Spelrum
| Giraffen | 32 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 54 |
Mobilspel
| Pågående | 19 673 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-01-14 04:25 | |
![]() | Journalismens Gammemormor Säga vad man vill om USA men dom har en rätt fantastisk flora av olika typer av journalism. Helen Thomas måste vara journalismens gammelmormor, hon har rapporterat och intervjuat 9 president kandidater på ca 60 år. Hon är väl något i stil med journalismens yoda :) .. I en dagens intervju på DemocracyNow så blev hon frågad följande: AMY GOODMAN: Finally, what advice do you have for young journalists? HELEN THOMAS: Go for it. It’s the greatest profession in the world. You’re making a real contribution to democracy by keeping people informed. And have some courage to tell the truth. I think it’s difficult at times. There are many barriers, but go for it. It’s a great, great profession. AMY GOODMAN: And finally, do you have your first question planned for President Barack Obama? HELEN THOMAS: Sure. I have a thousand of them. I say, you know, what are you going to do to fulfill your ideals that so expressed on the campaign trail? Or are you going to submit, like most presidents, just follow through, make—try to carry out your promises that don’t—that have no meaning except for how many people gave you money? Något som hon representerar som många journalister verka sakna är Idealism. Något som jag personligen tycker fler folk borde sträva efter. Här är hela intervjun: www.democracynow.org...hi te_house Hennes senaste kolumn: History cannot save him www.commondreams.org...09 /01/11-7 Go granny! | |
| micro113 | 2009-01-14 05:06 | |
![]() | Anledningen till att svenska journalister i stor utsträckning kan verka sakna idealism, är för att i sverige strävar man efter objektiv rapportering. Det är en utveckling från sjuttiotalet där stora andelen journalister var politiskt röda, vilket också färgade mediarapporteringen. Endera läste man röda tidningar, eller också blå -- ville man ha en någorlunda sann bild fick man köpa från båda läger och hoppas att sanningen låg någonstans i mitten. Jag föredrar när journalisten bekänner färg men strävar efter objektiv rapportering. | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-01-14 05:26 | |
![]() | Jag tycker om när journalister får vara subjektiva och ta ut svängarna lite, men jag tycker givetvis att det skall finnas alla typer av rapportering, ideologisk, objektiv, subjektiv, humanistisk mm. Det är ur floran av olika åsikter man kan bilda sig själv. | |
| vulcan | 2009-01-14 10:33 | |
![]() | forumadmin: Inget diskussionsämne - du skriver ett inlägg för att berätta om en "nyhet". Vi har diskuterat detta ett flertal gånger förut och hur löjlig du än tycker att jag är så är det jag som sitter med fingret på knappen här. Denna tråd flyttar jag till Snack. I fortsättningen kommer jag bara att utan kommentar radera de trådar du lägger upp här i Seriöst som inte håller sig till de regler som finns tydligt och enkelt uttryckta i det pinnade inlägget överst. | |