Spelrum
| Giraffen | 55 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 24 |
| Inloggade | 81 |
Mobilspel
| Pågående | 19 646 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| alfamarie - Ej medlem längre | 2009-02-02 16:00 | |
![]() | vändpunkter i livet Jag har haft många vändpunkter i mitt liv, egentligen triviala små saker som hänt men som varit en inledning, då livet börjat ta en ny inriktning. När jag började ta till mig Björn Afzelius texter är en sådan. Jag var ca 16 år och plötsligt började jag se lite bortom horisonten... Tankar i Ligurien heter den sång som fick upp mina ögon lite extra: Om man lever i en ankdamm, och är fullständigt tillfreds, tror man snart att gölen är en ocean. Då blir näckrosen en urskog, och man själv en mänsklighet, och på varje fråga har man själv ett svar. Och allt bortom horisonten, känns skrämmande och fel, som ett onaturligt, obegripligt spel. Då blundar man och jäser av självbelåtenhet, och dumheten blir snart ens religion. Då sitter man i Stockholm, i Lund och Göteborg, tre flugskitar i utkanten av världen, och bedömer och förkastar, på krogar och i kök, och avgör vad som har och saknar värde. Där vet man mer om Kina, Peru och USA än dom töntar vet som lever där var dag. Man behöver inte fråga dom själva hur det är, och man behöver verken läsa eller resa. Det är som om man i Kairo kräver köttbullar med lök som smakar som om mamma hade gjort dom. Eller som att på caféer i Paris, beställa sill, och om dom tvekar peka tinningen emot dom. Som att hålla Bajen före en sketen pyramid, och en schottis före Beethovens mystik. Då blir man sån som tysken är i norditalien, och då får man all den kärlek man förtjänar. "Ja, kärleken är vacker, det är människan som är ful." som Wennberg säjer när han är på örat. Ska man skylla på systemet eller kanske på sej själv? Vem bestämmer vad man anser man ska göra? Men den som bara blundar är inte riktigt blind, även om det vore satan på bekvämt. Och om folkhemspräktigheten ger en ständigt bryderi får man kanske gå och titta sej i spegeln. Från min klippa i Ligurien ser jag bönderna som går och svänger sina liar ner' i dalen. Dom arbetar med kroppen, under Solens vita klot, för gamlingarna, kvinnorna och barnen. I min stuga är jag allting, ute i världen ingenting. Vilket värde vill jag sätta på mej själv? Vill jag någonsin begripa den jord vi springer ur får jag nog se till att va en smula ödmjuk! Jag tror att en lite godare människosyn skulle kunna förändra mycket här i världen, det är vad jag får ut av dessa texter. Vilka är dina vändpunkter? | |
| Bitte - Administratör | 2009-02-02 16:51 | |
![]() | Denna text har hjälpt mig i många svåra stunder under livet Det säjs att ovan molnen är himlen alltid blå, Men det kan va svårt att tro när man inte ser den. Och det säjs att efter regnet kommer Solen fram igen, men det hjälper sällan dom som har blitt våta. För när vännerna försvinner, eller kärleken tar slut, ser man allt med lite andra ögon. Man övar sej, och långsamt blir man bättre på att se skillnad mellan sanningar och lögner. Allting kan gå itu, men ett hjärta kan gå i tusen bitar; Säjer du att du är min vän så är du kanske det. Det säjs att det finns alltid nånting bra i det som sker, och tron är ofta den som ger oss styrka. Ja, man säjer mycket, men man vet så lite om sej själv när ångesten och ensamheten kommer. För när vännerna försvinner, eller kärleken tar slut, ser man allt med lite andra ögon. Man övar sej, och långsamt blir man bättre på att se skillnad mellan sanningar och lögner. Allting kan gå itu, men ett hjärta kan gå i tusen bitar; Säjer du att du är min vän så är du kanske det. | |
| Mnd | 2009-02-02 16:52 | |
![]() | Min vändpunkt kom när jag blev gravid, plötsligt ändrades synen och planerna för livet :) | |
| Bitte - Administratör | 2009-02-02 16:53 | |
![]() | Sedan så har jag en väldigt personlig vändpunkt och det är i Mars 2005 när jag var teksniskt död under några minuter, man blir mycket ödmjukare efter en sådan sak Bitte | |
| Saga-li - Ej medlem längre | 2009-02-02 17:16 | |
![]() | bitte: ja bra texter de där skåningarna tack | |
| pion ekrot | 2009-02-02 17:20 | |
![]() | Jag har haft mycket omvälvande vändpunkter i livet vid åldrarna 4, 10, 19, 22 och 27, fast på lite olika sätt och av lite olika anledningar förstås, men jag vill inte förklara dem närmare för det är för privat. Det enda i textväg jag har att bidra med är väl den här gamla godingen i egentappad version: "Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod och kraft att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden". | |
| belugavis - Ej medlem längre | 2009-02-02 17:59 | |
![]() | Jag vill inte vara utan det negativa jag upplevt så här i efterhand. Alla människor upplever ju positiva och negativa saker och det är saker som händer som gör att man känner ngt och tvingas tänka. | |
| pion ekrot | 2009-02-02 18:31 | |
![]() | belugavis: Nej, samma här! Och de är dessutom helt omöjliga att komma undan tror jag, man får bara lära sig att hantera dem på sätt som mer eller mindre passar en. Sånt är himla intressant, på vilka sätt och hur lika och olika folk förhåller sig till och hanterar förändringar genom livet. | |
| helejnaa | 2009-02-02 18:45 | |
![]() | Jag är inne i en vändpunkt just nu, eller har kanske kommit så pass långt över på andra sidan för att inse att det var en vändpunkt. Det är konstigt när allt förändras, när man inte känner igen sig själv. Men också konstigt hur en kris med facit i hand bär någonting gott med sig. Om det är en "självförvållad" förändring, alltså inget speciellt i ens omgivning som händer, är det väl just ens inre som talar ett tydligt språk; det är dags att göra ändringar. Och det är jobbigt. Men bra. | |
| mrperfect | 2009-02-02 19:15 | |
![]() | 1912 var det Olympiad i stockholm och man vände vid Rotebro 21 km från Stockhlm, jag bor en kilometer från Vändpunkten, det är den enda vändpunkt jag har sett :) | |
| cmsw | 2009-02-02 22:46 | |
![]() | Men Helejnaa....precis såååå har jag det nu... En vändpunkt och det blir såå bra ...hur kan det bli annat? | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-02-02 23:32 | |
![]() | Min vändpunkt kom när jag fyllde 37! Jag såg helt plötsligt världen med andra ögon. | |
| Linn79 - Ej medlem längre | 2009-02-02 23:35 | |
![]() | annelie, nu blir jag vansinnigt avundsjuk. Hur hände detta? | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-02-02 23:39 | |
![]() | Linn79,jag insåg att jag var vacker utan spackel. | |
| Saga-li - Ej medlem längre | 2009-02-02 23:41 | |
![]() | jag saknar dig anneli | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-02-02 23:46 | |
![]() | Miss you 2!,Saga! | |
| Saga-li - Ej medlem längre | 2009-02-02 23:53 | |
![]() | äntligen! kontakt! | |
| alfamarie - Ej medlem längre | 2009-02-03 07:51 | |
![]() | En annan vändpunkt blev så klart när jag blev gravid och fick barn. Positivt på de flesta sätt men jag kände inte igen mig i rollen som tjockis med smala ben och senare som mamma. Jag landade så småningom och insåg att mitt liv såg annorlunda ut nu, mot nyss. Det är nu tolv år sedan, så jag har hunnit vänja mig vid det här laget... =) | |