Spelrum
| Giraffen | 32 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 53 |
Mobilspel
| Pågående | 19 702 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| alfamarie - Ej medlem längre | 2009-01-21 08:16 | |
![]() | arbetar du gratis? Jag har sedan länge varit medlem till och från i en ridklubb. Nu, då tiderna är dåliga och jag och min dotter faktiskt vill fortsätta att rida, har jag upptäckt att jag är ganska duktig på att komma på små idéer på hur man kan dra in pengar till sin förening. Detta kräver dock en del arbetsinsatser från de övriga medlemmarna och nu försöker vi motivera dem att vara med och dra sitt strå till stacken. Hästmänniskor (efter vad det verkar) har blivit vana vid att betala bort sådana arbeten. I dagsläget rider fler "medelsvensson" än någonsin förr, plus att människor i gemen verkar allt ovilligare att ställa upp gratis. Utbudet på aktiviteter har blivit större och därmed minskar viljan att aktivera sig inom de olika idrotterna/föreningarna. Tiden räcker inte till för många. Min frågeställning gäller inte egentligen bara hästfolk, utan föreningsmänniskor över lag. Jobbar ni gratis för att få någon förening att överleva? Varför? Varför inte? | |
| blankomblank | 2009-01-21 08:27 | |
![]() | Jag tror att det i föreningar finns många som ställer upp när det ska organiseras events men i administrationen finns det inte så många med kunskapen. Jag är själv med i ett föräldrakooperativt dagis och vi har bara två föräldrar som kan bokföra och det är ett ganska stort lass att dra. Min mamma är anställd åt en förening för missbrukare som heter länkarna. Där finns väldigt lite kunskap överhuvudtaget om det administrativa, mycket av hennes tid går åt till verksamhetsberättelser ( för att redovisa bidraget och försöka öka det) , medlems och styrelseprotokoll, budget, bokföring etc. Hon arbetar halvtid och jag vet inte vem som skulle ta över hennes jobb halvtid gratis. Tyvärr är det nog därför föreningarna dör ut idag. | |
| alfamarie - Ej medlem längre | 2009-01-21 08:36 | |
![]() | Ok, det förstår jag, att folk tycker att det verkar krångligt med pappersarbete. Vad vi vill är att få ihop några som bakar, ett par som kan visa var folk skall parkera, städpatruller mm. Rent praktiska saker som inte kräver annat än sunt förnuft. Många föreningars styrelser och det administrativa drivs idag av kommunala medel och den delen är svår att göra gratis, det krävs mycket kunskap och "anda" för att göra det. Jag menar mer det andra "slitgörat", att få events att fungera, rent praktiskt. | |
| blankomblank | 2009-01-21 08:46 | |
![]() | Kanske finns det en mentalitet idag att betala bort besväret. Jag vet många som hellre betalar extra till föreningen än faktiskt jobbar. Är väl själv en sån men då jobbar jag faktiskt 120% också och det tror jag inte de flesta gör. Vi kanske har svårt att få föreningslivet till en familjeaktivitet? Allt som tar tid från familjen blir dåligt istället för att involvera familjen. Oftast när man har utländska medlemmar dyker hela familjen upp när det ska jobbas och även 4-åringarna hjälper till, medan i svenska familjen endast medlemmen dyker upp, och man måste fixa barnvakt etc. | |
| blankomblank | 2009-01-21 08:48 | |
![]() | Finns ju också en stor del föräldrar som i sina barns föreningar jobbar medan barnen är hemma! Min vän plockade golfbollar på banan för en hockeyklubb, han tog med sin son som spelade men sonen blev skitsur för ingen av de andra barnen var med! | |
| ms lotta - Ej medlem längre | 2009-01-21 09:06 | |
![]() | För att få folk att ställa upp är det listor som gäller - listor på vad som skall göras och vem som skall göra det helt enkelt. Passar inte tiden eller något annat så får de/vi själva byta med varandra... mer eller mindre "tvång" :) Det är en annan sak med det administrativa - man bör ha rätt man på rätt plats, så att säga, men just ridklubbar brukar ju ha anställda till sådant - åtminstone vår ridklubb... Men baka o.s.v. kan de flesta faktiskt hjälpa till med. Har barn som spelar fotboll, hockey och innebandy - från de klubbarna får vi helt enkelt hem en lista på när det är vår tur att stå i cafeterian o.s.v. där är det mer eller mindre tvång som gäller.... :) | |
| alfamarie - Ej medlem längre | 2009-01-21 09:21 | |
