Spelrum
Giraffen25
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade46
Mobilspel
Pågående19 643

Forumkategorier

Användare Inlägg  
bizzzy - Ej medlem längre2009-01-20 09:36
Antal inlägg: 3169

föräldrar som lär barnen..
Jag är så irriterad på föräldrar som aktivt lägger över sina fördomar på barnen. Varje gång ett nytt barn föds så finns möjligheten till förändring. Ett helt oförstört barn har kommit till världen. Sen under uppväxten får barnet lära sig att hata bögar och svartskallar mm. Varför fattar inte föräldrarna att det är fel att lära sina barn sånt. Om nu föräldrarna har vissa åsikter om någonting så behöver de ju inte aktivt slå in sina åsikter i huvudet på sina barn.
Min son kom hem och frågade vad bög var för något, och jag förklarade att det var när en pojke tyckte om en annan pojke, inte bara som kompisar utan även vilja kyssas och ha sex. Då sa sonen som är 8 år att det hade kompisen inte sagt att det var. Men så är det sa jag då. Sonens svar på det blev, - Kompisens pappa säger inte heller att det är så. (vet att pappan är böghatare). Då fick jag förklara att ordet bög många gånger används som ett skällsord för att man tycker nån är äcklig, men att det är fel att göra det. Man kan inte hjälpa vem man blir kär i.
Hur ska man kunna lära sina barn att inte ha fördomar om saker som de inte känner till någonting om, när det finns föräldrar som aktivt präntar in fördomar och hat i sina barn? Jag själv tex tror inte på Gud men jag lär inte min son att Gud inte finns utan säger till honom att jag inte vet hur det ligger till och att det är upp till var och en att tro på det eller inte. Hur ska världen kunna bli en bättre värld om föräldrar inte tänker efter innan de lär sina barn en massa skit. Det går ju dessutom ut över mitt barn som jag har kämpat för att ha en god inställning till människor och djur. Jag menar inte att jag är perfekt på något sätt alls utan bara att man kanske kunde försöka att undvika vissa åsikter inför barnen...

Billan_852009-01-20 09:38
Antal inlägg: 860

Amen!!

alfamarie - Ej medlem längre2009-01-20 09:46
Antal inlägg: 1003

bizzy:
Du verkar ju ha kommit på det:
kommunikation!

Att man sedan överför sina egna åskiter och för all del, fördomar på sina barn det kan man knappast undvika. Jag vill överföra en hel del av mina åsikter på min dotter, försöker dock undvika att överföra mina värsta fördomar på henne.
Jag anser själv att jag har en del fördomar men jag upptäcker ofta dem och använder dem inte för att föra propaganda mot en särskild folkgrupp/sexuell läggning eller dyl.

Man överför sina åsikter till sina barn, ibland blir det för att öka deras etik och moral och ibland blir det helt fel. Det viktiga när det har gått fel anser jag är att erkänna detta för dem:
jag hade fel, när jag sa så där, det är klart att inte hmhm är sämre människor för att de hmhm!

Din son ifrågasatte det som din kompis sade pga att du omedvetet ELLER medvetet har överfört en annan åsikt till honom. Var glad för det, hans fråga till dig är om det är OK att tycka så, eller?

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-01-20 10:06
Antal inlägg: 1702

Det här är ett ärkeexempel på mänskligt förtret. Att släppa doktrin och förutfattade åsikter, samt obalanserade människor, men att hålla sig till sin personliga uppfattning och integritet är en av vardagens problem.

Vi har religionsfrihet men inte åsiktsfrihet.

Samtidigt så kan man ju som icke-troende säga att man klart och tydligt inte tror på gud och se, förklara och definiera människans ansvar här på jorden. När man går vidare på människans ansvar och medverkan här i världen så kan man ju komma in på känslor och förklara för barnet att orsaken bakom den aktuella situationen, dvs att någon säger någonting negativt till någon annan oftast beror på att den personen har hamnat utanför sin bekvämlighets zon och försöker säga något annat igentligen.

Även vuxna har ju stora problem med det här så vi kanske inte kan förvänta oss att barn skall kunna förstå det här bättre, även om jag tror att dom faktiskt kan ha lättare att förstå det bättre än vuxna.

Risotto - Ej medlem längre2009-01-20 10:20
Antal inlägg: 3069

Jag är med på principen i grundproblemet att det är fel att lära sina barn dumheten att uttryckligen hata bögar mm. Men jag kan också tycka att det är fullt naturligt att en förälder med en sådan uppfattning också lär sitt barn att det är så avsett om det är rätt eller inte. Faktum är ju att vi lär varandra saker som vi anser vara rätt och i det här fallet är det väl så för den pappan och därför han det vidare på sitt barn. Förhoppningsvis så har barnet fått en högre intellektuell kapacitet från sin mamma för att senare i livet själv, utifrån egna livsintryck, förstå att pappan faktiskt hade fel.

