Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade46
Mobilspel
Pågående22 269

Forumkategorier

Användare Inlägg  
_victoria_2006-03-29 16:12
Antal inlägg: 24

Hagamannen!
Gud vad skönt att han äntligen är fast! Blev bara tvungen att skriva det :)
 
nina73 - Ej medlem längre2006-03-29 16:16
Antal inlägg: 2694

Kände samma lättnad jag, fastän jag inte bor i närheten av Ume ! ... hoppas nu att han får ett rejält straff !!!
 
Mitzy2006-03-29 16:32
Antal inlägg: 221

Visst hoppas jag att han får ett kännbart straff, men jag hoppas också att hans stackars familj inte kommer att bli uthängd i massmedia och att folk kan förstå att om han har fru och barn, att de är fullständigt oskyldiga.
 
Lil2006-03-29 18:04
Antal inlägg: 54

Visst är det synd om hans familj, inte minst för att de har levt med ett monster, men mina tankar går främst till offren för denna man.
 
monkan562006-03-29 18:44
Antal inlägg: 910

lättnad här i stan är otrolig, alla ung och gammal, man eller kvinna. Känslan är otrolig. Håller med Mitzy...tankarna går även till hans familj..sorgen är obeskrivlig
 
IMO - Ej medlem längre2006-03-29 20:48
Antal inlägg: 1766

Instämmer med era åsikter och "grattis" till er Umebor!

En liten fundering jag har dock (utan något som helst belägg, bara en känsla...)

Tycker det är ovanligt ofta man läser att just denna typ av återfallsbrottslingar som kan husera under en lång tidsperid ofta lever ett "helt vanligt svenssonliv".

Förutom att jag tycker oerhört synd om offren givetvis, tänker jag precis som er: Stackars släktingar och familj!
 
blopp2006-03-29 21:31
Antal inlägg: 16

Ja, absolut! Måste kännas skönt. Man måste ju kunna gå ut även på kvällarna utan att vara livrädd.
 
znooks2006-03-29 21:41
Antal inlägg: 43

Jag har hört många invända mot just det där; att våldtäkter kommer fortsätta ske och att det är naivt att vara lättad. Men det är ju ändå en ovanligt brutal serievåldtäktsman som (äntligen) är fast och det tycker jag känns väldigt skönt.
 
Lil2006-03-30 00:29
Antal inlägg: 54

Ted Bundy sades vara en väldigt trevlig ung man, hans grannar älskade honom. Detsamma kan tydligen sägas om fler än honom. En del till synes "vanliga Svenssons" döljer mörkare personligheter än vi som verkligen är vanliga, kan eller vill förstå.

Nackdelen med att en sådan best som Hagamannen grips, är att många känner sådan oerhörd lättnad att de blir oförsiktiga, vilket potentiella våldsverkare känner till och kan ta "tillvara på".
Nu är just Hagamannen av rätt sällsynt rå natur. Han höll sånär att ta död på två kvinnor. Det hör inte till grova sexualbrottslingars vanliga mönster.

Jag hoppas och tror att han är en sälle, lika mycket som jag hoppas och tror att Umekvinnor fortsättningsvis är iaf en smula försiktiga. Hur hemskt det än är, så bör man vara det.




 
Lily2006-03-30 10:16
Antal inlägg: 39

Nu har man börjat gå ut med bild på honom. Förstår verkligen inte till vilken nytta. Vem gagnar det? Han har familj o två barn. De har inte gjort sig skyldiga till nånting men blir ändå de som får lida (förutom offren naturligtvis).
 
_Vicky2006-03-30 11:37
Antal inlägg: 8

Bild, för och efternamn, bostadsort, exakt var han jobbar, bild på huset, vart han bott och gått gymnasium osv osv! Expressen lämnar verkligen ut allt!
 
Alfredo - Ej medlem längre2006-03-30 12:41
Antal inlägg: 73

Synd om frugan o barnen, förstår inte varför de ska bli uthängda, hörde det "hänger" ca 50 journalister utanför deras hus.
 
Blue Ztar2006-03-30 12:48
Antal inlägg: 1065

Undra om journalisterna har något samvete?
 
KristenKropp - Ej medlem längre2006-03-30 13:09
Antal inlägg: 19

Det är inte särskilt intressant att anklaga journalister för att ha dåligt samvete, dom gör bara sitt jobb precis som dom som tillverkar kanoner i Bofors som sen har ihjäl folk på andra sidan jorden.
Det man kan ifrågasätta är pressetiken. Det finns få begränsningar i tryckfriheten som är reglerade i lag, det är mest pressetiska regler som styr, och dom är ganska löst hållna så en tidning kan i princip köra över människor hur som helst.
Bara för några år sedan satte svenska tidningar nästan aldrig ut bild och detaljerade personuppgifter på brottslingar som inte var dömda, nu gör dom det helt ogenerat. Inte så kul för den som blir anhållen och senare frikänd, som tex i Anna Lindh-fallet.
 
Mitzy2006-03-30 17:26
Antal inlägg: 221

Ja och är man två knarkare som mördar i Åmsele blir man uthängd med namn och bild innan man ens är gripen, men är man två högutbildade herrar som väljer att stycka en prostituerad då heter man "allmänläkaren" och "obducenten" även efter att man är funnen skyldig.....tänk så olika denna pressetik funkar....
 
GM Flash - Ej medlem längre2006-03-30 18:47
Antal inlägg: 255

Gör väl inget att man sätter ut namn och bild, man vill ju veta. Skit i familjen.
 
chricka742006-03-30 19:14
Antal inlägg: 289

Nej, jag tycker inte att man kan "skita i familjen". Dom är faktiskt också offer! Däremot finns det motstridiga känslor inför detta, om han blir fälld, så tycker jag å ena sidan att allmänheten har rätt att veta, men å andra sidan är det ytterligare en familj som får lida för hans dåd, nämligen hans egen. Det är svårt att veta vad som är rätt i denna fråga. Hur än man gör känns det inte bra. Han har orsakat enormt lidande för så många...
 
monkan562006-03-30 20:09
Antal inlägg: 910

ingen är befunnen skyldig förrän det är bevisat anser jag..dessutom har den häktade barn i´skolan..skänk en tanke på det GM Flash
 
Bror Mu - Ej medlem längre2006-03-30 21:00
Antal inlägg: 921

Jag kan inte se nåt motiv att sätta ut bilden ens efter nån är dömd. Vi har ju fängelser för att man ska avtjäna straff och vara fri när man kommer ut. Det är man inte om man varit uthängd på en massa löpsedlar. Sen kan man alltid diskutera längden på fängelsestraffet osv, men när man är frisläppt måste man få en ny chans, annars kan vi lika gärna inför dödstraff direkt.
 
GM Flash - Ej medlem längre2006-03-30 21:55
Antal inlägg: 255

Dom som kommer i kontakt med barnen (lärare, klasskamrater etc) vet ändå om att det är han, och det spelar väl ingen roll om folk som barnen aldrig kommer att träffa vet att deras farsa är ett monster. Förresten kommer allmänheten att ha glömt detta om högst 3 mån.
 
Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?