Spelrum
Giraffen23
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
10
Inloggade33
Mobilspel
Pågående19 751

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Sangria2009-01-22 20:59
Antal inlägg: 504

Avgiftsfri skola?
Hörde idag om en skolchef i Jönköping som tycker att alla aktiviteter som innebär att föräldrarna måste betala för att barnet ska delta som tex dagsverke (är ju ofta föräldrarna som betalar för att barnet gör arbete hemma) busspeng, matsäck, inträde m.m. Jag håller faktiskt med till viss del även om det där med matsäcken är lite dubbelt för dels så kan det säkert vara en jobbig utgift för någon med ansträngd ekonomi å andra sidan så är det ju lite av själva grejen med utflykter att få packa upp sin matsäck och äta något som man själv har valt. Svårt. En sak som jag defenitivt vänder mig emot det är alla dessa insamlingar som man har främst på förskolan och låg o mellanstadiet för att köpa presenter till personalen vid varje jul och skolavslutning. På mina barns skolor( inte nu på högstadiet och gymnasiet) så var det helt sanslöst vilka presenter som köptes. Det var korgar med grejer, presentkort till diverse grejer som massage eller resturanger, vinflaskor, böcker blommor m.m. Det blev liksom värre för varje gång och det är inte lätt för en enskild förälder att stå upp och säga ifrån att man tycker det blir för dyrt att ta in typ 50:- per gång. Ofta var det mer än så för dom små liven skulle ju ha klassfester och sånt också.
Det finns väl ingan annan yrkesgrupp som får en massa presenter vid varje Jul och till varje semester.........Visst är det trevligt att visa uppskattning för dom som tar hand om ens barn hela dagarna men det kan man göra på andra sätt eller lite mindre hysteriskt.

bove2009-01-22 21:13
Antal inlägg: 1333

Du har skrivit lite osammanhängande så jag är inte säker på att jag har förstått rätt, men du menar att skolchefen i Jönköping tycker att föräldrarna ska stå för det? Som jag förstod det menade han att skolan skulle stå för mat och andra utgifter vid utflykter, att föräldrarna står för alldeles för mycket sådant idag.

Solskärva2009-01-22 21:16
Antal inlägg: 39

Sangria, håller med fullständigt. Lärarna har betalt för jobbet de gör. Det var samma sak när mina barn gick i skola. Guldörhängen, armband, kopparglöggset.... Jag är lärare själv - för mig är det lite pinsamt att ta emot presenterna som kommer, även blommor. Har ju betalt för det jag gör och gör det av hjärtat... Är glad för uppskattning såklart. En gång fick jag en dikt. Den är helt underbar och lever kvar i alla år och helt gratis för barn och föräldrar. Det är nog ungefär fem år sedan. Läser den ibland. Härligt!!! Jobbade som hemsamarit förr - då FICK MAN INTE TA EMOT NÅGOT!! Önskar det var så i mitt nuvarande yrke också.

Solskärva2009-01-22 21:19

Skolan SKA stå för lunchen. Varje dag. Det betalar vi människor i Sverige för - varje månad. Med skatten. Spelar ingen roll om det är utflykt eller vanlig skoldag. Lunchpaket ska skickas med barnen vid utflykt. Självklart. Alla har då mat med sig. Samma sak i varje paket. Alla lika. Det är det som är SVERIGE.

Solskärva2009-01-22 21:20

Så är det i "min" kommun som jag jobbar i. Dock inte i den jag bor i. Konstigt. Borde gälla samma i hela landet.

Gunilla No - Ej medlem längre2009-01-22 21:21
Antal inlägg: 1866

Jag behöver inga presenter till avslutningar eller annat - jag är fullt nöjd med det barnen ger av sig själva jämt och ständigt, men klassfester är väl inte mycket begärt att de ska kunna få ha?

Fö har många skolor, min t ex, som policy att inte ta in pengar till aktiviteter. Förvisso innebär det att vi kanske inte kan åka in till stan och gå på Kulturmaggan eller skolbio, men men... Däremot ber vi att barnen ibland ska ha med matsäck vid utflykter, dock har vi alltid med t ex korv med mos eller kycklingsallad till alla också.

Solskärva2009-01-22 21:33

Jag håller med dig Gunilla No. Man är fullt nöjd med det barnen ger av sig själva. Det är såååå stimulerande och lärorikt. Att vara lärare är så ofantligt utvecklande av sin egen person. Förutsatt att man är öppen för det och lyssnar. På både barnen och deras föräldrar. Lärorikt. Typiskt att en lärare vill lära... hahahhhaaa men det är ju det som är livet! Eller hur? Att få lära i mötet med andra. I skolan finns ALLA sorters människors. Trots att jag jobbat MYCKET länge så förundras jag fortfarande över att det finns folk som tänker på YTTERLIGARE ett nytt sätt (för mig i min värld) och jag får nya elever varje år... Tänk, va!!!!

Solskärva2009-01-22 21:35

Halllåååå??!!!!

Solskärva2009-01-22 21:36

Någon annan här också än en som brinner för sitt jobb och för barnen (och föräldrarna) ????

eviltyrus2009-01-22 21:38
Antal inlägg: 606

Har debatterats förut av bland annat Rädda Barnens ordförande Inger Ashing: www.dn.se/DNet/jsp/p...p; a=819888

Ellebellebii - Ej medlem längre2009-01-22 21:39
Antal inlägg: 7733

Jag instämmer med Gunilla...

