Spelrum
| Giraffen | 20 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 43 |
Mobilspel
| Pågående | 19 443 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| smörbit | 2009-02-18 18:20 | |
![]() | Saab!! Vad händer i Trollhättan? | |
| Futharken | 2009-02-18 18:37 | |
![]() | man byggetr i alla fall inte bilar som folk vill ha. Om det är svenska ingeniörer som är keff elelr GM's ledning låter jag vaa osagt. | |
| odin - Administratör | 2009-02-18 18:56 | |
![]() | De nedersta ingenjörerna gör vad de skall. Tror problemet heter management precis under ledningen... | |
| MustaVeri | 2009-02-18 18:59 | |
![]() | Just i Trollhättan händer väl inget, som vanligt är det makthavare på andra större orter som sköljer munnen med vatten (Sthlm, Detroit m.m.) och för något som ska likna diskussion även om dom egentligen inte bryr sig ett skvatt om vad som händer med flera tusen människor på en för dom helt obetydlig ort i Västsverige. ((Bor i grannstaden Vänersborg - som också berörs)) | |
| Mammaoxå | 2009-02-18 19:01 | |
![]() | Jag älskar min SAAB. | |
| veggie_d | 2009-02-18 19:06 | |
![]() | Då kan jag säga det istället: GM har inte låtit oss bygga de bilar vi velat på väldigt länge. Förrän nu, med nya 9-5 och 9-4x, förstås, men det är ju i senaste laget har det visat sig.. när Maud idag orerade om att "hur ska vi kunna driva ett bolag som inte ens GM lyckas få vinst i" visar det bara hur lite hon vet. GM har inte velat ha vinst i Saab, de har trixat med vinster här och förluster där för att förlusterna till sist ska hamna i Sverige (vårt land är inget bra land att göra vinster i, det finns andra länder med betydligt lägre skatter som lämpar sig bättre för det). För att svara på trådskaparens fråga: just nu är det business as usual, åtminstone på teknisk utveckling (hur det ser ut i fabriken vet jag inte). Det blir spännande att följa den fortsatta händelseutvecklingen här, GM är nämligen fullt medvetna om att Saab måste finnas kvar. En enkel anledning till det är att Chevrolet Volt (och Opel Ampera), som de i princip satsar allt på nu, kommer inte att bli till utan oss. Vitala delar utvecklas i Trollhättan, och försvinner vi så blir förseningarna avsevärda (minst ett år skulle jag gissa). Är det något GM inte har råd med just nu så är det förseningar med just de här modellerna.. så någon måste ge vika förr eller senare i det här spelet, om det blir Wagoner eller Olofsson återstår att se. | |
| Salthatten - Ej medlem längre | 2009-02-18 19:13 | |
![]() | Slå ihop Volvo och saab till Salvo | |
| Salthatten - Ej medlem längre | 2009-02-18 19:20 | |
![]() | Problemet är inte chefer, ingenjörer beslutsfattare eller GM. Inte heller att folk på Saab jobbar dåligt. Problemet är att folk i USA, Sverige och övriga världen inte vill ha stora benslinslukande monster längre. Och Saab kan inte gå in och slå ut befintliga miljöbilar som redan säljs i stora serier och tillverkas i billiga länder, oavsett som direktörerna slår knut på sig själva eller slår arbetarna. Att göra som med varvsindustrin på 70-talet. pumpa in miljarder i den heliga sysselsättningens namn och sen i alla fall inse, att fjordarna blev fulla med tonnage som ingen ville köpa var bara ett enormt slöseri med resurser som kunde använts bättre. Så stå på dig Maud! Lägg ner Saab så fort och smärtfritt det bara går, se till att folk kan gå vidare till vettig sysselsättning. | |
| Niko2008 | 2009-02-18 19:23 | |
![]() | Staten ska i alla fall inte gå in och rädda SAAB. Det här måste man lösa själv, med nedskärningar och andra strategier(marknad, teknik etc). Kan dra en paralell, när Ericsson under 90-talet och början på milleniet skar ned sin personal från 120' till idag ca 40' iofs inte alla i Sverige. Blev själv uppsagd, inte fick Ericsson något stöd. Företaget fick anpassa sig till omvärlden, med hjälpa nedskärningar och produktutveckling. SAAB har misslyckats, kanske har dom varit för veka i förhållandet med GM, men det är mina spekulationer. Jag hoppas SAAB kan leva vidare. | |
| hungerstrejk | 2009-02-18 19:31 | |
![]() | sälj aset annars byt | |
| veggie_d | 2009-02-18 19:31 | |
![]() | Salthattens utsaga om att folk inte vill ha gas guzzlers är... inte helt korrekt, om man uttrycker sig milt. Det är i princip bara i Europa små bilar går att sälja, på de flesta andra platser runt om i världen är det stoooora bilar med stooora motorer som gäller. I USA har Ford nyligen bestämt sig för att det "inom ett par år" ska gå att få fyrcylindriga motorer i alla deras modeller, men de förväntar sig förmodligen inte att de kommer att sälja särskilt bra. Toyota säljer enorma jeepar en masse (förutom i Sverige och på några andra ställen, där det faktiskt går att kränga hybridbilar). Det enda som skulle kunna få medelamerikanen att överge sina jättepickups och SUV:ar med V8:or är en kraftigt höjd bensinskatt, men det är inget som Obama vågar nämna med för stora bokstäver. Nej, problemet är inte att folk inte vill ha bilarna. Problemet är i grunden den finansiella kris världen nu genomlider. Kan man få bukt med den kommer det finnas ett uppdämt behov av att köpa bilar igen, så 2011 eller 2012 kan bli riktigt bra år.. om nu inte krisen bestämmer sig för att hålla i sig ännu längre. | |
