Spelrum
| Giraffen | 9 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 10 |
Mobilspel
| Pågående | 19 726 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Susan_70 | 2009-01-27 19:09 | |
![]() | Underhållsbidrag Jag har sökt underhållsbidrag (via Försäkringskassan) för min dotter, 17 år, som bor heltid hos mig. Idag fick hennes pappa besked om det genom ett brev från FK och blir förbannad på mig för det innebär ju en kostnad för honom (han har inga som helst kostnader för henne, förutom någon liten julklapp och födelsedagspresent). Jag blir så förbannad! Jag blir trött på mig själv också, för jag mår så dåligt när han är arg på mig (sviter från förr tror jag). Mitt dåliga mående får mig att fundera om jag ska ta tillbaka ansökan, men va fan, skaffar man barn får man väl inse att dom kostar! Vad tycker ni? | |
| Sotfinger | 2009-01-27 19:12 | |
![]() | Naturligtvis ska du ha underhållsbidrag. | |
| kermis | 2009-01-27 19:17 | |
![]() | Ptja... Har man tight budget kan jag tänka mig att man blir förbannad om man plötsligt får veta via FK att man ska börja betala för nåt man inte betalat för förut... Varför har han inte betalat förut? Varför pratade inte DU med honom innan och förvarnade? Har du pratat med honom själv alls? Javisst ska man betala för sina barn, om man varit med på att skaffa dem, men jag förstår om han blev förbannad... Den åsikten baserad på det lilla du skrev här... Men med lite mer bakgrundsfakta kan jag ju tycka helt andra saker. | |
| Susan_70 | 2009-01-27 19:19 | |
![]() | Jo, jag borde nog ha pratat med honom innan, men jag gjorde inte det för jag visste att han skulle bli arg (förr eller senare). Min dotter har tidigare bott hos oss halva tiden var men det tog slut mellan mitt ex och hans tjej och han flyttade in i en enrumslägenhet. Hur smart är det med en dotter på 17 år? | |
| kermis | 2009-01-27 19:26 | |
![]() | Ibland (i princip alltid?) handlar väl beslut om att flytta till mindre lägenhet om ekonomi och inte huruvida hans nästan vuxna dotter ska ha ett eget rum eller inte? Min pappa bodde i husvagn från när jag var ca 9-10 till jag var vuxen och det funkade det också. Jag bodde där nästan hela somrarna, alla lov och varannan helg och allt funkade bra. Det skulle varit sjukt att begära att han ska bo i en stor lägenhet bara för att jag fanns. Han hade ingen nytta av stor lägenhet. Det funkade bra ändå. | |
| Limerick - Ej medlem längre | 2009-01-27 19:30 | |
![]() | Tycker du gör helt rätt Susan. Visst kan det va som Kermis säger att det hade varit lite justare att ta det med honom först innan, men att ha dåligt samvete för att du vill ha lite hjälp ekonomiskt ska du inte ha. Att du sen vänder dig till försäkringskassan för att få hjälp är väl jättebra. Då får ni ju båda (du o ditt ex) opartisk hjälp att bedöma hur ni med tanke på bådas ekonomi ska kunna hjälpa varann. | |
| Susan_70 | 2009-01-27 19:33 | |
![]() | Okej, men nu är det så att min dotter inte vill bo hos honom eftersom han bor i en etta. Vilket jag tycker inte är så konstigt. De träffas ju förstås ändå på dagtid och har väldigt bra kontakt. Det jag blir arg på är att han blir arg på mig, för han tycker inte att jag ska ha underhållsbidrag. Jag antar att hans grinighet beror på att han har dålig ekonomi, vilket jag tycker är konstigt för han har tre arbeten; ett treskift inom industri, jobbar extra som massör och extra nästan varje ledig helg som ordningsvakt. | |
| Susan_70 | 2009-01-27 19:36 | |
![]() | Hur som helst, jag ville nog ha lite medhåll, för jag mådde så dåligt idag. Tack för era inlägg. Jag ska nog be honom om ursäkt för att jag inte förberedde honom, det borde jag ändå ha gjort. | |
