Spelrum
| Giraffen | 13 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 14 |
Mobilspel
| Pågående | 19 822 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Tedacious | 2009-01-12 00:05 | |
![]() | Ett hot från öst Imorgon (jag är lite sent ute nu) ska vi i skolan ha en debatt. Man är uppdelade i tre grubber, men först ska jag förklara scenariot: Ett land har yttrat sig fientligt mot sverige, de har rent ut sagt militärt hotat sverige. Landet i fråga kräver att Sverige ska släppa ifrån sig Gotland, då landet behöver gotland i "strategiska militära syften". det är en sammanfattning av det. Det är 3 grupper. 1. Fredsivrarna (vad det låter som), vill ha fred till alla pris. 2. Diplomaterna (vad det låter som) 3. Krigsivrarna, vägrar att lämna ifrån sig sverige, folkrätten och krigets lagar är naiva regler som inte behöver respekteras, FN är svagt. jag tillhör grupp nummer 3, krigsivrarna. Landet i fråga, har vi efter uteslutningsmetoden kommit fram till att det med all sannolikhet är Ryssland, och det kommer vi att utgå ifrån. Nu... var kan jag (som krigsivrare) använda för argument för att vägra ge ifrån gotland och för att försvara landet. Det enklaste är att dra en massa nationalistiska argument. och självklart ska "vi" gå med i NATO så fort som möjligt. skulle bara uppskatta om jag kan få ytterligare lite enklare men meningsfulla argument så här i sista minuten, att backa upp de vi redan har. t.ex. ett par bra nationalistiska argument? | |
| Saga-li - Ej medlem längre | 2009-01-12 00:07 | |
![]() | 100. "Akta dig!" | |
| Tedacious | 2009-01-12 00:16 | |
![]() | det här är ingen lista!:( | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-01-12 00:17 | |
![]() | Fråga de andra grupperna först och främst VARFÖR vi ska lämna ifrån oss Gotland, finns det något rimligt argument för det? Att bevara freden som grupp 1 anser skulle vara huvudargumentet håller inte, då får vi i nästa steg göra avkall på Öland och Skåne i samma slag. Om Gotland överlömnas så kommer hela deras befolkning att lämnas i sticket av en regering som de betalar skatt till, det vore väl ilojalt och smädande, bör inte de också skyddas? Vi kommer dessutom att få tahand om flyktingar därifrån och vart ska de inhysas? Soldater som kommer hem i säckar kan vända krigsoppinionen på hemmaplan, om det kostar med döda soldater så blir det snack i hemlandet, ge dem bly i arslet. Lite så skulle jag resonera. | |
| Caligatia | 2009-01-12 00:19 | |
![]() | *känner vindarna blåsa från Palestina och Israel* | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-01-12 00:21 | |
![]() | Hotet från Väst är värre,tror jag.... | |
| Tedacious | 2009-01-12 00:22 | |
![]() | inte dumt alls risotto! ärligt talat tänkte jag aldrig på att fråga direkt "varför ska vi lämna ifrån oss gotland?". riktigt bra resonemang, Tack! | |
| Tedacious | 2009-01-12 00:23 | |
![]() | anneli72 vill undvika att gå från ämnet, men personligen tycker jag något liknande. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-01-12 00:23 | |
![]() | Men nu är det på låtsas som tur är. Jag har då rakt inte gjort lumpen för att regeringen ska lägga sig platt i fråga om ett militärt yttre hot. | |
| Saga-li - Ej medlem längre | 2009-01-12 00:24 | |
![]() | hihi | |
| Tedacious | 2009-01-12 00:25 | |
![]() | även det kan jag på något sätt använda, dålig moral bland de som gjort lumpen, och ilska inom landet, gotlänningar + gotlandssympatisörer, kan till och med dra det så långt till möjligt inbördeskrig (extremt fall, men kanske får utrymme för det) | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-01-12 00:28 | |
![]() | Men vad är en "gotlandsympatisör"? Gotland är en del av Sverige, det vore anmärkningsvärt om man som svensk skulle gå med på att släppa det. | |
| Tedacious | 2009-01-12 00:35 | |
![]() | precis, då kan jag anklaga de andra för att vara "förrädiska" svenskar, som är redo att lämna ifrån sig gotland. En möjlighet finns dock att de vill ge gotland till (ryssland) och utrymma det, inte bara överge det. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-01-12 00:44 | |
![]() | Lycka till,Tedacious! | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-01-12 01:09 | |
![]() | Jag skulle också trycka på föräderi eller i vart fall svek och skuldbelägga dem så gott jag kunde. Vem ska ta hand om 22,600 gotlänningar (enligt Gotlands turistförening) som kommer som flyktingar till fastlandet? | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-01-12 01:17 | |
![]() | Hotet från Väst då? | |
| mrperfect | 2009-01-12 01:30 | |
![]() | ett bra argument vore: Eftersom gotlänningarna redan har olika glasspriser för Gotlänningar och Fastlänningar nu, hur skall det då bli om vi låter Gotland gå till ett annat land utan att försvara dem....? | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-01-12 01:34 | |
![]() | Hotet från väst kanske är Danmark? | |
| micro113 | 2009-01-12 05:07 | |
![]() | Fast om jag försvarar mitt land eller delar av det mot en invasion eller övertagande -- då gör jag det med stöd av folkrätten, och kan väl knappast anse att den paragrafen är naiv, utan tvärtom högst väsentlig för min rätt att försvara mig. | |
| vindsus86 | 2009-01-12 05:46 | |
![]() | hoppas er debatt blir lika vild och känslofylld som en min klass hade när jag var yngre. den handlade om huruvida en häck (buske alltså) skulle klippas ner eller ej. fiktiv alltså. och folk i förlorarlaget började gråta.:D | |