Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 44 |
Mobilspel
| Pågående | 19 654 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ewaleena - Ej medlem längre | 2009-01-19 08:58 | |
![]() | Kreditbolag!! Fy faen, jag besällde en grej på internet mot faktura. Paketet har, av olika anledningar, blivit kvar på posten och sista dagen att hämta det är den 22/1, alltså om 3 dagar. Döm om min förvåning när jag redan i fredags fått från ett kreditbolag att jag inte betalat fakturan (som då ligger i paketet på posten) och dom har skickat en ny med påminnelseavgifter och ränta! Ringer till kreditbolaget och frågar om det verkligen är rätt och får till svar "det är så vi jobbar, vi har 14 dagars betalning på alla våra fakturor"!!! Måste man inte ha lite kolla på att paketet är uthämtat innan man skickar kravbrev? | |
| malekhamoves | 2009-01-19 09:06 | |
![]() | Nej, det är ju så de jobbar. De är gamar... | |
| allimac79 | 2009-01-19 09:10 | |
![]() | Dålig stil kanske, men det är väl ändå du som ska ha koll på när fakturan ska vara betald. Posten kan ju inte sortera paket efter när eventuella fakturor i paketet ska vara betalda. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-01-19 09:17 | |
![]() | Kreditbolag lever på att folk gör misstag och sedan mjölka dem på pengar. Ok att man ska betala sina fakturor men det måste ges lite respit innan påminnelseavgift faller. Jag har råkat ut för att företag inte betalat sina fakturor men efter ett samtal till dem så finns betalningen där sen. Kreditbolag som jobbar på det sätt som de gör nu borde inte få existera, de är gamar! | |
| ewaleena - Ej medlem längre | 2009-01-19 09:22 | |
![]() | Men för helvete allimac, jag måste ju FÅ fakturan först innan jag kan betala den eller hur??? . Men du kanske är en sån som betalar el, telefon och andra räkningar 14 dagar innan dom kommer eftersom "du vet att dom kommer varje månad" !!!!! | |
| allimac79 | 2009-01-19 09:34 | |
![]() | Eh..jag håller med om att det är dålig stil att göra på det sättet, men du visste väl hur lång faktureringstid företaget hade när du beställde varan? Och om du sen låtit det ligga kvar på posten längre tid än så så har dom ju laglig rätt att göra som dom gör även om det är ett oschysst sätt och de antagligen förlorar ganska mycket kunder på det. Tex mig hade de antagligen förlorat eftersom jag är ganska bra på att lägga bort fakturor och ibland får påminnelser. En gång lovade jag mig själv att skaffa ett system för fakturor och köpte en mapp..det gick sådär. Den enda fakturan jag faktiskt kom ihåg att lägga i mappen glömde jag bort och fick påminnelse på :) | |
| johndeere | 2009-01-19 09:44 | |
![]() | Ring komsumentverket och hör om detta stämmer. | |
| Maad Max | 2009-01-19 09:49 | |
![]() | Jag förstår inte det konstiga i situationen. Det låter på ditt resonemang som att du tycker att det är företagets skyldighet att ta postens sista-avhämtningsdatum i åtanke för sista betalningsdatum. Fullständigt orimligt. 14 dagar på en faktura är väldigt vanligt och inget att diskutera. | |
| kajix | 2009-01-19 09:52 | |
![]() | kredidbolaget har förmodligen inte en aning om hur din beställning gått till. klaga istället hos företaget du köpt varan/tjänsten från. | |
| hakwa - Ej medlem längre | 2009-01-19 10:13 | |
![]() | HAr du pratat med företaget du beställt varan av. Är det ett seriöst företag borde det inte vara några problem att backa på påminnelsen. I annat fall, handla aldrig där mer. | |
| Sotfinger | 2009-01-19 10:33 | |
![]() | Företaget som du beställde ifrån har väl sålt sina fakturor till kreditbolaget som alltså har valt att ha 14 dagars betalningstid. Det jag skulle göra om jag var du är att ta kontakt med företaget du beställde ifrån och berätta vad som hänt. Det är knappast i företagets intresse att deras fakturor hanteras på detta sätt, många kunder blir nog uppretade. 14 dagar är en ganska kort tid med tanke på att fakturan läggs i paketet. Ofta skickas fakturan separat med post. | |
| ewaleena - Ej medlem längre | 2009-01-19 12:11 | |
