Spelrum
| Giraffen | 6 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 7 |
Mobilspel
| Pågående | 19 575 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Venatici | 2009-02-11 18:46 | |
![]() | Är det ekologiskt egentligen? Jag försöker alltid köpa ekologiskt, närproducerat och rättvisemärkt om möjlighet finns. Jag läste idag på ett juicepaket att det var krav-märkt så jag köpte det. När jag kom hem och läste mer ingående på förpackningen ser jag att det är ekologisk odling i Brasilien. Frakten av apelsinerna/juicen är ju knappast miljövänligt. Borde man avstå juice överhuvudtaget? Vi odlar ju inte apelsiner i Sverige så frakten blir ju alltid slitsamt för miljön. Följdfrågan är, borde dessa förpackningar få kravmärkas? | |
| mrperfect | 2009-02-11 18:54 | |
![]() | Ja det har jag frågat mig länge. mer upplysning borde finnas om produkterna , vi lever ju i informationsåldern ! | |
| Hebbelelle | 2009-02-11 18:56 | |
![]() | Poängen med KRAV-märkning är ju att det är MER miljövänligt än motsvarande alternativ. Om man nu skall köpa saker som är odlat och fraktat från andra sidan jorden (eller funderar på att till exempel köpa konventionellt kött från Sverige) så gör man ju en bra sak genom att man köper ett ekologiskt alternativ. Håll ut, om ett tag kommer det säkerligen finnas en märkning som även visar hur långt produkten färdats tills den ligger på din tallrik. | |
| remvanrijn | 2009-02-11 19:35 | |
![]() | Krav märkning säger väl endast nåt om odlingsprocessen? Sen förstår jag inte att apelsinjuice måste komma från Brasilien? Det kan likväl importeras från Spanien eller Israel. Vill du va en riktig ekovän får du väl odla äpple själv o cyckla ut med dem till närmaste musteri. Om vi har mkt äpplen .. kör.. jag ut till Skövde musteri här . smaken är ju helt underbart, riktigt fruktsaft | |
| Hebbelelle | 2009-02-11 19:37 | |
![]() | Att äta mindre kött, flyga mindre och åka mindre bil, det är det absolut bästa man kan göra för miljön. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-02-11 19:38 | |
![]() | Vi vill ju alla ha frukter från jordens alla hörnm det blir nog svårt att ändra på. Det mest miljövänliga borde ju vara juicekoncentrat, som man späder med vatten. Är apelsinerna kravodlade - desto bättre. | |
| remvanrijn | 2009-02-11 19:38 | |
![]() | glädjedödare.. | |
| aspekt | 2009-02-11 22:19 | |
![]() | Sen att ekologiskt mest är ett marknadsföringsknep... Har en kompis vars föräldrar är jordbrukare, och tydligen är det så att det är lika mycket problem med ekologiskt jordbruk som det är med icke-ekologiskt. Det är bara andra gifter, problem med insekter på ekologiskt jordbruk som inte finns i "vanligt", och dessa insekter förstör andra grödor... Något sådant. Så det spelar ingen roll vilket man väljer. Folk bara sväljer det utan att ens kolla upp fakta. | |