![]() | Ja, vi ringde runt som tokar igår. Vi började med måndagsgrupperna osv. De som inte gör något till detta event, får jobba nästa gång. Hårt mot hårt är det som gäller nu! Men då måste man nästan krypa på knä och strö ut palmblad framför dem för att de ska känna att de gör nytta. Vår klubb har också anställda som gör det administrativa. Vad många inte fattar, tror jag, är att det ger så himla mycket i själen när man ser resultatet i att klubben får mer sammanhållning när man arbetar tillsammans, mot samma mål. Det ger mer i själen än att se kändisar tävla mot varandra i olika sorters grenar på is, dansgolvet eller genom att sjunga! Alternativet är att det blir mycket dyrare att sporta, om man skall betala för allt som skall utföras. Det är inte säkert att det är de som är bäst på idrotten som utövar den, utan istället de som kan betala för sig. Då kan vi kanske lägga ner alla idrottsgalor o dyl. för då blir det få prestationer som blir riktigt bra, när vi skippar talangerna och istället satsar på de pengastinna? Därmed inte sagt att det inte finns duktiga idrottare bland de som kan betala för sig också. I vår idrott tog det länge innan det blev OS-silver med hjälp av Rolf-Göran Bengtsson. Han har inte pengar att köpa en häst av världsklass, han lånar en häst, rider till den så att den passar i världseliten, sedan säljer ägaren den DYRT. Då får han hitta en annan häst att låna, rida till den till världsklass och sedan säljs den... han har det motigt men har lyckats ändå. Hatten av för sådana, nu tappade jag min egen tråd men jag menar bara att det behövs gratisinsatser också för att nå toppen! | |
| ms lotta - Ej medlem längre | 2009-01-21 09:32 | |
![]() | Fråga inte om de vill hjälpa till - nästan ingen vill - det är faktiskt så. Tala bara om att det är deras tur - passar det inte får de själva byta med någon annan - det är bara så. Jag har barn från 26-14 år och har ställt upp i alla år med deras verksamheter - av erfarenhet kan jag säga att de flesta föräldrar ställer upp när de får listan - de vet att de själva måste ordna med byte om de inte kan - de tycker oftast att det är lättare att fixa bullar/stå i cafeterian eller vad det nu kan vara än att be någon annan... Faktum är att de flesta tycker att det är roligt när de väl är där - det blir en väldigt fin sammanhållning i klubben när alla hjälps åt. Visst kan det bli stressigt när man har mkt hemma/på jobbet också - men när man ser sina ungar ha kul på hästryggen/isen/fotbollsp anen eller vad det nu kan vara - så är det värt besväret ;). | |
| alfamarie - Ej medlem längre | 2009-01-21 09:36 | |
![]() | Bra tips, ms lotta Det är ungefär så vi funderar inom vår klubb. Det har inte fungerat tidigare, vi är nya (inom detta) och entusiastiska och vill få med oss fler för att få events att fungera. | |
| miss_ia | 2009-01-21 09:45 | |
![]() | Jag arbetar ideellt för vår förening Prader Willi föreningen i Sverige. Det är för att min dotter har det sällsynta syndromet Prader Willi och jag vill göra något som får henne och andra i samma situation att må bättre. Men nog skulle jag uppskatta något som betalning, men jag är glad nog att resor till och från möten är gratis då jag är styrelseledamot. Och i sommar ska jag till Barcelona på en stor europeisk konferens, genom min förening. Det är trevligt att få träffa andra som är insatta i liknande syndrom och situationer. Och det är betalning nog för mig! | |
| ms lotta - Ej medlem längre | 2009-01-21 09:51 | |
![]() | Vi har egna hästar och har varit ute och tävlat en hel del och vet verkligen vilket engagemang det ligger bakom varje tävling - vet hur många föräldrar som måste ställa upp för att få det att fungera. Mina killar spelar hockey i en liten förening som i alla år haft uterink - helt idiellt har vi nu byggt ishall (det har tagit 1,5 år och den är inte helt färdig ännu - men är användbar) - du kan inte ana vilket engemang många lagt ner här - flera har varit här varje ledig timme. Helt otroligt har det varit och är fortfarande då vi inte har någon anställd alls utan driver klubben/ishallen helt idiellt. Listor går ut till alla föräldrar om vad som skall göras och än så länge fungerar det - folk är otroliga när de väl kommer igång - många visar sig vara riktiga eldsjälar. Finns säkert många hos er också som visar sig vara driftiga och duktiga när de väl kommer igång :) | |
| kermis | 2009-01-21 09:57 | |
![]() | Vill bara protestera mot generaliseringen "Hästmänniskor (efter vad det verkar) har blivit vana vid att betala bort sådana arbeten." Jag känner inte igen vår stads ridklubb alls på din beskrivning. Jag har vänner som varit aktiva i ridklubben sen de var barn och jag har varit med på en liten kant ibland trots att jag inte ens rider (tack vare en vän som helt enkelt frågar folk han känner om vi kan tänkas ställa upp)... Ungdomssektionen bakar pepparkakor till försäljning inför julskyltningen helt gratis och funktionärerna på tävlingarna jobbar inte för pengar. Ett mål mat bjuds det dock på under dagen. Motivationen är bara att man vill stötta och hjälpa till där man kan. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-01-21 10:42 | |
