Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 800 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| CHL | 2009-01-08 19:31 | |
![]() | läggtider för barn.. När tycker ni att barn ska lägga sig? Jag har problem med att få min 6-åring i säng i tid just nu. Hon säger att hon inte är trött. Visst har vi hafft liknande problem innan. Undrar nu om jag har fel med att tycka att min 6-åring ska i säng senast kl 20. Hon ska upp klockan 06 nästan varje dag. Vad tycker ni annars är ok läggtider om man tar barn mellan 5 och 10 år? När ska man låta dom vara uppe längre? Undrande jag.. | |
| micro113 | 2009-01-08 19:34 | |
![]() | Jag tycker åtta är sent för en sexåring. Mina gick och la sig vid åtta när det börjat lågstadiet, och fick öka på till nio när de började mellanstadiet. Nio-halvtio var sedan det som gällde skolkvällar under högstadiet. | |
| eric1971 | 2009-01-08 19:34 | |
![]() | senast nio för min 5 o 9 åring, fast klockan blir nog snarare 21.30 efter alla ska bara. 12 åringen får vara uppe till 22.00 men så är jag nog inte en sträng pappa.. | |
| Millazandiz | 2009-01-08 19:34 | |
![]() | Jag har samma problem med min 8 åring..Jag tycker att hon ska ligga halv åtta sedan läser hon så klockan blir runt åtta halv nio innan hon somnar.. Men ständigt heter de om kvällarna jag är inte trött å tiden drar ut så klockan kan bli både åtta å nio innan hon hamnar i sin säng... Men ack de märks på morgonen en trött tjej som sitter å gäspar i ett vid frukosten.. När min dotter var sex sov hon vid sju.... | |
| grusplan | 2009-01-08 19:35 | |
![]() | Våra "små" ungar på 12 o 11 ska i säng kl 21 på vardagskvällar sen somnar dom runt 21.30. För en 6 åring låter 20.00 helt ok ... hon behöver kanske varva ner med en bok innan hon somnar prova med en sk lyssnar bok för barn det funkar med våra. lycka till | |
| gnill | 2009-01-08 19:41 | |
![]() | halvåtta i säng, läsa böcker alt lyssna på cd-bok en halvtimme, sova vid åtta. Uppe hur länge man vill: nyårsafton och liknande särskilda tillfällen. Ganska sällan alltså. Sonen är 5,5 år. Men det som passar oss behöver ju inte passa andra. | |
| Dalkullan | 2009-01-08 19:41 | |
![]() | Allt har väl att göra med vilken tid de ska upp på morgonen och hur barnen sen är. Vissa behöver mer sömn än andra och är de trötta på morgonen/dagen så får man se till att de att de får mer sömn. Alla mina 4 barn har haft olika sömnbehov. Om hon är pigg under dagen och funkar bra på lekis eller vad de heter nu för tiden så är väl 8 okej tycker jag. | |
| kaparen - Ej medlem längre | 2009-01-08 19:42 | |
![]() | "Alla " barn säger att dom inte är trötta när det är läggdags. Det är nog den vanligaste varianten av att testa gränser. Vi hade lite tur när våra barn var i den åldern. Hjärnkontoret var ett kärt TV-program och i ett avsnitt förklarade programledaren att när man sover får kroppen tid och ork att växa. "Ska ni gå o lägga er nu då, så ni orkar växa" gick ganska bra att köra med :) Det är ganska länge sen nu så jag minns inte så noga men 20 i säng för en 6-åring som ska upp 6 känns ganska lagom. Svårt att sätt exakta tider såhär. Gå på känsla brukar vara ganska bra. Sen är ju barn individer. Av våra tvillingdöttrar behövde en sova mer än sin syster ända till ett par tre år i skolan. | |
| CHL | 2009-01-08 20:08 | |
![]() | tack för alla era svar :) Ibland blir man så rådvill som föräldrer, man undrar ju hur alla andra gör och tänker. Min Michelle är trots allt pigg på dagarna (konstigt nog) Så själv verkar hon inte ta skada av sitt sömntrotsande. Fast det är ju frustrerande ändå. | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2009-01-08 20:08 | |
![]() | 10 timmars sömn låter väl rimligt för en 6 åring. | |
| CHL | 2009-01-08 20:10 | |
