Spelrum
Giraffen47
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade73
Mobilspel
Pågående19 479

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Betapater2009-02-18 11:59
Antal inlägg: 122

Måsten...
Börjar, som vanligt, ackumulera en viss oro inför min kommande praktik (på måndag) som innebär att vara lärare i tre veckor "fast på låtsas", iakttagen av en bedömande mentor och en massa elever. En rätt ovan situation, detta att vara lärare, men samtidigt väldigt kul.

Började fundera kring denna vardagsoro man ofta känner, som i efterhand visar sig ha varit helt meningslös. Kom fram till att det förmodligen är så att man behöver ha lite ångest och oro ibland för att man ska kunna känna glädje. De är på ett sätt bundna till varandra. Kom därför fram till följande mening som faktiskt legitimerar min oro:

Måsten, måste finnas, för att viljan ska vilja vilja.

sally93 - Ej medlem längre2009-02-18 12:02
Antal inlägg: 1032

Du har nog rätt. En viss 'vardagsångest' måste vi (tyvärr) ha för att prestera. Hade man inte den hade man väl gett f*n i allt.

Betapater2009-02-18 12:04

haha, ja precis. Kan inte komma på en enda person i min närhet som är helt bekymmersfri. Det viktiga är väl att varken ge f*n i allt eller bry sig om allt (och därmed bli utbränd).

KARR02009-02-18 12:28
Antal inlägg: 284

Oj så mycket bra visdomsord man hittade här då! :-)

Lite inne på Alfons pappas eller farmors spår att det kan inte vara julafton jämt, för då blir ju julafton tråkig

Hur som helst, Betapeter, så verkar vi vara lite i samma sits. Min lärarpraktik i tre veckor börjar också på måndag och det känns riktigt plågsamt att behöva hålla massa lektioner för en granskande handledare...
Så just nu ser jag fram emot lättnaden när dessa tre veckor är över...

dgeo27 - Ej medlem längre2009-02-18 12:45
Antal inlägg: 450

finns inga måsten,man väljer bara vad man gör.så de finns inga måsten

Betapater2009-02-18 12:50

dgeo27: Det beror på hur man definierar måsten. Om ett "måste" avser att leda till något högre så är det ett sunt "måste", ex:

Jag måste plugga -> Jag vill ha en utbildning och ett stimulerande jobb.
Jag måste tvätta -> Jag vill ha rena kläder.
Jag måste äta -> Jag vill leva.

Hur ska man kunna leva utan att göra "måsten"? Syftar du på totalt håglösa alkoholister som lever på soc och nöjer sig?

carlmartin - Ej medlem längre2009-02-18 13:21
Antal inlägg: 4590

betapater- ett måste indikerar att man inte har ett val i frågan.

"Jag måste plugga -> Jag vill ha en utbildning och ett stimulerande jobb.
Jag måste tvätta -> Jag vill ha rena kläder.
Jag måste äta -> Jag vill leva."

jag tror att det ligger en stor psykologisk skillnad i att göra medvetna val kontra att "känna sig tvungen". i ovanstående uppställning ändrar du dina "måsten" till viljor - detta innehåller mer positiv energi - du slipper att känna dig som ett offer för den "barska verkligheten" och gör istället något positivt för dig själv. ett utmärkt exempel på att hur man väljer att använda språket har en inverkan på ens eget psyke.

ingen annan tvingar dig att gå till jobbet. tvingar du dig själv? vill du det? eller vill du välja det? stor skillnad. med val följer ansvar och medvetande - i detta fallet ansvar och medvetande över vad du väljer att använda en stor del av din vakna tid till.

att göra saker man "måste" (vilket är inbillning) leder till ett slappt och inaktivt förhållande till sitt eget liv.

Tess 082009-02-18 13:25
Antal inlägg: 18003

Det enda man måste i livet är att välja och att dö!

Du väljer om du vill plugga eller inte, det är inte ett måste, men vill du ha en utbildning väljer du att plugga.

osv...

Sen känns ju många saker som måsten just för att man inte vill gå i smutsiga kläder, hungrig eller vad det nu är...

pion ekrot2009-02-18 13:28
Antal inlägg: 3340

Man måste ingenting, och ångest måste inte alls hänga ihop med glädje. Eller, det hänger väl isf ihop lika mycket som solsken hänger ihop med en orkan. Jag upplever inte alls att känslotillstånd enbart existerar som en sida av ett mynt varav den andra sidan är nåt "negativt". Jag tänker att ångest är en drivkraft, men att det ser väldigt olika ut för olika människor.

oeronbarn - Ej medlem längre2009-02-18 13:30
Antal inlägg: 2288

nejnej, ångest är en arvedel

oeronbarn - Ej medlem längre2009-02-18 13:30

och den är min

Betapater2009-02-18 13:40

Ett måste är visserligen tvingande per se. Däremot kan inte ett liv bli fruktbart (min åsikt) utan måsten. Med måsten här menat som något som är motsatsen till det man egentligen skulle vilja göra istället (att jag hellre vill kolla på film och dricka bärs än att gå ut och leka lärare).

Om jag skulle anamma det kortsiktiga valet skulle jag i sinom tid vara en extremt olycklig gestalt.

Och här kommer min poäng omdefinierad: Måsten måste finnas (för de som vill ha progression i sina liv) för att viljan (det som måstena strävar mot) ska vilja vilja.

carlmartin - Ej medlem längre2009-02-18 13:40

oeron- ångest är en signal från ditt undermedvetna som vill i kontakt med dig. uppmärksamhet på inre tillstånd, känslor, tankar ger en möjlighet för dessa, i detta fall ångest, att förvandla sig till energi som du råder över.

nu gissar jag på att du har ett romantiskt förhållande till din ångest och tycker att den är vacker och det är ju fint. det är bara lite tråkigt om man inte kan slippa den om man vill.

oeronbarn - Ej medlem längre2009-02-18 13:43

c-m: vill du bli min livscoach? det får tyvärr bli pro bono, men kaffe och kaka kan du få.

homeopatrik - Ej medlem längre2009-02-18 13:46
Antal inlägg: 638

Ibland har det undermedvetna faktiskt fel.

oeronbarn - Ej medlem längre2009-02-18 13:47

det kollektiva undermedvetna ja, det kan ju ingenting.

carlmartin - Ej medlem längre2009-02-18 13:57

betapater- är din högsta önskan att kolla på film och dricka bärs?

jag ser det som ett problem när jag märker att jag gör något av rädsla snarare än som resultatet av ett val.

jag har agerat efter rädsla/ för överlevnad i största delen av mitt liv. problemet med det för mig har varit att jag inte har fått det jag vill ha: trygghet.

förhållanden, pengar, jobb - alla förvärvade för att motsatsen var fruktad (ensamhet, fattigdom, inaktivitet)- gav mig inget annat än en tom känsla; det måste finnas något mer.

det var kontakten till mig själv jag saknade. genom att möta det jag är rädd för håller jag sakta på att bygga ett förhållande till livet som bygger mindre på rädsla och mer på att verkligen göra det jag vill.

homeopatrik - Ej medlem längre2009-02-18 13:59

Du låter upplyst carlmartin. Grattis järnet!

carlmartin - Ej medlem längre2009-02-18 14:00

kaffe och kaka- det skulle smaka!

nej jag vill inte vara coach. egentligen pratar jag bara med mig själv, men det är ju också viktigt. eller skoj.

homeopatrik - Ej medlem längre2009-02-18 14:02

Ja det kan vara skoj att prata med sig själv.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?