Spelrum
Giraffen47
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade73
Mobilspel
Pågående19 479

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Vit_Velvet - Ej medlem längre2009-02-18 17:55
Antal inlägg: 73

Panikspelare efterlyses!
Eftersom jag tagit för vana att döpa mina spel till den rating jag önskar att motståndaren ska ha följt av "endast panikspelare" men ofta ändå tvingas spela mot sådana som

1)drar över tiden med massor för att de inte behärskar panik

2) får in ett bra ledningsord och sedan medvetet och taktiskt ser till att snabbt därefter nå upp i maximal övertid och på så sätt faktiskt tjäna i rating (det kan alltså uppstå att det då finns 30 brickor kvar i stället och ibland mer än så)

3) Tycker att det är jag som ska tåla att få spela mot söliga spelare för att jag släpper in dem (hur ska man hinna kolla upp varenda spelares statistik innan)....

så har jag nu kommit på en bra lösning. NI som kan spela panik och liksom jag stör er på när det jag nyss beksrivit inträffar får gärna maila mig. När jag fått minst 10 stycken sådana ska jag enbart spela mot Er.

Lenis22009-02-18 17:58
Antal inlägg: 181

hehe
jag spelar själv bara panik och det är itne så ofta folk går över tiden. dock borde dessa tidsöverträdelser straffas mer eftersom det är just panik, för ofta är det folk som inte förlorar mycket alls även fast de går back med 2 min

Mr_Betapet2009-02-18 18:04
Antal inlägg: 64

håller med! dra bort 40% av personens rating vid tidsöverskridelse samt banna dem från betapet 2veckor..minsta man kan begära

Maizena2009-02-18 18:05
Antal inlägg: 639

Varför inte occuperat ett rum för panik? Kanske papegojjan?

vincea2009-02-18 18:24
Antal inlägg: 60

taktik kallas det

Löken Weise2009-02-18 18:31
Antal inlägg: 241

Allvarligt talat har jag aldrig förstått hur folk kan störa sig så fruktansvärt på folk som inte håller tiden. För mig innebär det att: antingen vinner jag med större poängskillnad eller förlorar med mindre poängskillnad än vad jag skulle göra om min motståndare hållit tiden. Vissa matcher har jag tom. vunnit enbart pga av att motståndaren fått tidsavdrag. Det är en del av spelet precis som att man får minuspoäng för kvarvarande brickor på stället när matchen är slut. Med tanke på att det dessutom enbart handlar om högst 2 minuter så känns det ännu mindre viktigt. Ska man börja störa sig på andra saker som också är positiva för en själv som t.ex. att motståndaren ger en för många lägen? En panikmatch tar 6 minuter, drar motståndaren över max blir det hela 8, ja det är ju verkligen fruktansvärt...

Folk som drar över tiden är ju oftast nybörjare på panik och det är ju en del av lärandeprocessen - ju bättre man blir desto bättre blir man också på att hålla tiden.

Ond_Kanin_ - Ej medlem längre2009-02-18 18:53
Antal inlägg: 2032

Lyckliga du, velvet som inte har större bekymmer än det där. Jag avundas dig verkligen.

pion ekrot2009-02-18 18:58
Antal inlägg: 3340

Word Löken.

Camilla9 - Ej medlem längre2009-02-18 18:58
Antal inlägg: 130

Som ny (-gammal) här på sidan så förvånas jag stort av allt det som "vi" nya ska ha koll på innan vi ens börjar spela. Vi ska förstå att man inte är välkommen i vissa spel, man ska ha koll på att i Papegojan spelar man endast klassiska spel och man ska helst ha fått ut alla sina brickor innan tiden är slagen. Nä, lite mer ödmjukhet kanske vore på sin plats...eller???

Ässät2009-02-18 19:09
Antal inlägg: 4824

Papegojan e inte för klassiskt spel.. alla är välkomna i alla rum så ingen ska ockupera nåt rum alls :)

hakwa - Ej medlem längre2009-02-18 19:12
Antal inlägg: 462

Håller med dig Löken. Dessutom kan man faktiskt ganska lätt fra över litegrann ibland även om man är "rutinerad" panikspelare. Det krävs faktiskt inte mycket strul för att man ska hamna några sekunder över. Häromdagen drog jag 12 sekunder över och fick en förbannad kommentar om att jag borde spela något jag behärskar. Jag tror inte att det är många panikspelare som aldrig drar över. Visst kan man gå in för att ge den andre massa tid om man tex bara byter bokstäver hela tiden, ofta är det den typen av spelare som klagar sen eftersom dom aldrig drar in några poäng....