| bethsy | 2009-01-27 19:36 | |
![]() | Är det så att dottern är boende hos dej hela tiden är det ju självklart du ska ha underhåll. Detta finns det lag på, och låt honom vara förbannad. Du har lagen på din sida. Antar det fanns en anledning att du inte kunde ta frågan om underhållet direkt med honom utan gick genom försäkringskassan. Är själv ensamstående, och barnens far bidrar inte med nåt annat (inte ens julklappar eller födelsedagspresenter) tills sina barn. Tror inte dina barns pappa har sämre ekonomi än du som har en tonåring boende hos dej. STÅ PÅ DEJ, klart du ska ha underhållet!! | |
| kissed - Ej medlem längre | 2009-01-27 19:37 | |
![]() | Det är inget att snacka om. Han ska givetvis betala för det barn som han satt till världen. Skippa ditt dåliga samvete! Han borde ha det istället som inte anser att han ska försörja sitt barn. | |
| Margana | 2009-01-27 19:37 | |
![]() | Du gör helt rätt som vänder dig till Försäkringskassan och du ska inte ha dåligt samvete för de gör en beräkning på hans inkomst och tjänade han för lite förra deklarationsåret så går FK in och betalar hans del. Alltså du får dina pengar och han betalar efter förmåga och FK skjuter till resten. Rätt ska vara rätt och din flicka är så stor att hon själv väljer var hon vill bo. Han är skyldig att betala underhåll tills hon går ur gymnasiet. Du kan läsa mer om detta på FK:s sidor på nätet. Gudarna ska veta att det inte är gratis med tonåringar. | |
| Limerick - Ej medlem längre | 2009-01-27 19:39 | |
![]() | Har han den inställningen, Susan, så förstår jag att du inte tyckte det var så lätt att ringa upp honom och berätta att du tänkte begära underhåll. Stå på dig. Och vill han vara ilsken på dig för det så låt honom vara det, men hjälp honom inte att tynga ner dig genom att själv fundera över om du gjort rätt eller inte. Anser han att han av nån anledning inte kan betala för er dotter så är det hans problem och då får han ordna upp det med försäkringskassan själv. Det är inte din huvudvärk! | |
| bethsy | 2009-01-27 19:44 | |
![]() | Väl talat Limerick. Inte Susans problem att exet har dålig ekonomi | |
| toovrida | 2009-01-27 19:44 | |
![]() | men det låter ju på dej som ni har delad vårdnad, o då har du ju inte rätt till bidrag. eller har ni inte det längre | |
| toovrida | 2009-01-27 19:46 | |
![]() | Har ni inte delad vårdnad längre ska du narturligtvis inte ge dej då har du rätt till vårdnads bidrag | |
| cbj | 2009-01-27 19:46 | |
![]() | stå på dej tjejen!!!!!!!!!kram. Ensam mamma, som får bråka rätt ofta | |
| Margana | 2009-01-27 19:49 | |
![]() | Man har visst rätt till underhållsbidrag även om man har delad vårdnad. Det handlar om var flickan bor. | |
| kermis | 2009-01-27 19:51 | |
![]() | "Inte Susans problem att exet har dålig ekonomi" Nej, men man kanske kan visa lite förståelse för sådana saker. Nu lät det ju dock inte som att det var problemet, men med sådana där attityder förstår jag att folk bråkar med sina ex... Lite medmänsklighet kan man faktiskt visa alla. | |
| Limerick - Ej medlem längre | 2009-01-27 19:53 | |
![]() | Det är skillnad på medmänsklighet och att trycka ner sig själv och kanske till och med gå på knäna. | |
| Susan_70 | 2009-01-27 19:56 | |
![]() | Kermis, ja lite medmänsklighet kan man visa, det har jag gjort tidigare. När min dotter var 8 - 12 år bodde hon hos mig hela tiden och när jag pratade med honom om att jag skulle söka underhållsbidrag "hotade" han mig med att då skulle hon bo hos oss varannan vecka. Som om det skulle vara billigare :) Hur som helst, under dessa år slapp han betala något. Jag har varit mes-snäll. | |