Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade52
Mobilspel
Pågående19 374

Forumkategorier

Användare Inlägg  
grönöga - Ej medlem längre2009-02-22 11:30
Antal inlägg: 5570

Magar med bebisar i...
En annan tråd här som pågår just nu i forum fick mig att minnas hur det var under mina graviditeter.

Som gravid så blir ens mage plötsligt "allmän egendom", alla och då menar jag alla (även totala främlingar) tror att det är helt okej att ta på och klappa en på magen. Som om den inte längre vore en del av mig.

Och när den lilla bebisen sen väl kommit ut så uppstår ett liknande fenomen... totala främlingar som av någon för mig fullständigt obegriplig anledning tror och anser att det är helt okej att "dyka" ner i vagnen och gulla och tafsa på mitt barn.

Vad är det med gravida magar och bebisar som gör att det "personliga utrymmet", gränsen vi normalt har när det gäller avstånd plötsligt upphör att gälla?

Personligen så tyckte jag att det var riktigt jobbigt och blev många gånger förbannad. Och varje gång blev jag efter en sådan reaktion bemött av en fullständig förvåning och total avsaknad av förståelse.

Curly Girl - Ej medlem längre2009-02-22 11:31
Antal inlägg: 159

ja säger ju de, de är helt sjukt vilken efekt bebisar har på vuxna människor, de är ju läskigt.

le-lou2009-02-22 11:54
Antal inlägg: 17500

yes grönöga, visst är det så! Och liknande fenomen kan ses när man äger en gullig hund som det ska petas på i tid och otid (om de kommer tillräcklig nära). Grrr - väldigt störigt att folk inte förstår vad som är allmän egendom och vad som inte är det. :(

Robodendron - Ej medlem längre2009-02-22 11:55
Antal inlägg: 161

Att du har mage att stå här och förneka mig glädjen att smeka din mage!!
;-)

one-punch - Ej medlem längre2009-02-22 11:57
Antal inlägg: 1047

Omvänt finns det sådana som tar illa upp om man inte visar (vad de anser vara) tillräckligt intresse för deras magar, bebisar eller hundar. Det kan vara svårt att veta hur man skall reagera.

Tess 082009-02-22 12:01
Antal inlägg: 18003

Bor nog på ett alldeles för litet ställe för här är det ingen okänd alls som pillat på min mage... och ändå har jag varit gravid 3 gånger.

Ingen okänd har dykt ner i min vagn heller.

Däremot så är varenda en, som varit gravid och fött, experter och ska berätta hur det ÄR och SKA VARA.

grönöga - Ej medlem längre2009-02-22 12:05

Tess 08: "Däremot så är varenda en, som varit gravid och fött, experter och ska berätta hur det ÄR och SKA VARA."

Motsätter mig starkt det påståendet.

Dalkullan2009-02-22 12:06
Antal inlägg: 1256

Jag har varken mött magklappare eller experter =)

Robodendron - Ej medlem längre2009-02-22 12:06

"Motsätter mig starkt det påståendet."

Utveckla gärna.

sjutusan2009-02-22 12:06
Antal inlägg: 824

En kille som var riktigt full pratade i en kvart om hur mysigt det skulle vara att "rulla kula" och jag fattade ingenting, förrns han plötsligt kröp upp bakom mej och började smeka min mage. Lite jobbigt kändes det.

Robodendron - Ej medlem längre2009-02-22 12:08

Ha ha@Sjutusan. Sorry ;-)

grönöga - Ej medlem längre2009-02-22 12:09

Rob.

Jag har varit gravid och fött barn, och anser mig definitivt inte vara "expert", kan inte heller säga hur det "ÄR" och "SKA VARA" då både upplevelsen av varje enskild graviditet och förlossning är mycket individuell.

sally93 - Ej medlem längre2009-02-22 12:09
Antal inlägg: 1032

:-) Jag känner igen det där grönöga. Samma sak när man har hund. Folk vill pilla o klappa.. och ibland är det givetvis ok. Man vill ju inte förneka folk att få känna glädjen av att hälsa på ett djur. Men man kan förvånas över bristen på respekt ibland. Jag springer inte runt o tallar på folks ägodelar precis.

Robodendron - Ej medlem längre2009-02-22 12:10

Okej, jag förstår, Grönöga.

Tess 082009-02-22 12:15

Grönöga: ALLA gör ju inte så, men de finns..
Eftersom jag var så pass ung när jag fick min son var det många som skulle berätta hur det var. Hur ont förlossningen gjorde och att man inte får sova om nätterna för små bäbisar bara skriker om nätterna...
Hade ingen ond förlossning (kan bero på ett kejsarsnitt) och ungen sov hela nätterna från natt två hemma.
Då kom nästa grej: Vänta bara, snart kommer koliken... och jag väntade och väntade och inte f*n kom det någon kolik...
Sen var det ju en massa smågrejer också, men som tur var var min barnmorska mycket duktig (innan förlossningen och var väl förberedd) samt en bra tant på BVC som var helt övertygad om att min son hade det himla gött hos mig och var inte det minsta orolig.

Sen skulle jag bara få jaga honom när han lärde sig gå.. och jag väntar än (14år senare) att jag ska få börja jaga honom...

emmylicious2009-02-22 12:38
Antal inlägg: 4501

Tess, även om jag inte har barn så känner jag igen det där. Min släkt är PRECIS så. En kusin blev nyligen pappa och hans flickvän har fått utstå det mesta. Det vanligaste är ju att släkten bråkar om vilket kön det ska bli för magen ser ut så och så. Kan dom inte bara vänta och se?! Och nu hör man ju att mamman ska göra så och så för att barnet ska sluta göra det och det.

Bävar inför den dagen jag själv blir gravid, för min mamma kommer gå mig på nerverna ständigt och hon har då bara fått ett enda barn - mig, och ändå tror hon att hon vet allt om graviditeter (ja, hon har mer erfarenhet än mig, men jag kanske vill bilda min egen uppfattning?) Alla graviditeter är individuella precis som att varje barn är en enskild individ.

emmylicious2009-02-22 12:40
Antal inlägg: 4501

fast jag kommer nog inte ha några problem med att folk vill känna på magen (om inte hormonerna får mig riktigt aggressiv) .. däremot kommer jag inte tycka om folk som tar för givet att dom får kela och pilla på MITT barn hur som helst.

bodilp - Ej medlem längre2009-02-22 12:41
Antal inlägg: 60

curly: ödets ironi säger kanske att du kommer bli den bästa och mest hängivna mamman av oss alla

Behringer2009-02-22 12:48
Antal inlägg: 3575

14 år, Tess.... det är NU det börjar.
Inte säga vart han ska
Komma hem för sent
Tonårstrotset
Först fyllan
Olycklig kärlek
etc etc....

Tess 082009-02-22 12:48

Så det är NU jag ska börja oroa mig???