Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
4
Inloggade8
Mobilspel
Pågående19 723

Forumkategorier

Användare Inlägg  
tilduskan - Ej medlem längre2009-01-24 11:46
Antal inlägg: 1208

jdet är så hemskt jag finner inte ord för rubrik
jag blir så ledsen över världen när jag läser sånt här.
återigen har oskyldiga barn mördats idetta fall hann de inte ens fylla ett. jag vill på någotvis uttrycka min sorg över de döda och min avsky för våldet. jag är ledsen att jag inte finner ord att beskriva de här artiklarna mer det är för hemskt. vågar man ens ha barn på dagis eller skola mer? hur ska man kunna stoppa sånt här vansinne?

www.dn.se/DNet/jsp/p...p; a=876869

www.aftonbladet.se/n...42 51955.ab

micro1132009-01-24 11:49
Antal inlägg: 17542

Jag kan bara instämma...

... och försöker undvika att tänka på den skräck som barnen måste ha kännt

Önskar man kunde skydda barn mot allt ont...

blankomblank2009-01-24 16:06
Antal inlägg: 1403

Jag fattade som att de som blev skadade/dödade i huvudsak var små bebisar som låg i barnsängar (0-1år). Vi får vara lyckliga att vi inte måste lämna bort barnen i andras vårdnad så tidigt.
Kanske är det dags att på allvar starta upp gamla mentalsjukhusen igen för han måste ju vara psykiskt sjuk?
Har detta blivit ett globalt problem eller är det denna typen av brott som få störst uppmärksamhet nu för tiden?
Förmodligen det sistnämnda men det gör en ju inte mindre illa berörd....

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-01-24 16:40
Antal inlägg: 1702

Ja, det är för himla tragiskt. Själv så ligger mitt hjärta hos de irakiska barn som förlorade livet i mitten av 90 talet pg a FNs sanktioner. Siffran varierar mellan 250 000 och 1.2 miljoner.

Även hos de barn i palestina som dött nu under israel offensiven senaste månaden. ca 500 st.

Karsten PhD - Ej medlem längre2009-01-24 16:46
Antal inlägg: 253

Tilduskan,
Det är förskräckligt att läsa om sådant och det kan göra ont i själen när man sätter sig in i de anhörigas situation. När det gäller att låta sina egna barn vara på dagis eller skola måste man komma ihåg att även om det kan kännas otryggt precis efter att man läst en sådan här tragedi så är det i princip helt ofarligt. Ja kanske inte helt ofarligt förstås, men inte alls särskilt mycket farligare än att ha dem hemma. Olyckor kan inträffa var som helst. När det gäller att stoppa sådant här vansinne behöver man förstås rusta upp psykvården igen. Men även om man gör allt i sin makt så kan man aldrig till fullo garantera att liknande händelser helt förhindras. Det enda sättet att garantera detta vore att i förebyggande syfte spärra in varenda människa i en cell och se till att ingen har kontakt med någon annan. Det är viktigt att tänka på att dina egna barn löper större risk att skadas eller dö till följd av vardagshändelser. Sannolikheten att vinna högsta vinsten på lotto är med största sannolikhet mycket högre än att just dina barn ska råka drabbas av något liknande. Det finns alltså ingen anledning egentligen att låta sig påverkas av det man läser om i tidningen när det gäller sådant här. Man kan visa sympati, men att förändra sitt eget liv till följd av en sådan här marginell företeelse är inte produktivt. Även om det kan smärta i själen är det alltså viktigt att låta livet gå vidare. Behöver man hjälp att samla sig finns det hjälp att få.
//Karsten, PhD

bove2009-01-24 19:54
Antal inlägg: 1333

Jag håller med, men har din akademiska grad någonting med saken att göra? Eller gillar du bara att skryta?

bove2009-01-24 20:14
Antal inlägg: 1333

Först och främst vill jag säga att jag givetvis tycker att det är fruktansvärt hemskt och tragiskt när människor, barn eller vuxna, blir mördade.

Men, jag är så fruktansvärt trött på människor som så fort det har hänt någon hemsk enskild händelse postar en länk här, är chockade, förfasar sig och undrar vart världen är på väg och yrar om att mass-spärra in alla som visar minsta tecken på att inte vara riktigt som alla andra. Det händer ungefär en gång i veckan. Det bor sex miljarder männsikor på den här planeten, jag hade tyckt att det var mycket märkligare om sådana här händelser inte inträffade någon gång då och då. Finns det någon nykter människa som på allvar tror att det är möjligt att identifiera var och en som bär på minsta sannolikhet att utföra något sånt här? Varför skulle nån inte helt plötsligt bara kunna bli knäpp? Och det behöver ju inte ens bero på sinnessjukdom, det kanske bara är ren ondska?

Jag menar inte att det inte finns brister i psykvården i Sverige eller utomlands (som den här händelsen faktiskt inträffade), men det är ju självklart inte den bristfälliga psykvården som är orsaken till alla sådana här händelser.

Ordgräwaren - Ej medlem längre2009-01-24 21:20
Antal inlägg: 744

Jag tittade på min Sverigekarta omedelbart när jag såg artiklarna... döm av min förvåning när jag såg att Sint-Gillis låg i Belgien... något som gör att nyheten inte har nån som helst relevans för en enda person jag känner... skönt det... för ett ögonblick trodde jag faktiskt att det hade hänt nåt, men nu inser jag att det bara var en i raden av blodtörstiga artiklar som säljer lösnummer och inte nåt som överhuvudtaget kommer påverka mitt liv.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?