Spelrum
| Giraffen | 13 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 14 |
Mobilspel
| Pågående | 19 554 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Tess 08 | 2009-02-14 16:29 | |
![]() | Uppvärmning Har precis upptäckt att det inte räcker med kärlek för att värma upp vårt hus. Vi har ett hus på ca 150 kvm + källare. Kombipanna med el, ved och olja (har dock plocckat bort tanken) och vattenburet system med ack.tankar. Vi har eldat med ved (då kärleken inte räckt) och ska nu byta till något annat. Jag vill ha tips! Pellets borde funka, men måste man byta panna då? Erfarenheter? Bergvärme? Vad har ni för erfarenheter av det? Något annat?? | |
| Forticert | 2009-02-14 16:47 | |
![]() | Jag kan rekommendera bergvärme. Det är enkelt och bekvämt, sköter sig själv. Jag har bytt till bergvärme från att ha haft en elpanna och har nu ca 20 000 kvh per år lägre elförbrukning. Så på 5-6 år har den investeringen betalt sig. Pellets kan också vara bra om man har gott om utrymme för en pellets tank. Man kan använda en pellets insats i en gammal vedpanna men då krävs mer underhåll. Med en modern pelletsbrännare räcker det att göra rent pannan ca 2 ggr per år, mot kanske varannan vecka med en uppgraderad vedpanna. | |
| Forticert | 2009-02-14 16:51 | |
![]() | Kolla gärna den här tråden också: www.betapet.se/forum...=- 0#316577 | |
| Forticert | 2009-02-14 16:53 | |
![]() | Tänk även på att du numera kan få ROT avdrag för att installera nytt uppvärmningssystem. | |
| Tess 08 | 2009-02-14 16:54 | |
![]() | F'låt.. jag har ju t.o.m skrivit i tråden... | |
| Tess 08 | 2009-02-14 16:54 | |
![]() | Tack för alla tips forticert | |
| grönmoped - Ej medlem längre | 2009-02-14 17:14 | |
![]() | Bergvärme är bra, fast kan bli dyrt. Beror på hur långt det är till berget(vilket man inte vet i förväg). Sist jag kollade kostade det 550 kr plus moms per meter, plus borrhålet i berget. En granne har borrat, han hade 48 meter till berget, så vi har väl nåt liknande. jag bor i ett likvärdigt hus som ditt, och installation + pump skulle kosta runt 160 000. ett alternativ kan vara vattenburen luft, funkar bra där man inte har så kalla vintrar(vad är kallt?). Pumpen funkar till -20° men ger inte så mycket värme då... | |
| Mouche - Administratör | 2009-02-14 17:53 | |
![]() | Fortsätt gärna diskussionen i den tråd Forticert hänvisade till här ovan. På TS önskemål stängs tråden. Mouche | |
Diskussionen är arkiverad och ej öppen för nya inlägg.