Spelrum
Giraffen8
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade9
Mobilspel
Pågående19 726

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Risotto - Ej medlem längre2009-01-26 20:36
Antal inlägg: 3069

Kontring
Jag uppmanar härmed alla vegetarianer/veganer att dela med sig av sin mat och sin bakomliggande filosofi.
Tråden medger absolut ingen kritik utav någon annan för det som den väljer att avslöja om sig och sin matiga tillvaro. Kommentarer om hur mat har smakat efter eget tillagande mottas gärna oavsett om det anses vara gott eller inte.

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-01-26 20:38
Antal inlägg: 1702

*slaktar en morot och sjunger tomat sånger*

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-01-26 20:38
Antal inlägg: 1702

*sekteristiska tomatsånger

Risotto - Ej medlem längre2009-01-26 20:39

Nu var du dum NIN, det var inte så jag ville ha det!

kissed - Ej medlem längre2009-01-26 20:43
Antal inlägg: 3037

Jag är köttätare men föredrar oftast vegetarisk kost. Här är ett av mina favvorecept, mycket gott.

www.receptsamling.nu...ip eID=1647

Safflor - Ej medlem längre2009-01-26 23:29
Antal inlägg: 832

Jag har alltid haft svårt för kött ända sen jag var liten. Det serverades i hemmet och i skolan så jag åt det, men tyckte aldrig om det och brukade kamouflera t.ex. en pannbiff genom att täcka den med potatismos så jag slapp se den då jag åt den, för då hade jag svårt att få ned den. Vissa saker var dock helt otänkbara att äta, jag har smakat men kräktes, det var blodpudding och lever.
Fläsket i Pitepalten petade jag raskt åt sidan. Osv.
Jag vet inte varför, detta var på sextiotalet och att vara vegetarian hade jag aldrig hört talas om. Ingen annan i familjen var det minsta lik mig i det avseendet. Jag äcklades helt enkelt av kött. Fisk gillade jag emellanåt, särskilt gädda.
Så när jag började laga min egen mat blev det helt enkelt grönsaker och det kändes som en oändlig lättnad att jag äntligen fick välja bort köttet.
Vilket jag fick utstå spott och spe från omgivningen för på precis samma sätt som vegetarianer/veganer idag attackerar köttätare. Vilket jag aldrig gör.
Jag har nu inte ätit kött på över trettio år, mår mycket bra, har perfekta värden på alla hälsokontroller och, faktiskt, inte för att skryta...en ruggigt väl bibehållen kropp, smidig. Smal ja, men inte klen på något sätt. Jobbar väldigt fysiskt bitvis och rör mig mycket i skog och mark.
Jag har aldrig funderat så mycket på mitt kostval, det föll sig bara helt naturligt och så här retrospektivt är jag mycket nöjd med den väg jag valde.
Tycker mycket om rotsaker i alla former, gärna i kryddiga grytor, rostade, ångkokta...
Thaimat är också bra att göra vego. Och indiskt.
Pasta och bröd äter jag mycket sällan, är inte så förtjust i det, utom riktigt mörkt surdegsbröd.
Kostråd har jag aldrig brytt mig om, jag har alltid gått på känslan av att vara sugen på något specifikt. Tror att kroppen klarar sånt fint. I alla fall min verkar göra det.
Är säkert så för köttätare också. Olika kroppar kräver olika saker.
Då jag tittade i en kompis ayurvedabok såg jag att den kosthållning som rekommenderades för en person av min kroppstyp enligt denna filosofi stämde hyfsat väl med den jag hållt de senaste 25-30 åren.
Börjar bli långt det här....tror jag ska spela lite... :-))
Tja, så har det varit för mig.

micro1132009-01-26 23:42
Antal inlägg: 17542

Själv älskar jag blomkålspure

Urenkelt att göra

Koka blomkål mjuk, mosa i pannan, fyll på lite grädde under värme, krydda med peppar och salt.

Gott att äta precis som det är -- men kan också användas till andra rätter istället för t ex potatismos.

Jag är också en stor anhängare av Broccoligratäng -- ruskigt gott att äta bara som den är.
Fast då är jag lat och köper Findus färdiga.

krutmarie2009-01-26 23:47
Antal inlägg: 1696

micro, håller med dig om Broccoligratängen fast jag brukar steka lite må-gott-lätt-bacon till. Verkligen skitgott.

Själv skulle jag nog kunna leva på olika soppor och sallader, men min man vill ju då och då ha en köttbit och lite onyttiga saker till. Fläskkotelett och hasselbackspotatis är väl en av favoriterna, för min del utan sås, bara sky eller egenhändigt gjort persiljesmör.

Risotto - Ej medlem längre2009-01-27 00:03

Äter en tomat med kniv just nu :)

Lindalainen2009-01-27 00:06
Antal inlägg: 651

jag var vegetarian i 6 år efter ett nyårslöfte. hahaha

Pg up - Ej medlem längre2009-01-27 00:07
Antal inlägg: 1354

Ja, nu vill jag höra. Äntligen någon som kanske kan förklara varför det släpps ut minkar, serveras kött och husdjur m.m om man är emot slakteri.

Pg up - Ej medlem längre2009-01-27 00:07

Hoppsan. Och ska vara ÅT, givetvis.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-01-27 00:58
Antal inlägg: 7605

Pg up, det tycker jag också är helt sjukt.
En vegan kan köpa kadavermjöl i torrfoderform till sin hund men inte unna besökande gäster ens en räka.

micro1132009-01-27 01:10
Antal inlägg: 17542

mommes

Fast många veganer ger också sina hundar och katter vegankost.

qla22009-01-27 01:23
Antal inlägg: 204

vilket isäg är helt sjukt... en hund ska äta kött!

mommesfrites - Ej medlem längre2009-01-27 01:23
Antal inlägg: 7605

Jo det vet jag. Fast inte så många, tror jag. Det är jättedyrt och särskilt till katter är det svårt att få in alla aminosyror och allt vad det är. Kattmagen är ju gjord för att smälta köttfibrer också (fisk, fågel,alla djur, de äter även insekter och kräldjur).

qla22009-01-27 01:25

precis.. dom har inte ordentliga tänder för att dom ska äta gräs eller nåt med dom heller. man ska inte jävlas med moder natur.

qla22009-01-27 01:28

Ja jävlar... din tråd gick åt h..vete direkt risotto.

Risotto - Ej medlem längre2009-01-27 01:31

Men nu var det inte "kasta skit på"-tråden med inslag av förklaras skyldig eller oskyldig eller förklaras alls som jag har haft för avsikt att skapa.
Jag vill med denna tråd locka vegetarianer/veganer att dela med sig av sin mat i form av recept samt att ge dem chansen att berätta om sina ställningstaganden utan att behöva förklara sig eller någon annan. Jag tycker dock att det är kul att ni andra som äter "vanligt" också kommer med vegetariska godbitar och det tycker jag ska fortsätta. När jag äter vegetariskt så brukar jag göra en enkel tomatsås med lite olika ingredienser som squash, fänkål, ingerfära mm och sedan mixar jag allting till en slät sås. Jag brukar peta i lite balsamvinäger för att få en liten extra dimension till det hela. Det är finfint till mina spagettisar som jag brukar välja att ha till det.

Pg up - Ej medlem längre2009-01-27 01:33

Ja, jag vill också höra från veganer/vegetarianer. Väntar.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?