![]() | Först och främst ska väl poängteras att vi svenskar faktiskt är ett föreningingsfolk och att alla generationer från förra sekelskiftet och frammåt i princip har fått sitt idrottande genom den vägen. Däremot så måste det också förstås att med idéellt arbete menas också frivilligt arbete och är således ett arbete som någon gör av egen vilja. Jag har sedan -03 varit mycket involverad i Friluftsfrämjandet och har hunnit vara kajakledare, styrelseledamot och även fjälledare. Jag tycker att det låter väldigt konstigt att det ska behövas säljas bullar o.dyl. för att klubbar ska kunna gå runt samt att det verkar vara legalt att ställa krav på andra föräldrar att de ska ställa upp på det. Mitt personliga engagemang som ledare ligger i min tanke att man inte behöver ta betalt för allting man gör, jag har kunskap som andra kan ha nytta av för att komma ut på tur och det kan jag bjuda på inom de ramar som främjandet verkar inom. Men jag förväntar mig dessutom att jag slipper betala medlemsavgift i föreningen när jag ställer upp gratis, vilket i och för sig vi gör inom vår lokalavdelning. Men i grund och botten så måste väl ändå verksamheten vad det än må vara bäras av medlemsavgifter och kommunalt stöd och inte bullförsäljning? Jag vet att ridning och hockey är dyrt men därmed inte sagt att det är rätt. Just hästvärlden tycker jag (det jag vet om den) är rätt bak och framvänd i fråga om vem som ska betala. Det här med att vara medryttare till någons häst och då behöva betala för det tycker jag är helknäppt. Varför betala när man hjälper någon med dennes häst? Kanske är det så att de ledare som tar hand om barnen får en aldeles för hög ersättning ställd i propotion till vad klubben klarar av eller till vad som är brukligt inom idrottssverige. Det är endast på få ställen där jag vet att ledare och tränare får betalt men där kostar det också att vara med och allt sköts av det företaget och föräldrarna kollar mest bara på. Jag tycker att ni ska fundera igen på vad det betyder med att en förening är idéell och vad ni kan kräva av de personer som är inblandade i sfären. Vill man att någon ska göra något så får man också betala för det på något sätt, inte bara kräva för att dennes barn är med i verksamheten, de betalar faktiskt för det genom den uppsatta medlemsavgiften. | |
| ms lotta - Ej medlem längre | 2009-01-21 11:30 | |
![]() | Tyvärr fungerar det inte alltid så - man kan inte bara lämna barnen på resp. klubb och tro att klubben/föreningen har så god ekonomi att den går runt utan hjälp från föräldrar. Många föreningar står helt utan andra inkomster än medlemsavgifter - skulle vi höja meddlemsavgifterna skulle vi tappa alltför många meddlemmar. Medlemsavgifter för små hockeyföreningar är nog så höga men de täcker inte på långa vägar vad det kostar att hålla igång en is/ishall och framför allt täcker den inte ev. löner till de som arbetar med att köra av isen, administrativt - ja kan räkna upp långa listor på vad som behövs göras men ni förstår nog... Varken vår kommun eller arbetförmedling ställer upp med något underhåll - eller någon arbetslös/arbetskadad eller dyl. som skulle kunna hoppa in vilket är ganska vanligt i många små föreningar... Hos oss jobbar alla ledare gratis, de kör egna bilar till o från matcher o.s.v. Lika så inom ridsporten - det är otroligt dyrt att hålla hästar, ridhus, ridbanor o.s.v. meddlemsavgifter är bara ett litet bidrag till allt. I de flesta ridklubbar får dock instruktörer o.s.v. lön... Och självklart så förstår man ju att alla inte kan ställa upp jämt - men delar man upp arbetet på många så blir det inte så ofta... Och, som sagt, de flesta tycker det är ganska roligt när de väl är där. Vi har väldigt bra sammanhållning i våra klubbar - det för med sig att alla känner alla och barnen är trygga. Vad gäller medryttare och varför hästägarna tar betalt är ju för att det blir en win-win-situation för både hästägare och medryttare - alternativet för medryttaren är ju att köpa häst och få alla kostnader själv alt. rida på ridskola med de kostnaderna. Hästägaren står kanske mellan att sälja sin häst eller att dela kostnaderna med någon annan. Oftast vinner båda på det. Jag tar själv inte betalt av vår medryttare (hon behöver inte mocka eller dyl. heller) - men jag förstår de som tar betalt om de inte är hutlösa priser förstås ;) | |
| tipitina | 2009-01-21 11:36 | |
