Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade44
Mobilspel
Pågående19 879

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tedacious2009-01-05 22:35
Antal inlägg: 1445

koppla gitarren til datorn
Jag upptäckte alldeles nyligen att den vanliga (el)gitarrkabeln som jag kopplar in i förstärkaren passar in i datorns "Line in 2/Mic in 2" uttag.
jag sitter nu med gitarren famnen och försöker trixa så att jag förhoppningsvis ska kunna spela direkt ur datorns högtalare, och på samma sätt även kunna spela in det jag spelar.
jag får dock inget ljud, har någon gjort samma sak eller vet hur man kan fixa det? behövs det något program? har ACID Pro 7.0, och med samma program lyckades en vän koppla in sin elbas i datorn och det fungerade.

MyNy - Ej medlem längre2009-01-05 22:38
Antal inlägg: 583

high-tec

Sushimannen - Ej medlem längre2009-01-05 22:55
Antal inlägg: 367

har du kollat så sladden är i?

mommesfrites - Ej medlem längre2009-01-05 22:56
Antal inlägg: 7605

Att koppla in gitarren direkt i datorn kan ge problem med jord/kanaler och annat, och även om det går bra så låter det helt enkelt inte bra om man kopplar en elgitarr direkt in. En semiakustisk ger bättre ljud eftersom den redan tar upp resonans med en mikrofon, men en elgitarr utan förstärkare ger bara svaga, trista toner. Det bästa sättet är det gamla beprövade, att sätta en hyfsad mikrofon framför förstärkaren. Det finns också enklare mixerbord med USB/firewire-utgångar som löser allt. Jag använder en Behringer-sak som heter Podcast USB.

/mommesfrites son

Sushimannen - Ej medlem längre2009-01-05 22:57
Antal inlägg: 367

tur att du svarare mommesfrites son... annars hade vi trott att mommes kunde allt det där.

MyNy - Ej medlem längre2009-01-05 22:59
Antal inlägg: 583

mommesfrites hjälpsamma son <3

mrperfect2009-01-05 23:01
Antal inlägg: 11437

man kan förmodligen peta in nån slags förstärkare emellan....

mommesfrites - Ej medlem längre2009-01-05 23:03
Antal inlägg: 7605

Jag ska hälsa och varna för att man kan få ström om man samtidigt kopplar in förstärkare eller pedaler som är anslutna i vägguttag.

Tedacious2009-01-05 23:05

först och främst, tack för svaret mommesfrites och mommesfrites son! det uppskattas.

jag ska vara ärlig och just nu så bryr jag mig faktiskt inte om det inte blir något vidare ljud:) vill bara få igång det och sen pröva mig fram genom att spela in och lägga in i olika program osv, lägga på effekter och sånt.
skulle gärna vilja få igång det nu på direkten, så om ni har något tips på hur man kan göra det (trots det dåliga ljudet) så tar jag gärna all hjälp jag kan få.
jag har nog inte pengarna att köpa en mikrofon eller mixerbord för tillfället, och just nu har jag inte möjligheten att få tag i en heller.

Tedacious2009-01-05 23:09

okej! ska ej koppla in någon pedal eller förstärkare

Tedacious2009-01-05 23:09

egentligen är det viktigaste inte att det kommer ljud ur högtalarna, utan att datorn tar emot ljudet så att det går att spela in

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2009-01-05 23:11
Antal inlägg: 5809

Stäng av datorn och sätt på den igen. *flinar brett* (det är det första jag alltid får höra när något inte funkar)

Tedacious2009-01-05 23:26

jag har löst det! jag kan nu spela in ljud på datorn.
det jag skulle behöva hjälp med nu är att få datorn att fungera som en förstärkare, så att jag samtidigt som jag spelar hör det i högtalarna

Apan Bollo - Ej medlem längre2009-01-06 10:39
Antal inlägg: 993

Om du kan spela in ljudet så kan du så klart få ut det i högtalarna också. Jag tror bara att du har missat ngn av de inställningar som avgör vilket ljud ut som ska höras.

Det finns även mjukvaruförstärkare att ladda ner. Minns inte namnet just nu, prova med Guitar rig eller liknande. Har inte använt det själv men en gammal bandmedlem menade på att han fick helt ok resultat när han använde det.

Annars kan jag rekommendera Guitarport från Line6 som jag använder själv. Den funkar riktigt bra för hemmabruk och har en nästan oändlig mängd inställningskombinationer för olika ljud. Kostar 2000kr på Musikbörsen men du borde kunna hitta den betydligt billigare då min kostade 1800 för 5 år sedan.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?