Spelrum
Giraffen35
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
32
Inloggade69
Mobilspel
Pågående19 476

Forumkategorier

Användare Inlägg  
micro1132009-01-12 06:57
Antal inlägg: 17542

Bojkott av Israeliska varor
Är det någon annan här som bojkottar Israeliska varor?

Jag gör det i protest mot attackerna på framför allt ambulanser, skolor och sjukhus.

Tedacious2009-01-12 07:02
Antal inlägg: 1445

tanken har faktiskt inte slagit mig, men det är någonting som kanske borde göras.
vår familj körde en "USA-bojkott" 03-04 ungefär (Irak bland annat), tills det blev alldeles för svårt att hålla det uppe.

vad för varor i vardagen är Israeliska?

micro1132009-01-12 07:07

Ted
För mig är det främst frukt och grönsaker -- och det finns ju oftast att välja på andra märken i affären, så jag tycker det är enkelt.

Sen har jag börjat titta på andra varor var de kommer ifrån, men som sagt hitills är det frukt och grönt.

Jag själv bojkottar sedan länge franska viner, som en protest mot provbombningarna i maurorua atollen -- tror det var på nittiotalet den frågan uppmärksammades.

För egen del för bojkotter det positiva med sig att man upptäcker nya produktionsländer för olika varor.

kleinp2009-01-12 07:08
Antal inlägg: 73

Bojkottar du ryska varor med tanke på Tjetjenien och Georgien? Amerikanska varor med tanke på Irak? Svenska varor med tanke på att vi har trupp i Afghanistan och därmed är allierade med länder som skadat och dödat civila där?

Nej, skulle inte tro det. Du väljer i stället att bojkotta den judiska staten som just nu försvarar sig mot raketangrepp vars enda syfte är att mörda och lemläsa civila. Senast igår träffades en lekplats i Beersheba av en Hamas-raket.

Att Israel träffat civila mål är tragiskt. Det är till och med värre än vad du skriver. Israel har vid flera tillfällen attackerat moskéer. Men varför har man gjort det? Jo, för att Hamas har sina vapenlager där. Att Israels attacker drabbar civila mål har alltså en bakgrund som man inte får glömma. Inte för att det är någon tröst, hela konflikten är ju hemsk och olidlig och håller mig vaken om nätterna.

Men att ensidigt välja Israel som den enda stat man vill bojkotta när det finns Nordkorea, Ryssland, Kina, Zimbabwe, Iran... det luktar ganska misstänkt.

micro1132009-01-12 07:12

kleinp

Det finns ett klart skydd för sjukhus och ambulanser i alla internationella överenskommelser.

Jag har valt att inte fundera över konflikten, utan bestämde mig för bojkott när man siktat rakt på en ambulans och sköt ner tre personer i den, samt att man bombade det svenska sjukhuset.

Internationell rätt måste väl ändå Israel vara skyldig att följa, eller hur.

micro1132009-01-12 07:14

kleinp

Dessutom är ditt resonamang lite konstig ... kan jag inte hjälpa grannens misshandlade barn t ex ... eftersom det finns en massa andra barn som misshandlas?

Tedacious2009-01-12 07:29
Antal inlägg: 1445

kleinp du glömde USA där i slutet. vilka jag anser det som allra mest rättfärdigat att bojkotta.

Maad Max2009-01-12 07:33
Antal inlägg: 1123

Varför bojkotta Israeliska varor som privata bolag producerar/tillhandahålle r, den logiken förstår jag mig inte på.
Dels gör det ingen skillnad på något sätt om det är fem stycken som tar det beslutet, om det överhuvudtaget ska ge någon verkan så är det importstopp som skall till, nationellt alltså.
Men jag kan förstå att man som enskild individ vill ta ett ställningstagande, men återigen så är det ju inte Israel som militärnation som drabbas av den ev. åverkan bojkotten skulle ådstakomma.

micro1132009-01-12 07:35

kleinp

Jag bojkottar sedan länge Frankrike, och alltså inte enbart Israel.

Amerikanska varor brukar jag undvika så gott jag kan -- dock är det ett ställningstagande som är äldre än Irak och Afghanistan -- jag har helt enkelt aldrig gillat amerika, och de influenser landet har på resten av världen.

micro1132009-01-12 07:37

Maad Max

Ett land är alltid beroende av sin export - för att kunna få finanserna att gå ihop.