Bitte - Administratör2009-02-18 19:19
Antal inlägg: 24224

Sekunder är väl ok , men de som drar över 2 minuter då. och tjänar på det,, , sånna kan man reta sig på

Bitte

hakwa - Ej medlem längre2009-02-18 19:31
Antal inlägg: 462

MEn ärligt, jag har aldrig stött på någon som "tjänat" på att dra över 2 minuter, så vanligt kan det inte vara. Det svider trots allt ganska mycket att dra över tiden. Tyckte det kunde vara lite surt förut när dom drog över 5 minuter, men nu sedan det ströps till 2 upplever jag inga stora problem med det.

Bitte - Administratör2009-02-18 19:33
Antal inlägg: 24224

Har man nog stor ledning så vinner man ändå även om drar över tiden

Bitte

Q-tile - Ej medlem längre2009-02-18 19:37
Antal inlägg: 1319

Övertiden är tillåten och bestraffas. Scrabble är för mig ett spel där taktiskt tänkande bör premieras över att alltid hålla tiden. Hellre genomtänkta drag än hafsigt spel för att hålla sig inom ramarna för vad som är "ordinarie utsatt tid". Panik! liksom alla andra tempon är för mig att spela ett parti Scrabble inom den tillåtna maxtiden som finns.
Jag utläser en ibland en åsikt som verkar handla om att spela så fort som möjligt när man spelar Panik! för att det är just Panik!, låt vara att det kompromissar tänkandet, men hålla tiden ska man. (Kanske har jag missuppfattat, men det påverkar inte min ståndpunkt i frågan.)
Det förhållningssättet är naturligtvis var och en förunnt, men jag tycker det är i överkant att andra som inte efterlever den devisen för Panik!-spelandet ska behövs utstå någon form av ovett för att de disponerar tiden som lovligt inom formatet, om än långsammare än sin motståndare.

Vit_Velvet - Ej medlem längre2009-02-18 19:53

Hakwa, då har du antagligen inte mött någon som tjänar på att nå maximal övertid?

För det tycker jag är det mest felaktiga, att den som ser till att dra över med två minuter kan få en massa i rating tack vare att de gjort så.

Det kan nämligen bli så att en spelare lägger något bra drag i slumpad och får bra poäng, därefter tar personen 29 sekunder på sig per drag och är snabbt uppe i den maximala övertiden. På det sättet har inte motståndaren haft chans att komma ikapp eftersom den söliga spelaren har minimierat sin motståndares antal drag så mycket den har kunnat.

TASKMÖRT2009-02-18 20:00
Antal inlägg: 266

"Har man nog stor ledning så vinner man ändå även om drar över tiden

Bitte"

Ja då¨innebär det att man spelat bättre än den andra och alltså vinner, det är inget konstigt med det. På samma sätt som att man vinner om man har tillräckligt stor ledning trots att motståndaren går ut först. Betapetspelet går ut på att få mer poäng än motståndaren, det är så man vinner - det går inte ut på att lägga ut snabbast. Däremot finns det tidsgränser för att begränsa maximal speltid, men det hela går fortfarande ut på att få högst poäng.

TASKMÖRT2009-02-18 20:03
Antal inlägg: 266

Om man ofta har problem med att motståndaren lyckas vinna över en trots att de dragit över med hela 2 min och alltså fått -80 poängavdrag så bör man kanske istället se över sin egen spelstil och se vad man gör så fel att motståndaren klarar av att vinna trots det kraftiga poängavdraget istället för att gnälla på motståndaren.

Vit_Velvet - Ej medlem längre2009-02-18 20:04

Taskmört, är det att spela bättre om man på slumpad bräde börjar med ett startord som ger 300 och sedan medvetet går över tiden eller väntar till sista sekunden med att lägga för att på det sättet så snabbt som möjligt nå två minuters övertid och motståndaren inte får utnyttja sin tid och sina brickor?

Det jag också tycker är lite kul är att när det här kommer på tal, om att vi panikspelare vill spela mot sådana som också SPELAR panik, så är det alltid någon som säger "det är ju bara ett spel och ska vara roligt".

Och det som är det intressanta i det resonemanget tycker jag är just att de säger att det ska vara roligt..men det är inte det minsta roligt att sitta med söliga spelare när man valt panik. Om det däremot är normal, stress, snabb eller hets så sitter ju inte jag och begär att de ska spela i paniktempo.
Men anledningen till att det finns panikspel är ju för att vi också ska få spela det tempo vi vill.

Att spela mot söliga spelare och vara glad för att man fått sitta med sådana känns lika logiskt som att man ska tacka restaurangen om den serverar pölsa när man beställt fläskfilé..Jag menar, de på restaurangen tyckte säkert att det var roligt, men inte beställaren.

Mimikryp2009-02-18 20:24
Antal inlägg: 9057

Vit_Velvet; Jag behärskar panik och skulle aldrig dra över tiden med flit bara för att jävlas (eller för att vinna på grund av det). Hade du skrivit vilken rating du vill att motståndarna ska ha så hade jag ju kunnat skriva om jag är en av dem eller inte.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?