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-01-20 10:27

Den stora skillnaden är nog att kunna lära ut vad som man är rätt utan att förkasta andras personliga val. Jag som ev. pappa skulle säga till mina barn att jag anser att heterosexualitet är det naturliga valet och det som vi är skapta till att vara för att få ut mest av livet, samtidigt som att det finns människor som ser det på ett annat sätt men att alla är människor och förtjänar respekt och ett emotionellt balanserat bemötande. :)

alfamarie - Ej medlem längre2009-01-20 11:16

NameIsNobody:
Till och med min tolvåring förstår att hetero-/homosexualitet inte är något som man väljer.
Den förståelsen har hon fått av mig, av de förståndiga i samhället runt henne och av att det finns så bra program på tv som tar upp detta.

Saga-li - Ej medlem längre2009-01-20 11:20
Antal inlägg: 2414

barn är smarta, de tar bara efter åsikter för att passa in/bli älskade
därför viktigt att vara sann ja.

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-01-20 12:04

Bara sex frågan är ju komplex och mångfasetterad. Enligt Carl Jung's teorier är vi alla bi-sexuella men att t ex vårat kulturella arv formar oss till att hålla oss till ett kön alternativt önskemål om långa giftemål. Jag tror i många fall att "Orsak och Verkan" spelar in här också. Jag såg en dokumentär om Patricia Arquette's bror som dokumenterade hans könsbyte till kvinna. Något som han inte utförde i slutänden. Jag fick för mig att det kan ha och göra med föräldrakärleken och det kändes som att han sökte en bekräftelse i något som han kanske saknat som liten.

alfamarie - Ej medlem längre2009-01-20 12:08

I hans fall, ja! I en hel del andra fall, ja! I en hel del andra fall, nej!

Jag förstår inte vad könsbyte och homosexualitet har med varandra att göra men det viktiga är att lära barnen att inte tracka den som känner att den har hamnat i "fel" kropp.

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-01-20 12:14

För att inte låta den här tråden hamna i fel kategori så instämmer jag fullt ut att det handlar om att visa respekt.

alfamarie - Ej medlem längre2009-01-20 12:15

oki, jag håller med
;)

Miss_jk2009-01-20 14:23
Antal inlägg: 8941

Men för mig känns det självklart att man "lär" barnen utifrån vad man själv tycker. Svårt att förklara, men JAG tycker ju att mina åsikter är bra så det är klart att jag vill att mina barn ska tycka likadant. Det blir ju väldigt svårt att dra gränsen för vad man ska lära dem och inte annars. Och vem avgör det?

Miss_jk2009-01-20 14:25

Forts.
Om nu inte mamman eller pappan lär barnen, vem ska då göra det? Kompisens föräldrar? Han som var böghatare?

Gunilla No - Ej medlem längre2009-01-20 14:37
Antal inlägg: 1866

Så sant Miss_jk. Ibland på gott, ibland på ont...

(Vissa föräldrar tutar, med berått mod, i sina barn att jultomten finns också).

Miss_jk2009-01-20 14:42

Ja, visst är det på gott och ont, men det känns nästan som att det blir mer ont om man _inte_ lär barnen saker och ting än om man lär dem vissa saker "fel", eller hur man ska uttrycka det.

bizzzy - Ej medlem längre2009-01-20 14:46

Barnen tar in ifrån sina föräldrar, det är givet så. Det jag ifrågasätter är när man aktivt bearbetar barnen med att fylla dem med en typ av hat mot omgivningen. Att som nameisnobody skriver "Jag som ev. pappa skulle säga till mina barn att jag anser att heterosexualitet är det naturliga valet och det som vi är skapta till att vara för att få ut mest av livet, samtidigt som att det finns människor som ser det på ett annat sätt men att alla är människor och förtjänar respekt och ett emotionellt balanserat bemötande. :)" Att visa respekt för sin omgivning och ändå ge sin åsikt på saken måste man få göra.

bizzzy - Ej medlem längre2009-01-20 14:49

Jag kan inte förklara hur jag menar bättre än vad jag skrivit men jag anser det vara ett problem när en 4 åring går på stan och pekar på en mörkhyad man och säger "usch en svarting". Förstår ni vad jag menar?

Miss_jk2009-01-20 14:51

Jo, men vad är rätt och fel då? Vem bedömer det? Djursex t.ex. Ska man lära barnen att det är okej? Det är ju inte olagligt, men jag skulle nog bli rosenrasande om barnets kompis pappa tutade i mitt barn att det är okej. Jag tycker inte att folk som har sex med djur förtjänar respekt. That's it liksom. Jag vill definitivt inte att mina barn ska få för sig att det är okej, så jag kommer lära dem att det är förkastligt.

Gunilla No - Ej medlem längre2009-01-20 14:57
Antal inlägg: 1866

Jag förstår precis hur du tänker bizzzy och jag håller med dig. Men, precis som Miss_jk skriver, så är det inte så lätt. Många är som t ex NameIsNobody, men många hatar verkligen (är livrädda för..?) t ex homosexuella, utlänningar, feta, religiösa eller moderater och färgar av detta på sina barn utan att tänka vidare rationellt. Så är det bara. Men visst kan man önska annat. Då vore kanske världen en bättre plats att leva i? ;)

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?