Sangria2009-01-22 21:48
Antal inlägg: 504

Missade lite i början av mitt inlägg. Skolchefen menade ju förstås att föräldrarna inte skulle behöva stå för detta själva utan skolan skulle tex få skicka med mackor på utflykten.
Tycker som övriga men undrar lite över det där med matsäcken.Om skolan ska skicka med den vem tycker ni då ska göra den? Ska personalen fixa tex mackor att ta med eller dom i köket. Ponera då att tex flear klasser eller kanske hela skolan ska iväg(idrottsdag) då blir det ju liite körigt att ha alla mat klar till tex kl nio. Räcker förresten mackor eller ska det då vara mat? Och isåfall hur ska man kunna hålla den varm/kall för att garantera matsäkerheten? Åsikter?

Tess 082009-01-22 21:50
Antal inlägg: 18003

Jag tycker egentligen inte att det gör något att de tar in pengar för vissa saker, men det beror nog på att jag har råd med det...
Jag har än inte märkt av några stora krav heller.. Var klassförälder sjelv i två år och vi samlade in 50 kronor per termin och det räckte till klassdisco och liten blomma till fröken och grillfest.

Jag har inga problem att betala lite för att mina barn ska få göra något. Min minsting går på dagis och de kan ta bussen på en utflykt, äta pizza, fika eller gå och bada... Men som sagt så har jag råd...

Solskärva2009-01-22 21:53

Det är lätt som en plätt. Köket fixar. Förutsatt att de har fått besked ett antal dagar i förväg. I "min" kommun finns olika matpaket att förbeställa. Vi i personalen ser till att göra det i tid. Kryssar för vad vi vill ha. De ordnar det. Om HELA skolan far iväg så ÄR det inte mer besvär än om EN klass far iväg. De har sitt jobb. Att fixa maten och planera. Det är sak samma som om EN klass äter i skolan eller HELA skolan äter i skolan. FÖRUTSATT att de får tid på sig. Vi måste säga till två veckor i förväg. Inga problem.

Pialina2009-01-22 21:54
Antal inlägg: 665

Här i Finland är det inte fråga om att barnen ska ha med sig matsäck själva (eller så tror jag bara det är så också i alla andra kommuner än de jag jobbat i). Alla får med sig matsäck från skolan. Äldre elever (och vi vuxna) blir tyvärr inte mätta på den och då brukar det vara tillåtet att ta med sig något extra hemifrån, men då inget sött och bara som komplement. Dessutom brukar det bli över av utfärdsmaten då någon är sjuk, andra inte gillar tex banan och så vidare, så andra kan få dubbelt.
Jag tycker utfärdsmatsäck ska fås från skolan. Det är ingen stor utgift, men för den som har det mycket knapert är varje utgift kännbar. Alla barn har heller tyvärr inte föräldrar som fixar, förbereder och minns.

Ibland samlas det in någon euro till någon utfärd, men det är mycket ovanligt, åtminstone enigt den uppfattning jag har.

Likaså har jag aldrig hört talas om att föräldrarna skulle förväntas sy eller fixa kläder för uppträdanden på jul- och vårfester, vilket jag förstått många kämpar med i Sverige.

Är det förresten skillnad mellan de här sakerna i friskolor och vanliga kommunala?

micro1132009-01-22 21:56
Antal inlägg: 17542

Matsäck, inträde och andra kostnader vid skolaktivitet skall skolan självklart stå för. Jag betalar skatt för att mina och alla andra barn skall ha rätt till en likvärdig utbildning och skolgång, oavsett vilken ekonomisk status föräldrarna har.

När det gäller insamlingar är det bara att vägra vara med. Det gjorde jag och maken.
Måttet var rågat när en lärare på skolan bestämt att alla elever skulle bidra med 100 kr per läsår till fadderbarn som hon skaffat sig.
Hon kallade det lektion i demokratiska värden.
Av oss fick hon inte en krona -- jag blev bara arg, anser det är utpressning och att fatta politiska beslut i vårt namn.

När det gäller presenter -- samma sak, vi skippar insamlingarna.

Pialina2009-01-22 21:57
Antal inlägg: 665

Det praktiska fungerar på samma sätt som Solskärva beskriver. Matsäckarna kan packas enskilt i påsar så varje elev kan bära sin egen eller om många klasser åker på utfärd och någon i personalen kan ta bil, bara i stora lådor.

Tess 082009-01-22 21:59

Kanske ska tillägga att här får barnen med sig mat (ofta pastasallad, hamburgare de grillar på plats eller liknande) så det brukar funka.
Däremot får de med en lapp hem om att de FÅR ha med sig någon macka eller annat gott (ej godis eller chips) om de vill.
Det har hänt att de ska ta med egen flaska att förvara drycken i, men även dryck kan de få.... om de vill... Annars FÅR de ta med hemifrån...

Solskärva2009-01-22 22:00

tess 08: tja, 50 spänn per termin gånger tre eller fyra, ensamstående, sjukskriven, beroende av alkohol eller narkotika, ..... Behöver jag säga mer. Jag som lärare hade alltid med mig extra mat när jag jobbadei annan kommun, för att det alltid fanns barn som inte ätit frukost och som inte hade mat med sig på friluftsdagarna. Även extra tröjor och vantar. Ett barn orkade inte promenaden till pulkbacken på grund av detta. Undernärd, för lättklädd. Gav honom druvsocker för att orka upp. Lovikkavantar, extratröja och varm choklad och mackor med ost skinka och tomat gjorde susen. För dagen. Själen i honom kunde jag dock inte värma. Inget ovanligt. Bara ETT av alla exempel.

Tess 082009-01-22 22:04

Ja, men vi BESTÄMDE ju inte detta. Vi hade ju ett möte och frågade föräldrarna om de var intresserade av detta.
Och i vår klass vara alla med på det, så då var det ju inga problem...

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?