Spelrum
Giraffen22
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade41
Mobilspel
Pågående19 716

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Futharken2009-01-28 20:21
Antal inlägg: 74

tilltal?
Finns säkert ett snack om detta med.

Men måste säga att det stör mig när man t.ex. ringer sin bank och någon jeppe där svarar och på ett inövat sätt använder sig av mitt förnamn i varannan mening.

T.ex. ja du Penti, det ser är väldigt lätt att få ett överföra pengar till ett en bank utomlands. Du kan söka på BIC-koden på vår hemsida, Penti. bla bla. Penti. Penti bla bla bla. Tack för att du ringde Penti. "

Jag blir då lite irriterad. Jag har aldrig träffat personen innan och jag tycker det blir lite väl intimt när de kallar mig Penti och inte Herr Varg som man t.ex. skulle göra i Tyskland.

Värre är det ju när en telefonförsäljare ringer och börjar med "hej Penti".

Jag tycker att man kanske skulle ta bort DU reformen vid sådana tillfällen. Jag är gärna du med mina chefer eller med dem som är under mig på min arbetsplats men med främlingar som jag aldrig har sett eller ens kommer att se, av dem vill jag inte bli tilltalad med förnamn.

OBS. Jag är inte riktigt så gammal som jag låter.

Så min fråga är vad folk tycker om detta osckick (enl mig).

Linn79 - Ej medlem längre2009-01-28 20:23
Antal inlägg: 4279

Mycket störande, jag avskyr när folk missuppfattar innehållet i säljkursen till den grad att de använder ens förnamn i varje mening. Usch.

dudeniro - Ej medlem längre2009-01-28 20:25
Antal inlägg: 6214

jag håller med. det är nog någon taskig konsult som sagt att de skall vara "kompisar" med kunderna, spela på någon psykologi att penti känner sig som en i gänget.

Problemet är att du inte är en i gänget, du är kund och de skall slicka din röv, inte tvärt om. Jag vill bli tilltalad först med efternamn (dudeniro), sedan om det känns bra för oss alla kan jag acceptera ett förnamn (el)

Bitte - Administratör2009-01-28 20:25
Antal inlägg: 24224

Håller med Linn ,, sedan finns det forskning som visar på när man ska använda förnamnet i ett säljsamtal.

Bitte

ralfus2009-01-28 20:25
Antal inlägg: 264

Det rätta vore att återgå till yrkesbeteckning. Bagare Bengtsson, Rörmokare karlsson osv osv. Oavsett yrke låter det ju trevligt och propert.

Futharken2009-01-28 20:30

Visst längtar man ibland tillbaka till den tiden då man fick vara Herr X eller Fru Y. Det är dock jobbigt om du måste tilltala kollegor med titel. fast med främmande folk har jag inga problem med detta utan snarare tvärtom.

Linn79 - Ej medlem längre2009-01-28 20:30

Haha, vad skulle era titlar bli?

Risotto - Ej medlem längre2009-01-28 20:32
Antal inlägg: 3069

Du Penti, jag håller med dig till punkt och pricka.

Palini2009-01-28 20:34
Antal inlägg: 1381

Haha, yrkestitlar... Ja, det skulle man ju faktiskt tycka vara lite roligt i varje fall. Okända personer som tilltalar mig med mitt förnamn i nåt pinsamt försök att verkar vara buddy-buddy får rakt motsatt effekt.

Risotto - Ej medlem längre2009-01-28 20:34
Antal inlägg: 3069

Jag skulle nog bli Friluftsentrepenör kort och gott, VD bryr jag mig inte om eftersom att jag ändå är enväldig i mitt lilla företag.

micro1132009-01-28 20:34
Antal inlägg: 17542

Jag kör med förnamn, och tycker förnamn är okej.

Undantaget är på jobbet, då kollegor oftast är efternamn och de intagna alltid är efternamn.

När jag tilltalade statsministern, så använde jag Göran -- till presssektreterarens förargelse -- Göran brydde sig dock inte.

På samma sätt tilltalade jag Mona och Gudrun vid förnamn -- och skulle jag träffa på kungen så fick han nöja sig med Carl han också.

Rövslickeriet är bortskaffat i sverige -- efternamn används för att markera distans -- mellan intagen och vårdare, och mellan vårdare för intagnas öron.

Samt för att man inom yrken som polis och kriminalvårdare befinner sig i en kommandokedja där personens rang avgör vilka order som kan utdelas och hur absolut dessa order gäller -- precis som inom militära.

Futharken2009-01-28 20:34

ja, det vet jag inte riktigt. Kanske Herr Magister Varg (det är ju även bra för mig eftersom jag uppenbarligen inte minns hur jag stavar till mitt förnamn)

Futharken2009-01-28 20:36

men användningen av namn är ju en märklig form av rövslickeri från försäljares sida genom att spela på "väninstinkter" hos folk när man inte vill vara deras vän.

NightRanger - Ej medlem längre2009-01-28 20:38
Antal inlägg: 1630

Chefer och och Kungar och så Niar man Tyskland och Schweiz är det Herr Muller typ för chefer och så typ

Linn79 - Ej medlem längre2009-01-28 20:41

För oss kvinnliga chefer då?

dudeniro - Ej medlem längre2009-01-28 20:41
Antal inlägg: 6214

Fast futhaken, lite rövslickeri är ju på sin plats när man är som kund. Jag tycker det är positivt när någon visar att de kan ens namn, däremot tycker jag att de skall passa sig för att använda "jag är din kompis-psykologi". Om jag ringer banken och de säger först mitt efternamn, och sedan förnamn så är jag på och betalar vilken skit som helst.

Mouche - Administratör2009-01-28 20:42
Antal inlägg: 24193

Det retar mig obeskrivligt när det dimper ner brev från diverse säljföretag där inledningen ser ut ungefär så här:

"Hej! Du är en av få utvalda Johan! NU har turen kommit till Dig..." etc etc...
Sen visar det sig att Jag, just tursamme Jag, kan få köpa en handarbetstidningsprenume ration till 25 kronors rabatt eller liknande!

Samma när jag lyfter telefonluren och hör en flåshurtig röst säga:
"Tjenare Johan! Hur är läget?"...och sedan vill någon tjomme sälja kalsonger/strumpor till mig!

Jag instämmer helt i att de försöker spela på just "väninstinkten" hos oss klienter/kunder/ev. köpare.
Det enda som kommer ut av sådana samtal till mig är att jag säger adjö och lägger på luren!

Samma med bankpersonal m.fl...jag är kund där och inte deras polare och jag föredrar att mitt "närområde" hålls fritt.
Håll avståndet med andra ord.

Mouche

NightRanger - Ej medlem längre2009-01-28 20:42
Antal inlägg: 1630

Linn79 man Niar alla chefer och regente roch kungafamiljer

Linn79 - Ej medlem längre2009-01-28 20:43

Och om de dessutom minns att ditt förnamn är "el" - då är de i mål. Blankolån, you name it.

micro1132009-01-28 20:43
Antal inlägg: 17542

Futharken

Jo, det är väl det som är poängen, men i ett samhälle där förnamn faktiskt används allmänt så tycker jag inte det inger någon vänkänsla att bli tilltalad med det.
Ringer däremot någon upp och tilltalar mig med fru Sjelin så får jag en känsla av personen lismar, och brukar korrigera dem till att använda mitt förnamn,

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?