![]() | micro: 21-21,30 för högstadieungar? Har någon lyckats med det? | |
| RikaM | 2009-01-08 22:50 | |
![]() | Min 5-åring ska ligga åtta, men oftast blir det strax efter åtta, med nattsaga och alla om och men som alltid är! 10-åringen senast 21 och 15-åringen 22 på skoldagar och när hon vill fredag, lördag. (hon är rätt trött av sig och brukar lägga sig senast tolv på helgen) De mindre barnen går upp halv sju på vardagarna! | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2009-01-08 22:56 | |
![]() | försök att tok aktivera henne med ngt så blir hon kanske trött*s* | |
| micro113 | 2009-01-08 22:59 | |
![]() | CHL Ja, faktiskt inga problem. Dock har vi låtit dem vara vakna längre på helgerna -- 22-23 -- beroende på ålder. Min son som går i gymnasiet är på väg i säng nu -- och han har inga tider, eftersom han själv sköter både sömnen och att ta sig upp på morgonen. Min dotter som är 17 har svårare för att ta sig isäng vettigt, så för henne får sätta gräns genom att bryta internet till hennes dator kl 23 på vardagar. Mina ungar kan som andra vara lite tonårsslängiga och lite uppkäftiga ibland -- men faktum är att i de allra flesta fall så är de städade och gör som man säger även om de suckar djupt. Det gäller också min arton åring. Vi har en gyllene regel här hemma -- att så länge man bor under vårt tak är det våra regler som gäller -- när de flyttat hemifrån är det deras egna regler som gäller. Jag är själv lite förvånad över att de inte revolterat mer. | |
| Alizee | 2009-01-08 23:00 | |
![]() | Jag gick i säng kring 11 i högstadiet. Utan påtryckningar. Tyvärr har jag inte insett förrän nu, åtta år senare, att det sätter sina spår. Jag är ofta grymt trött på morgonen numera då jag inte har vett att lägga mig i 'lagom' tid. Mina sömnvanor sedan barnsben sitter i ryggmärgen och är oerhört svåra att rubba. Extra svårt när man ska leva tillsammans med en som vuxit upp enligt ett helt motstående 'sömnschema'. | |
| Alizee | 2009-01-08 23:02 | |
![]() | Okej, jag gick i säng kring 23... | |
| K_Jansson | 2009-01-08 23:09 | |
![]() | Min mamma är gudskelov ett nattdjur som jag, så från och med högstadiet var jag uppe så länge jag ville. Sedan flyttade jag hemifrån vid 16 och bestämde givetvis själv även efter det. Det enda jag minns från de yngre åren är att jag fick läsa till senast halv nio på kvällen. Då skulle det vara släckt. | |
| Caligatia | 2009-01-08 23:45 | |
![]() | Jag kommer ihåg att jag och min lillebror hatade rapportintron. Den betydde läggdags. Fullkomlig vedervärdigt för min del, har insomningssvårigheter, och har alltid haft det. Alltså var det i säng halv åtta, släcka senast halv 9, och sedan ligga vaken och bara stirra ut i mörkret till ca 4 på natten. Tänk er själva hur angelägen jag var att gå och lägga mig, jag kunde verkligen inte sova! Till sist tyckte pappa synd om mig, och lät mig vara uppe till 11 halv 12, ibland tom 12, så var det åtminstone några timmars mindre vaket snurrande i sängen. (Och nej, innan någon hinner komma med påståendet, jag somnade INTE tidigare nästa dag; jag var tröttare, och på sämre humör, men det spelar liksom knappt nån roll hur trött jag är, jag kan inte somna. Är fortfarande sån... :S) | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2009-01-09 00:14 | |
![]() | Alizee: Och varför är det ditt sovschema som är "fel" och inte hennes/hans? Att man är morgontrött är inte direkt kopplat till vad man har för uppfostran. Jag var morgontrött och kvällspigg redan som barn, och det hjälpte inte att jag blev strängt uppfostrad med att sova tidigt, jag låg bara vaken istället. | |
| fashionbaby - Ej medlem längre | 2009-01-09 00:18 | |
![]() | oboy haha jag ska ju va i säng 21.00 när jag går i gymnasiet men ja lägger mig alltid vid 22-23 typ :p | |