Spelrum
| Giraffen | 34 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 57 |
Mobilspel
| Pågående | 19 673 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Sotfinger | 2009-01-13 20:49 | |
![]() | Bilddelning I tråden om fildelning kom jag in på ett ämne som är närliggande men som kan förtjäna en egen rubrik. Jag citerar mitt eget inlägg i den tråden: "Eftersom .... jag gör bilder som jag sedan försöker sälja, så intresserar detta mig. Tycker ni (som accepterar fildelning) att det är OK att knycka bilder på nätet? Jag är verkligen inte i en situation där jag kan "förhandla mig fram till mat på bordet". Vem skulle jag i så fall förhandla med? Jag är ekonomiskt beoende av att folk som vill ha mina bilder betalar för dem. Självklart utnyttjar jag internet för att marknadsföra mig, och lägger förstås inte ut högupplösta bilder. Men en lågupplöst bild som ligger på min hemsida och ser fin ut, ser lika fin ut på en annan hemsida, i en annons eller i en webbtiding. Det är omöjligt att skydda sig mot bildstöld, det enda man kan hoppas på är att folk har nån moral." | |
| Leidermark | 2009-01-13 20:53 | |
![]() | Jag ser inte riktigt vad du är ute efter, hittar inte frågeställningen... | |
| Sotfinger | 2009-01-13 20:54 | |
![]() | Jag citerar ur mitt inlägg ovan Tycker ni (som accepterar fildelning) att det är OK att knycka bilder på nätet? | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-01-13 20:55 | |
![]() | trodde du skrev bildelning, vilket hade varit en intressant tråd att diskutera i. | |
| Lill-IT | 2009-01-13 20:58 | |
![]() | Sotfinger... jag har precis insett att du är en frökapsel:-) | |
| Sotfinger | 2009-01-13 20:59 | |
![]() | dudeniro: ja, det är också intressant! Lill-IT: nej nej, jag är en vallmoknopp! | |
| Jo-na-tan - Ej medlem längre | 2009-01-13 21:00 | |
![]() | Lägger du ut bilder folk vi ha på internet kommer de bli knyckta, du måste ju utgå från att folk inte "har nån moral". Det är samma sak som med all annan fildelning, tillslut kommer alla inse att det inte går att stoppa och att det inte längre går att tjäna pengar på sånt som lätt sprids över internätt. Ju förr desto bättre så vi kan finna nya vägar att gå | |
| Leidermark | 2009-01-13 21:02 | |
![]() | Du får väl göra det svårare, eller rättare sagt ointressant för dem att knycka dina bilder. Du har lågupplösta bilder skriver du, det är en grej. Du skulle kunna lägga på en svag logo eller liknande över hela bilden också. Det förhindrar säkert ett par personer iaf. Om jag accepterar det eller inte är inte av intresse, men om man läggar ut bilder på nätet så kan man nog räkna med att folk drar nytta av dem på ett eller annat sätt. | |
| sjutusan | 2009-01-13 21:02 | |
![]() | Hm.. hade tänkt att svara Nejnej med min allra moraliskaste röst, men kom på att jag gjort mej skyldig till brottet själv så jag avstår från att svara. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-01-13 21:07 | |
![]() | Vad som är ditt är mitt, vad som är mitt är mitt. Visst är det väl så att "konstnärer" skall lida, jag hjälper gärna till och knycker ett kort för den sakens skull. | |
| Sotfinger | 2009-01-13 21:12 | |
![]() | Men Jonatoon, det intressanta är, att många "har moral"! Jag vet förstås inte hur många som knyckt mina bilder men faktum är, att det hör av sig folk rätt ofta och frågar! Jag tror inte heller att jag vill utgå från att folk saknar moral. Ofta handlar det om okunskap. Men visst håller jag med om att nya medier skapar nya möjligheter och nya behov och att man måste anpassa sig. Spotify är väl ett exempel på det. Men att bara rycka på axlarna och acceptera djungeln lag känns inte som en bra väg att gå. | |
| Sotfinger | 2009-01-13 21:13 | |
![]() | Tack, trashone :-) | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2009-01-13 21:14 | |
![]() | Nej, jag är bildlärare och skäller på alla i min omgivning att man inte bara få ta bilder från nätet. Ingen lyssnar. :-( | |
| Lill-IT | 2009-01-13 21:24 | |
![]() | Haha... okej..vallmo då:-) Innan har jag alltid tänkt på dig som den mögliga glassen:-) | |
| Aurora Aurum | 2009-01-13 21:29 | |
![]() | klart man lånar bilder, men jag försöker alltid be om lov om jag kan och jag lägger alltid till fotografens namn, jag har även egna bilder i bloggen, där jag ber folk att be om lov innan de snor, men vad vet jag? | |
| Sotfinger | 2009-01-13 22:06 | |
![]() | Mögliga glassen... då var ju frökapsel ett klart framsteg. Du har inte funderat på att byta bildskärm Lill-IT? | |
| Lill-IT | 2009-01-13 22:08 | |
![]() | Hehe... nä men glasögon:-)) | |
| Sotfinger | 2009-01-13 22:08 | |
![]() | Ja, Aurora, så vill man att det ska gå till! Jag lånar gärna ut bilder om mitt namn får stå med, och helst vill jag inte behöva sabba bilden genom att lägga nån ful logga över den. | |