![]() | Tycker inte alls att man skall tvinga föräldrar att ställa upp. För min mor var det en enrom uppoffring bara att skramla till de slantar som krävdes för att jag skulle kunna rida på ridskola. Att hon sedan också skulle tvingas till att hjälpa till med föreningsverksamhet tycker jag är orimligt. Nä det får väl stå för dem som vill och kan. | |
| pion ekrot | 2009-01-21 11:43 | |
![]() | Ingenting är väl riktigt gratis egentligen. Det man lägger ner i form av tid och energi ska man också uppleva att man får tillbaka genom allt det som en fungerande och tillfredställande verksamhet ger. En vanlig drivkraft är ju lust och glädje så att fokusera på det underlättar säkert. Hur man nu påverkar andra att tycka nåt är roligt görs väl lättast genom att "bara" låta dem inspireras av ens egen entusiasm typ. Det går oftast bara utför ifall det skapas en stark underliggande känsla av skuld och plikt i en verksamhet, för med sådant kan man inte driva någonting, varken sig själv som individ eller större grupper. Skuld är något jag har hört många andra vittna om som en slags destuktiv "drivkraft" inom olika verksamheter, som bara äter upp den inifrån. Jag tror på att ge raka och tydliga "order" så att folk bara GÖR och inte hinner känna efter och tänka efter så himla mycket så att det blir en stor geggig grej av det som bara genererar skuldkänslor och seghet. Bara med direkta erfarenheter får man uppleva glädjen i hur ens egen insats manifesterar sig i praktiken inom en verksamhet. Så mindre snack och mer verkstad tror jag på generellt. Men var helt öppen med vad detta innebär så att folk från början är beredda på det, fast utan att göra en stor grej av det liksom. | |
| tipitina | 2009-01-21 11:48 | |
![]() | Risotto: Jag håller helt och fullt med dig i fråga om att hästvärlden är skev. Vid ett flertal tillfällen har jag varit medryttare på olika hästar och jag kan väl säga att det är oftast jag som gör dem en tjänst och inte tvärtom... Detta på flera plan. De gånger jag fått ut som mest utav att vara medryttare är faktiskt de gånger jag inte betalat, det är oftast då jag fått rida de trevligaste hästarna som har kunnat ge mest tillbaka. Kanske är det så att hästägare till snäppet duktigare hästar ser att de har mer att förlora på att hästarna inte blir ordentligt genomridna och därför tyvker att det är mer värt för dem. Läser ibland annonser om avdankade travhästar som bara skall skogsridas där ägaren vill allt uppemot 1000 kr i månaden! Hutlöst! | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-01-21 11:53 | |
![]() | ms lotta, men om så är fallet så kan man lika gärna slopa medlemsavgifter och begära att föräldrar jobbar istället så att deras barn får vara med. Jag vet att det inte skulle funka för att i så fall strular det med försäkringar. Men hur som så borde det finnas uttalade regler från klubbens sida hur mycket föräldrar förväntas hjälpa till om det är nu det man gör. Annars så är det bara godtyckligt och det håller inte enligt mig, visst man kan vädja men inte förvänta sig något. | |
| ms lotta - Ej medlem längre | 2009-01-21 11:53 | |
![]() | Nej det är sant tipitina - man kan inte tvinga folk som verkligen inte vill eller kan - har all förståelse för det - vet att många är ensamstående o.s.v men tyvärr är många föreningar beroende av föräldrar i alla fall... Är klubben/föreningen verkligen beroende av oss så kanske kan man bidra med något i alla fall? Man måste inte vara på klubben jämt och ständigt men man kanske kan baka något någon gång eller så... det är ett dilemma verkligen - vi vill ju gärna att klubbarna/föreningarna skall överleva så att våra barn har något att göra... | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-01-21 12:03 | |
![]() | Min tjej har ridit i många år, gör det inte numera dock (annat än hemma). Hon har en klar poäng i att hästsporten är viktig att bevara eftersom att det i särklass är den gren dit flest tjejer söker sig. Så visst jag håller med om att hästsporten bör satsas på för att tjejer (som faktiskt mer än killar är beroende av idrott i sin uppväxt) ska ha en idrott att ägna sig åt. Men jag tycker nog mer att det är statens sak att främja det genom kommunala verksamhetsbidrag än att föräldrar ska tvingas bli eldsjälar. tipi, jag det är skevt det där med medrytteri, en tidigare tjej till mig var det till en häst här i närheten. Jag kommer inte ihåg om hon betalade eller inte men jag fick en inblick i hur det brukar vara och tycker att det är knäppt. Vill man ha sin häst riden även om man inte har tid med det så får man antingen bjuda på det eller sälja hästen, enkelt och logiskt. För annars så blir medryttaren en stum delägare utan eget mandat för det den betalar, skumt. | |