Spelrum
| Giraffen | 22 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 42 |
Mobilspel
| Pågående | 19 716 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Miss_jk | 2009-01-20 20:10 | |
![]() | AD/HD En fråga, och tänk nu på att detta är en fråga, inte en fördom eller ett konstaterande. Är det inte väldigt vanligt att barn med adhd har struliga föräldrar? Jag vet flera barn som fått den diagnosen och i alla dessa fall är föräldrarna struliga. Någon som vet om det finns en koppling? Är adhd helt enkelt bara ett annat namn för ett "problembarn"? (Även om jag postade denna i snack så är jag seriös och vill ha seriösa svar) | |
| Trökkadero - Ej medlem längre | 2009-01-20 20:12 | |
![]() | Den ärftliga faktorn bör inte förringas. | |
| Trökkadero - Ej medlem längre | 2009-01-20 20:14 | |
![]() | user.tninet.se/~fxg2..._i ntro.htm | |
| Gunilla No - Ej medlem längre | 2009-01-20 20:18 | |
![]() | Tja... när jag var barn så var dessa barn ouppfostrade - och alla diagnoser inte ännu "uppfunna". Av de barn som passerat mig i skolan så har många haft stökiga/otrygga/struliga hemförhållanden, ja. Och att det är ärftligt är ju ingen nyhet som synes. | |
| Snoosy | 2009-01-20 20:20 | |
![]() | tror det finns många omkring oss som har damp eller en lindrigare art av adhd. Många som sitter här har med all säkerhet det :) Att vara beroende av saker och ting. Betapet är för många ett beroende.. Att chatta ett annat ;) | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2009-01-20 20:20 | |
![]() | jag har adhd,så pass stark så jag äter medicinen Ritalin,har näst högsta dosen Mina föräldrar är inte struliga Däremot kan adhd vara ärftligt | |
| Ellebellebii - Ej medlem längre | 2009-01-20 20:21 | |
![]() | Väldigt ovanligt att tjejer får ad/hd dock... | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2009-01-20 20:24 | |
![]() | det är inte alls ovanligt,däremot så upptäcks det ofta senare,eftersom att tjejer oftast blir inåtvända å deprimerad,medans killar oftast blir uttåtagerande å har lätt för att bli bråkig å stökig | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2009-01-20 20:25 | |
![]() | Att föräldrarna kan vara struliga har kanske med ärfligheten att göra. Att de själva har adhd, men att de aldrig har fått hjälp för det. På så sätt har de inte kunnat genomgå skolan på ett som gör att de blir framgångsrika. De kan ha sociala anpassningssvårigheter osv. Klart att ens liv blir struligt när hjärnan är strulig och inte passar in i "vanliga" människors liv. | |
| Snoosy | 2009-01-20 20:25 | |
![]() | Men behöver inte vara strulig för att ha adhd! Man kan vara impulsiv, intensiv. Överaktiv helt enkelt. Man kan ha svårt att fokusera på saker och ting. Därav har många som har damp eller adhd problem i skolan bl a. Men att ha adhd kan ha många fördelar. Fler positiva än negativa skulle jag vilja påstå. Folk med adhd är alltid kreativa. Tänk vad jobbigt att aldrig ha nått att göra. Jag har ingen diagnos, men nog har jag en del av dampet i mig. Helt klart :) | |
| Ellebellebii - Ej medlem längre | 2009-01-20 20:25 | |
![]() | Jag återberättar bara vad jag fått lära mig... men vad vet professorer på högskolan egentligen ;) | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2009-01-20 20:27 | |
![]() | hmm,förstår inte,man kan väl inte FÅ adhdh om man har det stökigt hemma med sina föräldrar=/ har aldrig hört min psykolog som hjälpte mig med utredningen å även satte diagnosen tillsammans med läkare, på mig att han nånsin nämnt det,å det låter ju oxå märkligt däremot är det med stor sannolikhet het så,att föräldrarna uppfattas som strulig,men kanske har en släng av adhd själva,ngn av dom,elr att de tom kan ha ganska kraftig adhd,å därmed har barnet fått det eftersom det är ärftligt | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2009-01-20 20:28 | |
![]() | vi som har det själva å är i kontakt med andra i verkligeten som har det,tror jag är de främsta experterna;) | |
| Snoosy | 2009-01-20 20:29 | |
![]() | ellebelle,, ger inte mycket för professorer.. ;) En professor vet alla fakta, tills nån kommer med nått nytt.. | |
| Ellebellebii - Ej medlem längre | 2009-01-20 20:29 | |
![]() | Jepp definitivt mys :) Jag tycker det är jätteintressant detta och definitivt nyttigt för min yrkesroll :) | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2009-01-20 20:30 | |
![]() | snoosy:håller med dej där!att jag ser fördelar med att ha adhd,man är väldigt effektiv bla!=)men innan jag fick medicinen & fick "verktygen"så var det rätt jobbigt | |
| Ellebellebii - Ej medlem längre | 2009-01-20 20:30 | |
![]() | Snoosy, det var därför som jag använde denna smiley ;), det var mkt som jag ifrågasatte :) | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2009-01-20 20:30 | |
![]() | ellebelle:vad ska du utb dig till? | |
| Miss_jk | 2009-01-20 20:31 | |
![]() | Jag menade att det kanske är lätt att ge diagnosen adhd trots att barnet kanske bara är struligt, vilket ofta är fallet om föräldrarna är struliga. Därav frågan. Är det verkligen adhd eller kanske rent av bara taskig uppfostran och taskiga förhållanden i många fall? | |
| Gunilla No - Ej medlem längre | 2009-01-20 20:31 | |
![]() | Förekomsten är tre till sex gånger högre hos pojkar än flickor, men det yttrar sig oftast väldigt olika (mest beroende på hur vi behandlar dessa - och alla andra - barn pga könstillhörigheten) och just därför får oftast flickorna sin diagnos senare. | |