Spelrum
| Giraffen | 38 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 59 |
Mobilspel
| Pågående | 19 630 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| marshmellow | 2009-02-04 01:36 | |
![]() | Hushållsekonomi Jag och min pojkvän tänkte flytta ihop till höst men nu när det närmar sig börjar jag få lite smått panik; vår inkomst kommer inte vara speciellt hög därför tänkte jag kolla hur mycket ca har ni i brutto/netto när man räknar ihop alla inkomster i hushållet, hur många är ni och vad ligger er hyra på? Tror ni att vi kommer få det att gå omkring varje månad med ca 13 000 (netto) med en hyra på ca 5000? Eller vad måste man ha för inkomst för att få det att funka? | |
| homeopatrik - Ej medlem längre | 2009-02-04 01:41 | |
![]() | Tre gånger hyran i inkomst ska man ha. | |
| marshmellow | 2009-02-04 01:45 | |
![]() | oj, det har vi ju inte riktigt.. :/ | |
| marshmellow | 2009-02-04 01:48 | |
![]() | men hur har man räknat då.. tre gånger hyran om man är två eller fem? :S alltså vad ska det täcka | |
| homeopatrik - Ej medlem längre | 2009-02-04 02:12 | |
![]() | Netto alltså. Annars kan man handla på Netto också. | |
| kermis | 2009-02-04 02:28 | |
![]() | har ni inga lån eller så så borde inte 13k med hyra på 5k vara nåt problem. Visst, det blir inte mycket pengar över men man klarar sig. Jag bor iofs ensam men har ungefär de där siffrorna att leva på (ok, lite mer 13500 och hyra på 4500), plus att jag betalar omkring 5500 på lån varje månad... Det funkar. Det blir som sagt inte mycket över men det går. | |
| homeopatrik - Ej medlem längre | 2009-02-04 02:33 | |
![]() | Jag menade brutto förstås...Ja? Snurrig. Tre gånger hyran brutto. Det ska man ha. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-02-04 02:36 | |
![]() | ska och ska. Om man söker banklån/kredit så brukar väl bankerna gå på att man skall ha 5000 kvar i månaden efter att "boendekostnader" samt bankens fordringar är betalda. Jag tycker det låter som ni kommer att klara er. Om jag spekulerar fritt och antar att ni utöver hyran kanske har 3000 i övriga räkningar per månad, så har ni ju 5000 kvar i månaden. Inget fett kaffe latte konto direkt, men ni kommer ju att klara er ändå. | |
| ewaleena - Ej medlem längre | 2009-02-04 04:10 | |
![]() | Bostadsbidrag, eller man kanske måste ha barn för att få det nu för tiden? :) Annars finns det väl fina sidor, har för mig att bankerna brukar ha sånt, där man kan fylla i alla sina utgifter och se hur mycket man får kvar. Det går att leva på väldigt lite om man inte tänker göra en massa utsvävningar som restaurangbesök, krogkvällar, spel och dobbel, oxfilemiddagar, "märkesvaror" på maten och framför allt inte shoppa loss hela tiden. | |
| Ser bra ut | 2009-02-04 09:29 | |
![]() | enligt Anne Wibble (tror jag det var) har alla svenskar en årslön på banken också. så vad som är och ska vara är inte så lite individuellt. | |
| Ässät | 2009-02-04 09:35 | |
![]() | Barnfamiljer..ensamståend e från 18-29 år och pensionärer kan få bostadsbidrag :) | |
| Ässät | 2009-02-04 11:10 | |
![]() | Jag kollade på Oprah förut om en kvinna som sparar pengar genom att dra ur alla sladdar ur kontakterna som hon inte använder. Många apparater drar ström även om dom e helt avslagna. Så nu har ja dragit ur alla sladdar ur kontakterna som ja ändå inte använder på flera timmar :).. mobilladdaren drar ström även om den inte sitter i mobilen ju.. får se om de blir nån skillnad på elräkningen på de här sättet :) | |
| marshmellow | 2009-02-04 11:15 | |
![]() | hm låter inte så kul.. men hur mycket brukar mat gå på varje månad :S nej vi har inga lån då vi är 19 och 18 bara =) | |
| marshmellow | 2009-02-04 11:15 | |
![]() | vi har för stor lägenhet för att kunna få bostadsbidrag och för stor årsinkomst | |
| odin - Administratör | 2009-02-04 11:16 | |
![]() | Köp en förgreningsdosa med knapp på så slipper du dra ur kablarna varje gång. Att en mobilladdare skulle dra ström när den är inkopplad även om den inte sitter i mobilen känns högst otroligt då kretsen är bruten och ingen ström borde gå genom laddaren. Är dock ingen expert på mobilladdare :-) | |
| odin - Administratör | 2009-02-04 11:18 | |
![]() | Det är nog mest apparater som är i sk standby som kan dra ström, t ex TV-apparaten som väntar på fjärrkontrollens signaler osv. En kaffeapparat har en mekanisk av/på-knapp som borde bryta hela kretsen och därför inte dra någon ström alls. | |
| Ässät | 2009-02-04 11:19 | |
![]() | Näe läs de här får du se Odin :) www.idg.se/2.1085/1.72734 | |
| Ässät | 2009-02-04 11:20 | |
![]() | Tjejen på Oprah sparade 200kr på att dra ur sladdarna :) ja ska testa..har dragit ur alla sladdar ja inte behöver på flera timmar..får se va min nästa elräkning blir. | |
| odin - Administratör | 2009-02-04 11:23 | |
![]() | Ässät, datorer har inga mekaniska av/på-knappar som bryter hela kretsen, därav drar de ström i "standby" eftersom vissa delar av datorn fortfarande drar ström (moderkort) då de ligger och väntar på på-signalen. En kaffeapparat t ex har oftast mekanisk av/på knapp och drar därför ingen ström. En mobilladdare borde inte dra ström heller då kretsen säkerligen är bruten då mobilen är urkopplad. | |
| odin - Administratör | 2009-02-04 11:25 | |
![]() | Jämför kaffeapparatens av/på med din taklampa som har mekanisk knapp också. | |