Spelrum
| Giraffen | 13 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 14 |
Mobilspel
| Pågående | 19 554 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| rina1 | 2009-02-14 20:46 | |
![]() | semester på Åland Hej, har någon varit på Åland? Jag funderar på att åka dit i sommar och undrar om någon kan tipsa om nåt trevligt vandrarhem eller annat. | |
| Quelle | 2009-02-14 20:47 | |
![]() | Åland är toppen! :) Hade landställe där förut. Åh vad jag längtar tillbaka! www.aland.se/ | |
| emmylicious | 2009-02-14 21:04 | |
![]() | Mycket fästingar på Åland. | |
| Quelle | 2009-02-14 21:05 | |
![]() | det finns mycket fästingar nästan överallt numera... inte mer på Åland än vad vi har här på västkusten... | |
| Miss_jk | 2009-02-14 22:32 | |
![]() | Hmm, säg någonstans nära vatten där det inte finns massa fästingar... | |
| MatsJoel | 2009-02-15 00:10 | |
![]() | Badrummet? Jag fick min första fästing någonsin när jag besäkte Åland för första gången i somras. Coincidence? Nä, men ärligt talat, när jag satt och pratade med några Ålänningar en kväll och borrelia kom på tal av någon anledning så fick jag höra att "den, och den, och den, och den, och fia och lisa, och den och dens mamma, och hennes kusin, och hon och hon och hon och han..." har haft borrelia. Det händer inte i Sverige. | |
| GlaLax | 2009-02-15 00:16 | |
![]() | rina1: Har provat Gästhem Russell www.alandsresor.fi/s...?d ocID=606 Vistelsen var mycket trevlig. Om man spelar golf är det ännu bättre... | |
| Jojo - Spelvärd | 2009-02-15 00:35 | |
![]() | MatsJoel, det händer även på västkusten, min granne och hennes man och min faster min bro osv har alla haft borelia. Fästingarna bodde på Orust. | |
| Jojo - Spelvärd | 2009-02-15 00:36 | |
![]() | Fast Åland verkar fint (vill inte spåra ur trådens riktining) | |
| bomah - Ej medlem längre | 2009-02-15 00:47 | |
![]() | Det är faktiskt mycket fästingar på ön. Kommer därfirån och har haft borelia, liksom många jag känner. | |
| bomah - Ej medlem längre | 2009-02-15 00:47 | |
![]() | Men o andra sidan är det riktigt najs - på sommaren... | |
| rina1 | 2009-02-15 05:55 | |
![]() | det här med borelia, hur farligt är det? blir man aldrig frisk eller? | |
| Billan_1985 | 2009-02-15 06:17 | |
![]() | Jag har haft Borelia, jag bodde i Tyresö om jag inte minns fel. rina1: Här kan du läsa om det, sv.wikipedia.org/wiki/Bor elia | |
| Billan_1985 | 2009-02-15 06:17 | |
![]() | Jag har haft Borelia, jag bodde i Tyresö om jag inte minns fel. rina1: Här kan du läsa om det, sv.wikipedia.org/wiki/Bor elia | |
| gnill | 2009-02-15 06:43 | |
![]() | rina: borrelia i sitt första stadie botar man snabbt med penicillin, men om det inte upptäcks kan det nå blodet (=spridas i kroppen) och lymfan (=spridas ännu mer i kroppen) och om de fortfarande är obehandlat eller ibland i den senare stadierna hjälper inte behandlingen och då kan det bli kroniskt. För vissa "kroniker" läker det ändå ut men tar många, många år. Jag har haft Borrelia i stadie 1 (behandlades innan jag hann känna nåt av det), och min son upptäcktes det inte på förrän han var i stadie 3 (han hade ringar över hela kroppen och de trodde det var svampinfektion, men det visade sig vara typiskt för stadie 3 att hudinfektionen sprider sig med lymfan och blodet så att ringarna uppstår överallt. Kan man tycka att läkaren borde ha vetat :-(. Men barn blir tydligen sällan kroniker. Tillbaka till trådstarten: Jag tillbringade alla min barndoms somrar på Åland, och älskade Geta. Men vi hyrde alltid stuga och det det är ju länge sen så jag vet inget om hur det är där med vandrarhem och liknande. | |