000 kronor.

Det kallas då interaktivitet.

I mobbningsexperten Dan Olweus forskning kallas det ”social smitta”. I material publicerat tillsammans med Rädda Barnen har Olweus skrivit om denna företeelse som ett sätt för mobbaren att, genom den stora massans deltagande, undslippa enskilt ansvar. Social smitta sprids uppifrån och ned; om flocken ser upp till ledaren kan de påverkas att delta i mobbningen. Om förföljelsen dessutom inte stoppas, utan genom de bestämmandes tystnad tvärtom legitimeras, stärks också mobbarens ställning och mer neutrala medlöpare kan förlora sina spärrar mot aggressiva tendenser.

Med andra ord: Ju fler som skrattar, desto mer rimlig anses kränkningen vara, desto mer brutal kan mobbningen bli. När den dessutom är ivrigt påhejad av huvudägaren Metronome och samarbetspartnern Aftonbladet skickar det signaler som skapare farligare medlöpare än någonsin tidigare. Symbolvärdet är enormt. Och skulden."

Råbbson - Ej medlem längre2009-01-03 15:53
Antal inlägg: 934

Ronnie Sandahl är en mycket, mycket bra skribent. Förmodligen den bästa i "det unga gardet ".

DennisPlz2009-01-03 15:53
Antal inlägg: 4031

Tig ihjäl dylikt skräp.

belugavis - Ej medlem längre2009-01-03 15:53

Jag vill också påpeka att jag blir kränkt av att Alex Schulman försöker dra likheter med sig själv med t.ex Killinggänget.. Självaste finaste Henrik Schyffert liksom....Hur vågar han...

belugavis - Ej medlem längre2009-01-03 15:54

Jag läser notoriskt..ALDRIG ngt som Alex Schulman skrivit eller påstått. Däremot kändes det så bra att kunna länka Till Ronnie Sandahl.

Råbbson - Ej medlem längre2009-01-03 15:59
Antal inlägg: 934

Jag har hört ryktats att Schulman är riktigt trevlig i det privata. Men man undrar lite hur han kan sova gott om nätterna efter att skrivit skit om halva nöjes-Sverige. Jag vet att åtminstone jag hade fått dåligt samvete om jag gjort något liknande. Men alla är ju funtade på olika vis.

Rooty2009-01-03 16:04
Antal inlägg: 647

Ja Råbbson, det är nog som sagt bara ett rykte... Alex Schu...nej jag vill inte ens säga namnet. Han är och kommer alltid att förbli en idiot i mina ögon.

Apan Bollo - Ej medlem längre2009-01-03 16:18
Antal inlägg: 993

Aldrig hört talas om siten eller ngn av dem innan. Tittade nyss på 'Så stalkade vi Salming' då det var ett av de mest sedda klippen. Helvete vad dåligt det var. Blir ju nästan förbannad bara av hur tråkigt det var.

carlmartin - Ej medlem längre2009-01-03 16:23
Antal inlägg: 4590

det är ett sorgligt tecken på hur människor inte förstår att alla deras handlingar har betydning för världen vi lever i. och ett symptom på mycket låg självrespekt man kan bevittna hos herr schulman. man får ju gå ut ifrån att han behandlar andra som han själv vill behandlas. annars är det ju bara ren dårskap.

tog ofta illa vid mig när jag läste vad linda skugge skrev för några år sedan. jag såg bara projektioner av hennes nattsvarta inre som fick klä folk på tunnelbanan, cafeer och på stan. den ena var löjlig, den andra var dum, en tredje var äcklig.

jag lyckades aldrig förstå om hon egentligen var ironisk och ville kritisera ovanstående synsätt eller om hon verkligen stoltserade med att välta ut så mycket galla över sina medmänniskor. bra betalt fick hon nog. och hade säkert många läsare. skrämmande. men här stämmer väl återigen Jesus ord "det är inte det som kommer in i munnen som gör dig smutsig, men det som kommer ut ur munnen"

jag tycker synd om människor som är elaka, för de har ont nånstans och det sorgliga är att de njuter av det istället för att be om hjälp.

Candee2009-01-03 16:44
Antal inlägg: 1256

idioter..

belugavis - Ej medlem längre2009-01-03 16:47

Känns ju bra att hittills verkar ingen tycka att allt han gör är genomnormalt och kul för de flesta. I alla fall blir det väldigt tydligt hur humor kan användas som vapen. Kanske om tio år kommer han inse att det inte var så bra. I det stora hela spelar det kanske ingen roll för jag tror att ju värre saker är runtomkring i världen och ju mer avskärmade människor blir i form av internet och så, där det blir lättare att ta bort en del av direktkontakten och respekten mellan människor, desto mer kommer det synas i hur folk bearbetar det..dvs i humorn..men whatever. De apatiska flyktingbarnen i Gaza skiter nog i Alex Schulman och hans perspektiv i livet

Candee2009-01-03 16:50
Antal inlägg: 1256

Väl skrivet belugavis..

PowerYoga2009-01-03 16:53
Antal inlägg: 713

Det bröderna Schulman sysslar med är ren mobbning och kränkning. Jag finner ingen humor i det och det sorgliga i kråksången är att så många ser upp till dessa två pajasar. Än värre kan jag tycka är att Lennart Ekdahl som jag tidigare har uppskattat som en seriös och kompetent journalist har med Alex Schulman som medspelare i sitt program Debatt, detta är för mig en gåta.

Mobbing är allmänt vedertaget i våra skolor och när man låter två mediakåta bröder få fritt spelrum att mobba, kränka och förtala andra människor på diverse sajter som uppenbarligen läses av många så både understödjer man och legaliserar all form av mobbing och kränkning av individer.

Piaree2009-01-03 17:20
Antal inlägg: 1325

Man skäms ju över att vara sjuttiotalist... Det är ju synd om de förtappade bröderna. Varför säger ingen åt dom, eller ger dom smisk på stjärten?

Stormvind_66 - Ej medlem längre2009-01-03 17:22
Antal inlägg: 498

De ger er vad ni vill ha ni hycklare. Jag har sett er spy galla över halva kändissverige här i forumet, utan en tanke på hur de ni spyr galla över skulle känna sig om de läste det.

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-01-03 17:24
Antal inlägg: 31064

Jag är alltid snäll mot Carola.

Bromsolja - Ej medlem längre2009-01-03 17:33
Antal inlägg: 187

Ni är så negativa. Kul att det finns förståndshandikappade pojkar som visar att dom också kan åstadkomma något. Sånt ska uppmuntras.

Revben - Ej medlem längre2009-01-03 17:42
Antal inlägg: 70

Haha, snart börjar ni väl hylla den där tönten Marcus Birro också.

carlmartin - Ej medlem längre2009-01-03 17:47
Antal inlägg: 4590

revben- vore det så dumt? och i så fall- varför?

Piaree2009-01-03 17:49
Antal inlägg: 1325

Birro tar sig själv lite på för stort allvar...

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?