Spelrum
| Giraffen | 34 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 28 |
| Inloggade | 62 |
Mobilspel
| Pågående | 19 861 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| KajanA | 2009-01-04 18:31 | |
![]() | Fasta Av någon outgrundlig anledning har jag precis påbörjat mitt livs första fasta! Väldigt strukturerat enligt ett sexdagars vitaminfastepaket som man kan köpa i hälsokostaffären. Helt sjukt att jag bara ska dricka jos och buljong i sex dagar framöver, ska bli spännande att se vad som blir av det.. Nån som har några erfarenheter kring detta? Är det nåt att ha egentligen? (Och hur går egentligen textraden som handlar om påsk, jul och fasta? Vilket är det som varar? Tills när?) | |
| Råbbson - Ej medlem längre | 2009-01-04 18:34 | |
![]() | Julen varar ända till påsk. Men det är inte sant, för det är inte sant, för däremellan kommer fasta. Hur märklig är inte den texten då? :-S | |
| billyg - Ej medlem längre | 2009-01-04 18:35 | |
![]() | Jag gillar att fasta. Skippar ofta någon måltid för att må bättre. | |
| Sotfinger | 2009-01-04 18:36 | |
![]() | Men så är det väl? Eller var, rättare sagt. För numera ägnar vi oss inte åt att fasta före påsk. | |
| malekhamoves | 2009-01-04 18:36 | |
![]() | Min pojkvän som är ortodox kristen fastar just nu, så då äter han iaf för en kort stund bara min goda veganmat.. Man skulle därmed kunna säga att jag fastar för jämnan :P | |
| malekhamoves | 2009-01-04 18:37 | |
![]() | ... finns olika regler för övrigt för fastan. Att inte äta någonting alls är väl ändå inte så vanligt? | |
| Råbbson - Ej medlem längre | 2009-01-04 18:38 | |
![]() | Jo, men julen varar väl ändå till påska, trots att fastan kommer däremellan? Så det är sant? | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-01-04 18:40 | |
![]() | Jag har fått för mig att fasta inte alls är bra | |
| KajanA | 2009-01-04 18:42 | |
![]() | Njae, den här fastekuren är det bara flytande föda som gäller. Först ska man trappa ner två dagar och äta typ kokta grönskaker och så för att vänja magen. Sen är det speciella joser proppade med massa bra ämnen, grönsakssopps-grejer, buljonger, special-te etc.. Ska tydligen rensa kroppen och göra en pigg och glad. Och sen upptrappning och sen är man väl en ny människa kanske! Ska bli väldigt spännande, som sagt. :) | |
| KajanA | 2009-01-04 18:46 | |
![]() | Trashone: Ja, jag hade också för mig det innan! Nu har jag försökt att läsa mig till och jag tror att om man gör det enligt ett strukturerat schema så att man får i sig viktiga ämnen och under en inte så lång tid, så är det bara bra. | |
| Sotfinger | 2009-01-04 18:49 | |
![]() | Det är väldigt viktigt i alla fall att bryta fastan på rätt sätt. Det gäller att ta det lugnt och öka lite försiktigt med skonsam kost. Jag gjorde misstaget en gång att bryta fastan med ett antal nybakta bullar och det fick jag lida för i månader, innan min tarmflora blev till sig igen. | |
| KajanA | 2009-01-04 18:52 | |
![]() | Åh, herregud. Tack, ska försöka hålla mig från bullarna. Ja, det är nog viktigt att tänka på. Kokta grönsaker och filmjölk. Jehoo! | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-01-04 18:58 | |
![]() | Hehe lycka till iaf, det kan ju vara en bra idé om man vill bryta ett ätbeteende man har som är fel bland annat. Jag borde ge mig på att försöka äta frukost, fasta känns för långt borta | |
| Sotfinger | 2009-01-04 18:59 | |
![]() | Frukosttips trashone: frukt! Brukar funka för många som har svårt att äta på morron. | |
| malekhamoves | 2009-01-04 19:12 | |
![]() | Anorektiska och är också oftast överdrivet pigga... Tror inte att det är nyttigt för kroppen att bara äta buljongtärningar och vitaminer. Fastan är väl mer en symbolhandling, att det man offrar (som i detta fall är maten) skall leda till att man uppskattar och gör andra saker, vilket skall få en att må bra. | |
| malekhamoves | 2009-01-04 19:12 | |
![]() | minus "och" | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-01-04 19:13 | |
![]() | ja frukt och kex funkar. Turligt nog har jag frukost på skolan sen, när man vakat vid 11 ;) | |
| Sotfinger | 2009-01-04 21:22 | |
![]() | malekhamoves: anorektiker är bara pigga ett tag, medan kroppen fortfarande tror att det är matbrist, och mobiliserar alla krafter för fodersök. Sen tar orken slut. Regelrätt fasta har som syfte att rensa kroppen från slaggprodukter. Därför att det viktigt att dricka mycket samt tillföra salter och tillräckligt med energi, vilket man får av buljong och frukt- samt grönsaksjuicer. | |
| alfamarie - Ej medlem längre | 2009-01-04 22:03 | |
![]() | Varför inte bara äta nyttigare? Varför avstå mat? Skippa godiset mellan nyår och jul och njut när julhelgen är här, motion i lagom mängd till matintaget och se: man mår mycket bättre! | |
| KajanA | 2009-01-04 23:13 | |
![]() | Alfamarie: Det ena utesluter ju inte det andra, som bekant. Fastan är ju inte främst en viktminskningsmetod, utan snarare en djupare rengöring av kroppen under en väldigt begränsad period. Sen kan det ju vara så att många ser det som en kick-start på ett mer hälsoinriktat liv, men det är ju en annan grej. Äta nyttigt och träna finns redan på kartan här :) | |