| eloffe | 2009-02-18 19:34 | |
![]() | Typ alla andra länder ger stöd till sin bilindustri utom Sverige. Trots att inget annat land i världen är så beroende av sin fordonsexport som Sverige är. Fordonsindustrin (lastbilar och bilar) har varit med och bygga upp det svenska välståndet. De har år efter år levererat ekonomisk tillväxt och teknisk utveckling till Sverige. Är det inte rimligt att staten på något sätt betalar tillbaka för detta? Den borgerliga regeringen är för upptagen med valtaktiska hårklyverier. Man har inte den kompetens som krävs för att förstå industrins betydelse för Sverige. | |
| tsarraz - Spelvärd/Forumvärd | 2009-02-18 19:36 | |
![]() | Vi som ogillar Maud stödköper en SAAB | |
| Salthatten - Ej medlem längre | 2009-02-18 19:36 | |
![]() | Veggie du lever i en teknikens drömvärld. Det är inte finansieringen som är problemet, det är marknaden, den globala uppvärmningen och insikten om oljan som begränsad resurs som avgör utvecklingen. Det gäller även de amerikanska bilarna, det är ju därför bilkrisen pågår, som allra värst i USA. Om det funnes en marknad, skulle det finnas pengar att låna utan statlig nödhjälp. | |
| veggie_d | 2009-02-18 19:38 | |
![]() | Eloffe: word! Mauds uttalande på presskonferensen där hon sade "jag var i Detroit för två år sedan" och "de har fortfarande inte utvecklat miljöbilarna jag bad om då" visar tydligt hur lite hon förstår. Hon verkar tro att man kan krysta fram en ny bilmodell på en kvart.. stackarn. Själv tycker jag att man ska veta (eller åtminstone ha ett hum) om vad man talar om, men den delen skiter hon visst i. | |
| eloffe | 2009-02-18 19:39 | |
![]() | Egentligen är det två problem. Det ena är att vi har ett kortsiktigt tapp i efterfrågan. Det andra är den finansiella krisen. Konsekvensen av de två kombinerade problemen är att företagen och dess underleverantörer inte har likviditet (pengar på kontot) för att betala ut löner, trots att vi vet att personalen kommer att behövas när konjunkturen vänder. Regeringen borde gå in med stöd för att göra det möjligt att genomföra utbildningsinsatser istället för att sparka personalen. Av okänd anledning låter man bli det. Konsekvensen kommer att bli en massarbetslöshet som kommer att leda till en mycket djup lågkonjunktur. Jag blir frustrerad över att Sverige har så usel regering. | |
| Salthatten - Ej medlem längre | 2009-02-18 19:42 | |
![]() | "Är det inte rimligt att staten på något sätt betalar tillbaka för detta?" Så bara för att bilindustrin en gång förr i tiden kunde sälja sina produkter, så ska staten "betala tillbaka" genom att pytsa ut miljarder i en bransch som ändå kommer att självdö om några år? Storbilarna har ingen framtid, och ett storbilsföretag i kris kan inte göra om sig till ett miljövänligt småbilsföretag oavsett hur många miljarder man pumpar in. Det är bara att inse hur verkligheten ser ut nu, och inte drömma om det förgångna. Tror inte att Anja Persson och Foppa kan göra comeback, oavsett hur mycket pengar staten skulle satsa på rehabilitering. | |
| veggie_d | 2009-02-18 19:42 | |
![]() | Salthatten.. nej. Du får tänka om där tror jag. Den globala uppvärmningen är inget problem i USA, åtminstone inte för gemene man. Inte det faktum att oljan är en ändlig resurs heller. Det framgick ju med all önskvärd tydlighet när försäljningen av monsterpickups och stora stadsjeepar sköt i höjden efter att bensinpriserna börjat sjunka tillbaka från sin $4 per gallon-toppnotering. | |
| Salthatten - Ej medlem längre | 2009-02-18 19:45 | |
![]() | "Hon verkar tro att man kan krysta fram en ny bilmodell på en kvart.. stackarn." Men det är ju just det hon säger, att hon *inte* tror, att Saab kan krysta fram en miljöbil. Inte på en kvart, inte på ett år, inte på 10 år. De andra i branschen ligger ju hästlängder (saablängder) före, så ett konkursmässigt företag med en stelnad byråkrati och berklighetsfrämmande tekniker (en viker ju ut sig här) har ingen chans. | |
| Salthatten - Ej medlem längre | 2009-02-18 19:48 | |
![]() | "Jag blir frustrerad över att Sverige har så usel regering." Du borde vara frustrerad över att världen är en så usel marknad. Vi svenskar borde verkligen gå ut i världen och göra något åt saken! | |