![]() | tack för svaren! Klart man blir upprörd. Dels lovade företaget leverans i GOD TID till jul vilket dom inte höll utan avin kom den 23/12 när jag beställde före 09.00 den 11/12! Sen kan det ju omöjligt vara mitt problem om posten tagit så många dagar på sig att leverera varan! Nej Maad Max, det tycker jag inte! MEN jag tycker det är rimligt att jag har tid på mig att hämta paketet INNAN jag får ett kravbrev, som dessutom är skickat från kreditföretaget den 9/1 och som jag fick i fredags den 16/1.... Ringer företaget i detta nu och sitter i telefonkö sen 15 minuter tillbaka... :) På plats två... | |
| Tess 08 | 2009-01-19 12:25 | |
![]() | Jag förstår precis vad du menar Ewaleena. Man kan ju tycka att om man har x antal dagar på sig att hämta ut paketet så borde man ha ytterligare någon dag att betala. Dock tror jag (som någon skrivit ovan) att det är olika företag och dom har dålig koll på sånt... | |
| alfamarie - Ej medlem längre | 2009-01-19 13:13 | |
![]() | När man köper saker på faktura eller kredit så skall man vara medveten om att företaget ofta säljer din skuld vidare till ett annat företag. Det blir då detta företag som man har sitt avtal med och inte dem man ursprungligen handlade hos. Detta nya företag kan ha helt andra avbetalningsplaner än de som du avtalade om med det förra! Läs det finstilta eller handla bara mot direkt betalning är mitt råd! Det är lätt att bli blåst, även om jag nog kan tycka att det låter som om du inte har hämtat ut ditt paket i tid. Det är vanligt med tio dagars fakturering nu för tiden. Jag slarvade också för ett tag sedan, såg inte att paketet bara skulle ligga i två veckor och tog det lugnt. Paketet hann gå tillbaks till företaget som tog mer betalt för att skicka tillbaka det en gång till mig. Dyrt blev det och tid tog det men det hann bli en uppskattad julklapp i alla fall. Det är bara att bita i det sura äpplet och betala! | |
| ewaleena - Ej medlem längre | 2009-01-19 13:20 | |
![]() | Det står hämtas senast om en månad på paketavin! Skit samma. Jag tänker ju inte lösa ut det så det får gå tillbaka. Har nu talat med företaget och dom tar på sig alla kostnader för avgifter och ränta som uppkommit. Fick precis ett undertecknat fax från dom :) så nu är det ur världen! | |
| alfamarie - Ej medlem längre | 2009-01-19 13:23 | |
![]() | ewaleena: bra att det löste sig! =) | |
| Maad Max | 2009-01-19 13:36 | |
![]() | De verkar ju vara så att de 14 dagarna börjar ticka från och med att paketet anlänt till postkontoret. precis som brukligt. | |
| run-marie | 2009-01-19 17:07 | |
![]() | Får man fråga var du beställde varan? Kan ju va´ bra att veta så man inte går på samma misstag. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-01-19 17:13 | |
![]() | Det är väl så att posten har sina rutiner, sedan har man ju rätt att bestämma när en faktura skall vara betald som säljare. 14 dagar anses vara helt okej i sammanhanget. Det är väl antagligen så att dem du handlat av har outsourcat sin fakturahantering till ett bolat som arbetar enbart för att driva in betalningar. Att vara hökar är deras jobb. Jag tycker det suger, OCH jag skulle vilja säga att om man köper något mot faktura så bör man väl kolla upp innan man gör köpet vilka betalningsvillkoren är!? | |
| ewaleena - Ej medlem längre | 2009-01-19 17:42 | |
![]() | Ja visst Dude, men inte fan tror man att det gäller från när DOM skickar paketet!! Jag måste ju ha lite tid på mig att hämta det samt att i Sverige idag tar det ofta flera dagar än en för paketet att komma fram (har jag märkt). Här är ju ordern skickad till dom den 11/12, paketet anländer till min post den 19/12, avin kom till mig den 22/12 och den 2/1 skulle fakturan ha varit betald, står det på fordran som är utskriven 9/1.. Jag hade tyckt att det var OK att ha en månad på sig från skickat-datum, det kan ju faktiskt hända saker som man inte rår över, som gör att man inte hinner till posten. Så här står det på deras hemsida: "Vi expedierar beställda varor inom 24 timmar om produkten finns i lager och beställningen görs innan kl 15.00". Jag fick leveransbeskedet att båda sakerna fanns i lager och skulle skickas dagen efter! Om dom gjort det så hade problemet inte uppstått alls.. | |