En varubojkott slår alltså direkt på landets ekonomi, och därmed också på landets förmåga att föra krig.

-50-2009-01-12 07:40
Antal inlägg: 783

micro113 tror du verkligen att hjälper Palestina genom att bojkotta Israeliska varor?
Att hjälpa den ena gör man väl inte genom att stjälpa den andre.
Skulle ju bli som om du hjälpte det ena barnet som var misshandlat genom att misshandla ett annat barn.
Du verkar ju vara en humanist så varför inte istället göra ngt vettigt för dom drabbade vare sig du inte gillar dom eller inte.

Maad Max2009-01-12 07:51

Det är ju det jag menar.....
Det hjälper inte att bojkotta, såvida du inte stoppar importen.
För att stoppa importen måste så sjukt många fler tycka att det är rätt väg att gå..... Därför är den typen av bojkott du pratar om endast bra för att få sig själv att tycka att man gör något.....

ANDERStG2009-01-12 07:57
Antal inlägg: 7560

Bojkottar du franska viner fortfarande? Hur långsinta ska vi vara? Dessutom har väl Indien och Pakistan provsprängt senare (åtminstone utvecklat kärnvapen), där har du något att bita i.

Maad Max2009-01-12 07:59

Är det någon som har ett exempel på när bojkottning av privatkonsumtion av varor gett någon verkan?
Hade varit intressant att veta...

micro1132009-01-12 08:09

Maad max

Israel har så vitt jag vet varit föremål för bojkott tidigare, jag är dock osäker på vilken verkan det hade.

En bojkott från min sida har dock mindre att göra med om Israelerna bryr sig -- jag bojkottar gärna helt ensam -- det handlar om min samvetsfrid och mitt ställningstagande.

-50-
Om jag skarpt ogillar ett lands hanlingar så bojkottar jag för min egen sinnesfrids skull -- jag har helt enkelt ingen lust att mina pengar skall gå till att hålla liv i den företeelse jag vänder mig emot.

Anders
Jepp, jag bojkottar fortfarande franska viner -- dock mer för att jag upptäckte att spanska, chilenska, argentinska och andra viner, var mycket mer prisvärda.
Så det startade som en klar politisk bojkott, men övergick till en bojkott för att jag fortfarande inte gillar fransk politik, och lika gärna klarar mig utan deras varor.

micro1132009-01-12 08:12

Anders

Jag får väl tillägga att jag såvitt jag jag vet inte handlar varor från indien och pakistan.

Allra helst så handlar jag svenskt i alla lägen, men när prisbilden ger för stor skillnad mellan svenskt och utländskt, då måste jag av ekonomiska skäl köpa utländskt.

ANDERStG2009-01-12 08:18
Antal inlägg: 7560

De är så pass stora att jag tror du får vara uppmärksam på det (H&M till exempel). Till och med tjänster kan vara delvis producerade där.

Maad Max2009-01-12 08:18

Okej, Micro.
Bra svar, förstår vad du menar.

Jag är nog för mycket av en cyniker (dock ser jag mig själv som realist) men jag tycker att det är viktigt att skilja på ett lands politik och ett lands invånare.
Jag menar, tar du 100 israeler och frågar dem vad de tycker om situationen så skulle antagligen en stor majoritet fördömma sitt eget lands agerande.
Vad jag vill säga med det är att det är privata företag man bojkottar. Man kan ju llika gärna bojkotta ICA som köper in Jaffa-apelsiner, och därigenom stöttar Israel (även om jag inte ser det så).

Snoosy2009-01-12 08:19
Antal inlägg: 4273

Att Israel kan få hålla på som dom gör är obegripligt.
Var är FN ?? Är dom inblandade ? Man börjar ju undra vad för värld man lever i..

Maad Max2009-01-12 08:20

Det blir väldigt svårt att handla någonting utan att stödja ett land mer eller mindre aktivt om man ska tänka så.

Men vad det gäller ens egna samvetskval så är det klart att man ska handla på det sätt som känns rätt för en själv..... VIlket jag förstår är din huvudtes?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?